Ανάλυση περιεχομένου του γραπτού λόγου των γνωματεύσεων ιατροπαιδαγωγικών φορέων: διερευνώντας το παράδειγμα της απόδοσης της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2565853 692 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-01-08
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Φιτσιώλος Δημήτριος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευδοξία Ντεροπούλου - Ντέρου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάλυση περιεχομένου του γραπτού λόγου των γνωματεύσεων ιατροπαιδαγωγικών φορέων: διερευνώντας το παράδειγμα της απόδοσης της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ανάλυση περιεχομένου του γραπτού λόγου των γνωματεύσεων ιατροπαιδαγωγικών φορέων: διερευνώντας το παράδειγμα της απόδοσης της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Περίληψη:
Η παρούσα μελέτη, έχοντας ως κεντρικό σημείο αναφοράς τις γνωματεύσεις παιδιών δημοτικού σχολείου με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) των δημοσίων ιατροπαιδαγωγικών κέντρων (ΚΕ.Δ.Δ.Υ., Κ.Ψ.Υ και Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα των Δημοσίων Νοσοκομείων), στοχεύει στο να αναδείξει τον τρόπο που οι διάφορες ειδικότητες που συμμετέχουν στη γνωμάτευση προσεγγίζουν τη ΔΕΠ-Υ καθώς και θέματα που αφορούν την ενταξιακή εκπαίδευση, τη διαδικασία αξιολόγησης, τις μεθόδους διδασκαλίας και τη διεπιστημονική συνεργασία υπό το πρίσμα της ενταξιακής εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο της έρευνας συγκεντρώθηκαν με τη μέθοδο της δειγματοληψίας χιονοστιβάδας (ή αλυσιδωτής δειγματοληψίας) σαράντα οκτώ (48) γνωματεύσεις δημοσίων διαγνωστικών/αξιολογικών φορέων και η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης περιεχομένου. Η ανάλυση περιεχομένου των γραπτών κειμένων των ειδικών επαγγελματιών ανέδειξε τις ερμηνευτικές τους προσεγγίσεις αναφορικά με τη ΔΕΠ-Υ και την ενταξιακή εκπαίδευση εν γένει. Παρατηρήθηκε η απουσία ορισμού της ΔΕΠ-Υ και ταυτόχρονα η ανάγκη αιτιολόγησής της μέσα από τη συννοσηρότητα της με άλλες διαταραχές. Έγινε εμφανές πως το ιατρικο- ατομικό μοντέλο της αναπηρίας ήταν παρόν από το σύνολο των ειδικοτήτων που συνεργάστηκαν για την έκδοση των γνωματεύσεων και δόθηκε έμφαση μέσα από το λόγο τους στα ελλείμματα του παιδιού, στην ανικανότητά του, στην ιατρικοποίηση των αδυναμιών του, στην αποκατάστασή του και στη θεραπεία του. Η ΔΕΠ-Υ προσεγγίζεται ιατρικά και ανάγεται σε «προσωπική τραγωδία» που πρέπει να αντιμετωπιστεί με θεραπευτικές προσεγγίσεις από ειδικούς. Η ενταξιακή εκπαίδευση πραγματοποιείται σε ένα πλαίσιο αποκατάστασης βασιζόμενο στην εξατομικευμένη διδασκαλία και όχι στις δυνατότητες του μαθητή, ενώ μέθοδοι ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας υπάρχουν σε ελάχιστες εκπαιδευτικές προτάσεις στο λόγο των ειδικών. Επίσης, η διαδικασία αξιολόγησης της ΔΕΠ-Υ παρουσιάζει ενδιαφέρον καθώς αναδύθηκαν θέματα που αφορούν την εκτίμηση της ΔΕΠ-Υ, την απουσία αναφοράς σχετικών μεθοδολογικών εργαλείων, τη συγκρότηση της διεπιστημονικής επιτροπής και τις αντιφάσεις στο λόγο των ειδικών.
Λέξεις-κλειδιά:
Γνωμάτευση, ΔΕΠ-Υ, αναπηρία, ενταξιακή εκπαίδευση, ειδικοί επαγγελματίες
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
280
Αριθμός σελίδων:
219
ΠΤΥΧΙΑΚΗ+Μ.Π+Δ.ΦΙΤΣΙΩΛΟΣ.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο