Απόψεις εκπαιδευτικών Γυμνάσιου σχετικά με τα 4 κριτήρια αξιολόγησης σχολικών εγχειριδίων για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2864161 376 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-05
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Ντούρου Σταυρούλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΙΧΑΛΗΣ, Επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Διδασκαλία της Ελληνικής ως Μητρικής και ως Δεύτερης Γλώσσας και με τη Χρήση των Νέων Τεχνολογιών, ΕΚΠΑ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΕΡΔΗΣ, Επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Εκπαιδευτική Έρευνα και Αξιολόγηση, ΕΚΠΑ
ΜΑΜΟΥΡΑ ΜΑΡΙΑ, Εντεταλμένη Διδάσκουσα, Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, ∆ιδακτικός Σχεδιασµός και Άσκηση στο πεδίο, ΕΚΠα
Πρωτότυπος Τίτλος:
Απόψεις εκπαιδευτικών Γυμνάσιου σχετικά με τα 4 κριτήρια αξιολόγησης σχολικών εγχειριδίων για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Απόψεις εκπαιδευτικών Γυμνάσιου σχετικά με τα 4 κριτήρια αξιολόγησης σχολικών εγχειριδίων για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας
Περίληψη:
Το ζήτημα των κριτηρίων αξιολόγησης των σχολικών εγχειριδίων αποτελεί ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα με το οποίο έχουν ασχοληθεί αρκετοί ερευνητές και μελετητές στον τομέα της εκπαίδευσης. Οι εν λόγω ερευνητές έχουν προτείνει διάφορα κριτήρια για την αξιολόγηση του σχολικού βιβλίου τα οποία όμως διαφέρουν ανάλογα με τη θεωρητική προσέγγιση της γνώσης που υποστηρίζουν. Η βιβλιογραφική επισκόπηση (Κεφάλαιο 2) έδειξε ότι υπάρχουν ποικίλοι βασικοί άξονες αξιολόγησης στις προτάσεις των ερευνητών αναφορικά με τα κριτήρια αξιολόγησης των σχολικών βιβλίων που αφορούν περιοχές όπως είναι η επιστημονική εγκυρότητα, η παιδαγωγικοδιδακτική καταλληλότητα, η τεχνική αρτιότητα, η εμφάνιση, η κοινωνιολογική λειτουργία, η δομή και η οργάνωση καθώς και η συμφωνία του σχολικού εγχειριδίου με το πρόγραμμα σπουδών.
Πιο ειδικά, μέσω της αναλυτικής βιβλιογραφικής επισκόπησης αναφορικά με τα κριτήρια αξιολόγησης των σχολικών εγχειριδίων για το γνωστικό αντικείμενο της Νεοελληνικής Γλώσσας στα πλαίσια του Γυμνασίου, εξήχθησαν τέσσερις κύριες κατηγορίες κριτηρίων οι οποίες, μετέπειτα, χρησιμοποιήθηκαν στο ερευνητικό μέρος της παρούσας διπλωματικής εργασίας και συνοπτικά είναι οι ακόλουθες: α) παιδαγωγικοδιδακτικά κριτήρια αξιολόγησης, β) κοινωνιολογικά κριτήρια αξιολόγησης, γ) γλωσσολογικά κριτήρια αξιολόγησης και δ) αισθητικά κριτήρια αξιολόγησης.
Εν συνεχεία, στο ερευνητικό κομμάτι της παρούσας εργασίας (Κεφάλαιο 3), παρουσιάζονται οι στόχοι της έρευνας, η μεθοδολογία της έρευνας και τα κύρια
συμπεράσματα αυτής. Αρχικά, αναφορικά με την συλλογή των δεδομένων μας (data), για τις ανάγκες της έρευνας, επιλέχθηκε το εργαλείο του ερωτηματολογίου και διαμορφώθηκε ένα δείγμα αποτελούμενο από 113 καθηγητές οι οποίοι εργάζονται είτε στον ιδιωτικό, είτε στον δημόσιο τομέα. Έπειτα, μέσα από την ορθή οργάνωση και ανάλυση των ανωτέρω διαθέσιμων δεδομένων που πραγματοποιήθηκε μέσω της χρησιμοποίησης του στατιστικού πακέτου SPSS, εξήχθησαν τα εξής βασικά συμπεράσματα για τα σχολικά βιβλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο. Αρχικά, παρατηρήθηκε η ύπαρξη περισσοτέρων κοινωνιολογικών κριτηρίων αξιολόγησης και ακόμη περισσοτέρων αισθητικών κριτηρίων αξιολόγησης, δηλαδή τα σχολικά εγχειρίδια του εν λόγω μαθήματος είναι αισθητικώς και τυπογραφικώς κατάλληλα καθώς και ότι εμπεριέχουν ποικίλες κοινωνιολογικές επεκτάσεις και λειτουργίες. Δεύτερον, επισημάνθηκε η ύπαρξη λιγότερων γλωσσολογικών κριτηρίων αξιολόγησης και ακόμη λιγότερων διδακτικών και παιδαγωγικών κριτηρίων αξιολόγησης, δηλαδή τα σχολικά εγχειρίδια του εν λόγω μαθήματος υστερούν όσον αφορά τη γλωσσολογική και ακόμη περισσότερο την διδακτική και παιδαγωγική τους καταλληλότητα.
Τέλος, είναι φανερό ότι τα ανωτέρω συμπεράσματα αφορούν μόνο το προαναφερόμενο διαθέσιμο δείγμα μας και δεν μπορούν, με αυθαίρετο τρόπο, να γενικευτούν.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Κριτήρια αξιολόγησης, Νεοελληνική Γλώσσα, Γυμνάσιο, ποσοτική έρευνα, σχολικά εγχειρίδια, αντιλήψεις εκπαιδευτικών
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
89
Αριθμός σελίδων:
155
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική εργασίσ-Ντούρου Σταυρούλα.docx-converted (1).pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.