Ικανότητα επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων, επιτελικές λειτουργίες και άγχος για τα μαθηματικά παιδιών Β και Γ Δημοτικού

Διπλωματική Εργασία uoadl:2790091 395 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Διατμηματικό ΠΜΣ Προαγωγή και Αγωγή της Υγείας
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-09-18
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Γεωργάτου Αικατερίνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ψυχολογία, ΕΚΠΑ
Αλέξανδρος-Σταμάτιος Αντωνίου, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης , ΕΚΠΑ
Γιάννης Τούντας, Καθηγητής, Ιατρική, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ικανότητα επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων, επιτελικές λειτουργίες και άγχος για τα μαθηματικά παιδιών Β και Γ Δημοτικού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ικανότητα επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων, επιτελικές λειτουργίες και άγχος για τα μαθηματικά παιδιών Β και Γ Δημοτικού
Περίληψη:
Εισαγωγή: Το άγχος για τα μαθηματικά είναι η αρνητική συναισθηματική αντίδραση του ατόμου σε καταστάσεις που αφορούν αριθμούς, μαθηματικά και μαθηματικούς υπολογισμούς. Υπολογίζεται ότι το 17% του πληθυσμού παρουσιάζει υψηλά επίπεδα. Το άγχος για τα μαθηματικά σχετίζεται αρνητικά με τις γνώσεις, τους βαθμούς και την επίδοση στα μαθηματικά, ενώ μακροπρόθεσμα επηρεάζει τις επαγγελματικές επιλογές. Επίσης, συνδέεται με την πιθανότητα αποφυγής των μαθηματικών δραστηριοτήτων, καθώς και με αυξημένη ανησυχία για την πιθανότητα αποτυχίας στα μαθηματικά και την χαμηλή αυτοπεποίθηση.
Σκοπός- Μέθοδος: Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση της συσχέτισης του άγχους για τα μαθηματικά (σύμφωνα με τις αυτό-αναφορές των παιδιών) με α) την ικανότητα επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων των μαθητών και μαθητριών της Β’ και Γ’ Δημοτικού, β) τα επίπεδα της εργαζόμενης μνήμης των μαθητών και των μαθητριών βάσει των εκτιμήσεων των εκπαιδευτικών τους, γ) το φύλο και δ) τις επιτελικές λειτουργίες σε μη λεκτικά πλαίσια. Σε δείγμα 91 μαθητών και μαθητριών της Β’ και Γ’ Δημοτικού τριών Δημοτικών Σχολείων στην Αττική, χορηγήθηκαν ερωτηματολόγια για την μέτρηση της ικανότητάς τους στην επίλυση μαθηματικών προβλημάτων, του άγχους τους για τα μαθηματικά και της επίδοσης σε συγκεκριμένες επιτελικές λειτουργίες σε μη λεκτικά πλαίσια. Στους εκπαιδευτικούς των μαθητών δόθηκε ερωτηματολόγιο για την μέτρηση της εργαζόμενης μνήμης των μαθητών.
Αποτελέσματα: Αναδείχθηκε η συσχέτιση του άγχους για τα μαθηματικά με την ικανότητα επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων. Στην παρούσα έρευνα όσο αυξάνεται το άγχος για τα μαθηματικά τόσο μειώνεται η ικανότητα επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων και το αντίστροφο. Ιδιαίτερα οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β’ Δημοτικού παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους για τα μαθηματικά συγκριτικά με τους μαθητές της Γ’ Δημοτικού. Επίσης, αναδεικνύεται η συσχέτιση της ικανότητας επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων τόσο με την εργαζόμενη μνήμη όσο και με τις επιτελικές λειτουργίες σε μη λεκτικά πλαίσια. Τέλος, δεν παρουσιάζεται συσχέτιση του άγχους για τα μαθηματικά με το φύλο των παιδιών.
Συμπεράσματα: Η παρούσα μελέτη επιβεβαίωσε κάποια από τα δεδομένα που βρέθηκαν με την ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας και αφορούν τους παράγοντες που σχετίζονται με την εμφάνιση και το επίπεδο του άγχους για τα μαθηματικά. Είναι σημαντικό, όμως, να πραγματοποιηθούν προγράμματα τόσο για την μέτρηση του άγχους για τα μαθηματικά στα ελληνικά σχολεία όσο και για την αντιμετώπισή του μέσα στο σχολικό πλαίσιο με την εμπλοκή των εκπαιδευτικών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Άγχος για τα μαθηματικά, Ικανότητα επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων, Επιτελικές λειτουργίες, Μαθητές δημοτικού
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
120
Αριθμός σελίδων:
78
Georgatou Ekaterini, Master.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο