Ο κινηματογραφικός Νίκος Μαμαγκάκης: Αποδόμηση και πρωτοπορία στον Ελληνικό κινηματογράφο της δεκαετίας του 60'

Διπλωματική Εργασία uoadl:2820629 44 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εθνομουσικολογία και Πολιτισμική Ανθρωπολογία
Βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-12-18
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Κουτούζος Ευστάθιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παύλος Κάβουρας, Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Μαρία Παπαπαύλου, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Βασιλική Λαλιώτη, Επίκουρη καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο κινηματογραφικός Νίκος Μαμαγκάκης: Αποδόμηση και πρωτοπορία στον Ελληνικό κινηματογράφο της δεκαετίας του 60'
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο κινηματογραφικός Νίκος Μαμαγκάκης: Αποδόμηση και πρωτοπορία στον Ελληνικό κινηματογράφο της δεκαετίας του 60'
Περίληψη:
Μέσα στα πλαίσια της σχέσης μουσικής και εικόνας και με ευρύτερο ιστορικό περιβάλλον την Ελληνική κινηματογραφική πραγματικότητα της δεκαετίας του 60΄, επιχειρείται η διερεύνηση του θέματος της παρούσας εργασίας. Πυρήνα της αποτελεί ο πολυσχιδής συνθέτης Νίκος Μαμαγκάκης του οποίου η δραστηριότητα εκτείνεται σε ποικίλες μορφές τέχνης (μουσική, κινηματογράφος, θέατρο, όπερα), διαγράφοντας μια πορεία πενήντα και πλέον ετών. Συγκεκριμένα, σκοπός της εργασίας είναι η στυλιστική αποτύπωση του συνθετικού του στίγματος μέσα στην πιο έντονη, από άποψης δραστηριότητας, εποχή στην ιστορία του Ελληνικού κινηματογράφου. Βάση της διερεύνησης αυτής αποτελούν τα δύο πεδία μέσα από τα οποία εκφράζεται: ο εμπορικός και ο εναλλακτικός κινηματογράφος. Συγκεκριμένα, για τις ανάγκες της παρούσας μελέτης, χρησιμοποιούνται συνολικά έξι ταινίες, τρεις από κάθε περίοδο. Όσον αφορά τον εμπορικό κινηματογράφο, οι ταινίες που αναλύονται είναι: «Μια Ιταλίδα απ την Κυψέλη», «Η νεράϊδα και το παλικάρι» και «Η ωραία του κουρέα», όλες σε σκηνοθεσία του Ντίνου Δημόπουλου. Όσον αφορά τον εναλλακτικό κινηματογράφο οι ταινίες που αναλύονται είναι: «Εκδρομή» και «Παρένθεση» σε σκηνοθεσία Τάκη Κανελλόπουλου και «Ανοιχτή Επιστολή» σε σκηνοθεσία Γιώργου Σταμπουλόπουλου. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, παρά την εκ διαμέτρου αντίθετη θεματολογική τους στόχευση, αμφότερες απηχούν τις αναζητήσεις του, καθώς αποτελούν, το καθένα με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, πρόσφορο έδαφος για την καλλιέργεια των καινοτόμων ιδεών του. Ο ομολογουμένως ιδιαίτερος αυτός συνδυασμός οφείλεται στο σύνολό του στην ακατάπαυστη ανάγκη του Μαμαγκάκη για πειραματισμό και εξεύρεση νέων συνθετικών μοντέλων τα οποία, ωστόσο, θα λειτουργούν ανεξάρτητα από στυλιστικούς προσδιορισμούς και ποιοτικούς κανόνες, στη βάση μιας γόνιμης συνθετικής διαδικασίας η οποία με τη σειρά της θα οδηγεί στην παραγωγή ρηξικέλευθου μουσικού λόγου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
Μαμαγκάκης, κινηματογράφος, πρωτοπορία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
46
Αριθμός σελίδων:
90
Final_ Κουτούζος 20181009.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο