Κατανοώντας την έννοια της περιεκτικότητας διαλυμάτων με την μέθοδο της καθοδηγούμενης ανακάλυψης (GUIDED DISCOVERY)

Διπλωματική Εργασία uoadl:2694462 688 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της Χημείας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-03-14
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Νταής Νικόλαος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευαγγελία Παυλάτου Καθηγήτρια στο ΕΜΠ, Τμήμα Χημικών Μηχανικών
Κωνσταντίνος Κορδάτος, Αναπληρωτής Καθηγητής στο στο ΕΜΠ, Τμήμα Χημικών Μηχανικών
Κώστας Μεθενίτης Αναπληρωτής Καθηγητής Ανόργανης Χημείας, Τμήμα Χημείας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κατανοώντας την έννοια της περιεκτικότητας διαλυμάτων με την μέθοδο της καθοδηγούμενης ανακάλυψης (GUIDED DISCOVERY)
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κατανοώντας την έννοια της περιεκτικότητας διαλυμάτων με την μέθοδο της καθοδηγούμενης ανακάλυψης (GUIDED DISCOVERY)
Περίληψη:
Σκοπός της εργασίας μας ήταν η μελέτη της επίδρασης της καθοδηγούμενη ανακάλυψης στη μάθηση.
Θέλαμε να μελετήσουμε, αν η καθοδηγούμενη ανακάλυψη μπορεί να επιφέρει καλύτερες επιδόσεις στο μάθημα της Χημείας στην Α΄Λυκείου ανεξαρτήτως φύλου και προτέρων επιδόσεων (προστιθέμενη αξία ).
Οργανώσαμε τη διδασκαλία μας σε δύο ενότητες που σχετίζονται μεταξύ τους:
 Στην ενότητα της έκφρασης περιεκτικότητας διαλυμάτων
 Και στην ενότητα της συγκέντρωσης διαλυμάτων
Τα βήματα που ακολουθήσαμε για την υλοποίηση της έρευνας είχαν ως εξής:
1. Μελετήσαμε τη σχετική βιβλιογραφία και τις διπλωματικές εργασίες που έχουν εκπονηθεί στο ΔΙΧΗΝΕΤ.
2. Φτιάξαμε φύλλα εργασίας ( 1 φύλλο εργασίας για την κάθε ενότητα), κάρτα εξόδου και διαφάνειες παρουσίασης (power point).
3. Κάναμε την έρευνά μας σε 4 τμήματα της Α` Λυκείου ( 2 πειραματικά και 2 ελέγχου). Στις ομάδες ελέγχου κάναμε παραδοσιακή διδασκαλία, ενώ στις πειραματικές έγινε
20λεπτη διδασκαλία με διαφάνειες και ακολούθησε έρευνα με φύλλα εργασίας με καθοδηγούμενη ανακάλυψη, που περιείχε και πειραματικό κομμάτι.
4. Σ` όλες τις ομάδες δόθηκε τεστ προ-ελέγχου και τεστ μετα-ελέγχου και 5λεπτη κάρτα εξόδου.
5. Και στα τέσσερα δίωρα της πειραματικής έρευνας έγινε παρακολούθηση της παρέμβασης από την Δρ. κα Κουλουμπαρίτση.
6. Δεν βρέθηκε σημαντική στατιστική διαφορά ανάμεσα στην επίδοση της πειραματικής ομάδας, συγκριτικά με την ομάδα ελέγχου.
7. Δεν βρέθηκε σημαντική στατιστική διαφορά στις επιδόσεις ανάμεσα στους χαμηλόβαθμους, στους μέτριους και υψηλόβαθμους μαθητές.





Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η καθοδηγούμενη ανακάλυψη για να αξιοποιηθεί σωστά και να δώσει καλύτερα αποτελέσματα, απαιτεί άρτια και χρονοβόρα προετοιμασία από τον εκπαιδευτικό, και πρέπει να δοθεί περισσότερος χρόνος στους μαθητές (συνεχόμενο δίωρο) για να εκτελέσουν πειράματα, να συνεργαστούν σε ομάδες και για να απαντήσουν στα φύλλα εργασίας.
Η αλλαγή της σχολικής κουλτούρας και η υιοθέτηση νέων μεθόδων διδασκαλίας, όπως η καθοδηγούμενη ανακάλυψη, σε χώρους «αφιλόξενους» όπως είναι τα ενιαία λύκεια και γυμνάσια, προϋποθέτει μείωση ύλης, επιμόρφωση εκπαιδευτικών και έμφαση στην ανάλυση προγραμμάτων σε μεθόδους που καλλιεργούν τη βαθιά κατανόηση και την κριτική σκέψη.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Στρατηγικές Διδασκαλίας της Χημείας, Καθοδηγούμενη Ανακάλυψη, Περιεκτικότητα διαλύματος, Συγκέντρωση διαλύματος
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
48
Αριθμός σελίδων:
170
Νταής 4α (1).pdf (17 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο