A framework for developing a Learning Design community in teacher education

Διπλωματική Εργασία uoadl:2776179 131 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σύγχρονες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-07-01
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Ζαλαβρά Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παπανικολάου Κυπαρισσία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
Κυνηγός Χρόνης, Καθηγητής, Διευθυντής Εργαστηρίου Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Μακρή Αικατερίνη, Διδάκτωρ, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Πρωτότυπος Τίτλος:
A framework for developing a Learning Design community in teacher education
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ένα πλαίσιο για την ανάπτυξη Κοινότητας Μαθησιακού Σχεδιασμού στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών
Περίληψη:
Αναγνωρίζοντας τη δυναμική του Μαθησιακού Σχεδιασμού (ΜΣ) για καινοτομία στην εκπαίδευση, είναι σημαντική η κοινωνική του διάσταση στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών ώστε οι ασκούμενοι εκπαιδευτικοί να αναπτύξουν δεξιότητες σχεδίασης μέσω συλλογικών πρακτικών. Προς αυτή την κατεύθυνση, η διπλωματική εργασία προτείνει ένα πλαίσιο για την ανάπτυξη κοινότητας ΜΣ στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών. Η θεωρητική σύλληψη αυτού του πλαισίου βασίζεται στην προσέγγιση του Wenger et al. (2002) για τον κύκλο ζωής των ηλεκτρονικών κοινοτήτων πρακτικής. Συγκεκριμένα, εστιάζει στην εκπλήρωση των δύο πρώτων φάσεων του κύκλου όπου τα μέλη μιας κοινότητας αναγνωρίζουν τις προοπτικές συμμετοχής τους και αλληλεπιδρούν ανταλλάσοντας γνώσεις. Επίσης, στοχεύει στην ενεργοποίηση της τρίτης φάσης όπου τα μέλη συλλογικά οικοδομούν γνώσεις και ανταλλάσουν εμπειρίες. Η εφαρμογή του προτεινόμενου πλαισίου βασίζεται στο μοντέλο των 5 σταδίων της Salmon (2002, 2013) αναδιοργανώνοντας το από ηλεκτρονική μάθηση σε μικτή μάθηση και προτείνοντας πώς θα πρέπει να εφαρμοστούν τα στάδια ειδικά για την ανάπτυξη μιας κοινότητας ΜΣ στο περιβάλλον ενός εργαλείου ΜΣ.
Για την εφαρμογή και αξιολόγηση του πλαισίου ανάπτυξης κοινότητας ΜΣ, οργανώθηκε μια εμπειρική έρευνα στο πλαίσιο ενός προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών εκπαιδευτικών. Οι συμμετέχοντες χρησιμοποίησαν ως εργαλείο ΜΣ το ILDE (Hernández-Leo et al., 2014a). Το προτεινόμενο πλαίσιο εφαρμόστηκε σε συνεργασία με τους διδάσκοντες τριών μαθημάτων κατά τη διάρκεια δύο ακαδημαϊκών εξαμήνων με τους συμμετέχοντες ως εκπαιδευτικοί-σχεδιαστές να αναλαμβάνουν διάφορες εργασίες που σχετίζονταν με δραστηριότητες ΜΣ.
Χρησιμοποιήθηκαν 4 άξονες αξιολόγησης της συμβολής του προτεινόμενου πλαισίου στην ανάπτυξη μιας κοινότητας ΜΣ: (α) τα μελλοντικά σχέδια και οι προθέσεις των συμμετεχόντων σχετικά με την κοινότητα ΜΣ, (β) η μελέτη της αίσθησης κοινότητας των συμμετεχόντων πριν και μετά την υλοποίηση του πλαισίου, (γ) αναλύσεις δεδομένων για την εφαρμογή του πλαισίου από το περιβάλλον του ILDE και (δ) η εξέλιξη της κοινότητας ΜΣ. Τα ευρήματα χωρίζονται σύμφωνα με τον αντίκτυπο τους στις πρακτικές ΜΣ των συμμετεχόντων, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Ο βραχυπρόθεσμος αντίκτυπος που σχετίζεται με πρακτικές ΜΣ κατά την εφαρμογή του πλαισίου, περιλαμβάνει συμπεράσματα που δείχνουν ότι (α) η αίσθηση κοινότητας των συμμετεχόντων βελτιώθηκε και (β) οι συμμετέχοντες πραγματοποίησαν ενέργειες στο περιβάλλον του ILDE που αποδεικνύουν ότι οι πρώτες τρεις φάσεις του κύκλου ζωής μιας κοινότητας σύμφωνα με τον Wenger et al. (2002) πραγματοποιήθηκαν. Ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος που σχετίζεται με πρακτικές ΜΣ μετά την εφαρμογή του πλαισίου, περιλαμβάνει συμπεράσματα που δείχνουν ότι (α) τα μελλοντικά σχέδια και οι προθέσεις των συμμετεχόντων σε σχέση με τη συμμετοχή τους στην κοινότητα ΜΣ είναι ελπιδοφόρα και (β) οι συμμετέχοντες αξιοποίησαν το περιβάλλον του ILDE που αναπτύχθηκε η κοινότητα ΜΣ και μετά το πέρας της μελέτης.
Η εμπειρική έρευνα επικεντρώθηκε περαιτέρω στην προσέγγιση (α) του τρόπου με τον οποίο ένα εργαλείο ΜΣ επηρεάζει τους εκπαιδευτικούς ως σχεδιαστές στη συνεργατική ανάπτυξη μαθησιακών σχεδιασμών και (β) των χαρακτηριστικών που πρέπει να έχει ένα εργαλείο ΜΣ για να υποστηρίξει τις δραστηριότητες μίας κοινότητας ΜΣ.
Τα ευρήματα αποκαλύπτουν ότι η online διαθεσιμότητα ενός εργαλείου ΜΣ μαζί με το διαμοιρασμό και τη συν-έκδοση των μαθησιακών σχεδιασμών είναι παράγοντες καθοριστικής σημασίας για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών ως σχεδιαστών κατά την συνεργατική ανάπτυξη μαθησιακών σχεδιασμών. Οι αντιλήψεις των συμμετεχόντων για το ILDE περιλαμβάνουν την εκτίμησή τους για χαρακτηριστικά του που επιτρέπουν το σχολιασμό και την αναθεώρηση των μαθησιακών σχεδιασμών. Επίσης, εκφράζουν τις ανάγκες τους για χαρακτηριστικά που υποστηρίζουν σύγχρονη και ασύγχρονη επικοινωνία μεταξύ των συν-δημιουργών ενός μαθησιακού σχεδιασμού. Όσον αφορά τη διευκόλυνση των δραστηριοτήτων μιας κοινότητας ΜΣ, τα συμπεράσματα αυτής της έρευνας υποδεικνύουν ότι το ILDE αποτελεί ένα εύχρηστο περιβάλλον υποστήριξης κοινότητας ΜΣ. Οι αντιλήψεις των συμμετεχόντων σχετικά με τη χρησιμότητα συγκεκριμένων χαρακτηριστικών του ILDE καθώς και τα χαρακτηριστικά που καταγράφουν ότι υπολείπεται μπορούν να αξιοποιηθούν ερευνητικά για την ανάπτυξη ενός εργαλείου ΜΣ που θα υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς ως σχεδιαστές σε μια κοινότητα ΜΣ.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Μαθησιακός σχεδιασμός, Κοινότητα Μαθησιακού Σχεδιασμού, εκπαίδευση εκπαιδευτικών
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
78
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
101
Αριθμός σελίδων:
84

Zalavra_Dissertation_LD_Community.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.