«Έχω μαλώσει με την ορθογραφία, έχω μαλώσει άσχημα»: Διερευνώντας τις απόψεις και την εκπαιδευτική εμπειρία μαθητών ενός δημοτικού σχολείου, που φέρουν τη διάγνωση της δυσλεξίας, αναφορικά με τις διδακτικές μεθόδους και τη μαθησιακή προσέγγιση του γραπτού λόγου.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2449150 861 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-12-26
Έτος εκπόνησης:
2017
Συγγραφέας:
Λάσκαρη Δέσποινα-Κλυταιμνήστρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευδοξία Ντεροπούλου- Ντέρου, Επίκουρη Καθηγήτρια,Τμήμα εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Έχω μαλώσει με την ορθογραφία, έχω μαλώσει άσχημα»: Διερευνώντας τις απόψεις και την εκπαιδευτική εμπειρία μαθητών ενός δημοτικού σχολείου, που φέρουν τη διάγνωση της δυσλεξίας, αναφορικά με τις διδακτικές μεθόδους και τη μαθησιακή προσέγγιση του γραπτού λόγου.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Έχω μαλώσει με την ορθογραφία, έχω μαλώσει άσχημα»: Διερευνώντας τις απόψεις και την εκπαιδευτική εμπειρία μαθητών ενός δημοτικού σχολείου, που φέρουν τη διάγνωση της δυσλεξίας, αναφορικά με τις διδακτικές μεθόδους και τη μαθησιακή προσέγγιση του γραπτού λόγου.
Περίληψη:
Στην παρούσα εργασία διερευνάται η οπτική των παιδιών σε σχέση με τη νοηματοδότηση της δυσλεξίας, τον γραπτό λόγο και τις διδακτικές μεθόδους και μαθησιακές προσεγγίσεις που εφαρμόζονται στην τάξη τους. Δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να καταθέσουν την εμπειρία τους από το πλαίσιο της τάξης σε σχέση με τις πρακτικές που βιώνουν, τις προκλήσεις που πιθανόν συναντούν και παράλληλα να προτείνουν αλλαγές.
Η έρευνα πλαισιώνεται από θεωρίες για την κλινική αλλά και κοινωνική διάσταση της δυσλεξίας, τον γραπτό λόγο και συγκεκριμένες ενταξιακές διδακτικές μεθόδους και μαθησιακές προσεγγίσεις. Πρόκειται για ποιοτική έρευνα εμπειριών και απόψεων με ερευνητικό εργαλείο την ημιδομημένη συνέντευξη. Το δείγμα επιλέχθηκε με τη μέθοδο της βολικής δειγματοληψίας και συνίσταται από δέκα μαθητές διαγνωσμένους με δυσλεξία, από ένα δημοτικό σχολείο αστικής περιοχής. Η μέθοδος ανάλυσης των ευρημάτων είναι η θεματική ανάλυση περιεχομένου.
Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι αντιλήψεις των παιδιών περί της δυσλεξίας, του γραπτού λόγου και των μαθησιακών προσεγγίσεων είναι διάχυτα επηρεασμένες από το κοινωνικό τους περιβάλλον. Διακρίνεται ένας ελλειμματικός τόνος στην προσέγγιση της δυσλεξίας. Ο γραπτός λόγος προσδιορίζεται κυρίως δίνοντας έμφαση στον μηχανισμό του κι όχι τόσο στη λειτουργία του με την έννοια της άντλησης νοήματος. Η αναγκαιότητά του περιορίζεται στο πλαίσιο του σχολείου ενώ μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά φαίνεται να τον συνδέουν με αρνητικά συναισθήματα. Οι προκλήσεις των μαθητών, με το άγχος να λαμβάνει την πρώτη θέση, παρουσιάζουν έναν βαθμό συσχέτισης με την εκπαιδευτική πρακτική και εκφράζονται οι προτάσεις αλλαγής των ίδιων των παιδιών για την αντιμετώπιση των προκλήσεων δίνοντας έμφαση στην ενεργή και βιωματική μάθηση.
Λέξεις-κλειδιά:
Δυσλεξία, γραπτός λόγος, διδακτικές μέθοδοι, μαθησιακές προσεγγίσεις, μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
150
Αριθμός σελίδων:
180