«Διδακτικό Πρόγραμμα για την ενίσχυση των δεξιοτήτων της ορθογραφίας σε σχέση με τη φωνολογική και μορφολογική επίγνωση, σε μαθητές Β’ Δημοτικού, που φοιτούν σε Τμήματα Ένταξης, με υψηλή επικινδυνότητα για Διάγνωση Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών»

Διπλωματική Εργασία uoadl:2864542 368 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-06
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Ρογδάκη Μελπομένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φαίη Αντωνίου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, ΕΘνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ασημίνα Ράλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Διδακτικό Πρόγραμμα για την ενίσχυση των δεξιοτήτων της ορθογραφίας σε σχέση με τη φωνολογική και μορφολογική επίγνωση, σε μαθητές Β’ Δημοτικού, που φοιτούν σε Τμήματα Ένταξης, με υψηλή επικινδυνότητα για Διάγνωση Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Διδακτικό Πρόγραμμα για την ενίσχυση των δεξιοτήτων της ορθογραφίας σε σχέση με τη φωνολογική και μορφολογική επίγνωση, σε μαθητές Β’ Δημοτικού, που φοιτούν σε Τμήματα Ένταξης, με υψηλή επικινδυνότητα για Διάγνωση Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών»
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα είχε στόχο να μελετήσει την αποτελεσματικότητα της πρώιμης παρέμβασης σε μαθητές με χαρακτηριστικά υψηλής επικινδυνότητας για εμφάνιση Μαθησιακών Δυσκολιών, μέσα από ένα διδακτικό πρόγραμμα με διάρκεια πέντε εβδομάδων. Στόχος του προγράμματος ήταν να ενισχύσει την επίδοση στην ορθογραφία, μέσω της διδασκαλίας της φωνολογικής επίγνωσης και της εικονογραφικής μεθόδου. Για τις ανάγκες της έρευνας, μελετήθηκε η επίδοση των δύο ομάδων στην ορθογραφία, αλλά και η επίδοση στην φωνολογική επίγνωση και τη μορφολογική επίγνωση, καθώς αυτές επηρεάζουν την ανάπτυξη ορθογραφημένης γραφής. Απώτερος σκοπός της έρευνας ήταν να διδάξει στρατηγικές που θα χρησίμευαν στην ενίσχυση τόσο της ορθογραφίας όσο και της ανάγνωσης, αλλά και γενικότερα θα βελτίωναν τη συνολική μαθησιακή πορεία.
Στην έρευνα έλαβαν μέρος 49 μαθητές από σχολεία της Αττικής που φοιτούν στη Β’ Δημοτικού και παρακολουθούν σε Τμήμα Ένταξης. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, την ομάδα ελέγχου (25 μαθητές) και την πειραματική ομάδα (24 μαθητές), η οποία δέχτηκε την παρέμβαση. Πριν την έναρξη του διδακτικού προγράμματος, χορηγήθηκαν σταθμισμένα εργαλεία για τη μέτρηση της επίδοσης και των δύο ομάδων. Στη συνέχεια, ξεκίνησε η εφαρμογή του προγράμματος παρέμβασης από τον εκπαιδευτικό του Τμήματος Ένταξης, ενώ μετά το πέρας του προγράμματος μετρήθηκε με τα ίδια εργαλεία η επίδοση των ομάδων, προκειμένου να γίνει η σύγκρισή τους.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως η πειραματική ομάδα παρουσίασε καλύτερη επίδοση στην ορθογραφία από την ομάδα ελέγχου, ενώ και η επίδοση της ίδιας της πειραματικής ομάδας είχε σημαντική διαφορά πριν και μετά το διδακτικό πρόγραμμα. Επίσης, φάνηκε σημαντική διαφορά μεταξύ των ομάδων στην επίδοση στη φωνολογία και τη μορφολογία μετά την εφαρμογή του διδακτικού προγράμματος, με την πειραματική ομάδα να πετυχαίνει καλύτερες επιδόσεις.
Διερευνήθηκε, επίσης, αν υπήρχε διαφορά στην επίδοση των δύο ομάδων στη φωνολογική επίγνωση και τη μορφολογική επίγνωση, η ανάπτυξη των οποίων επηρεάζει την ορθογραφημένη γραφή. Από αυτή τη μελέτη, διαπιστώθηκε ότι η πειραματική ομάδα είχε καλύτερες επιδόσεις. Με αυτόν τον τρόπο, φάνηκε ότι δύο από τις συνιστώσες της ορθογραφημένης γραφής βελτιώθηκαν και κατ’ επέκταση θα μπορούσε να θεωρηθεί πως συντέλεσαν στη βελτίωση της επίδοσης στην ορθογραφία. Από την άλλη, διαπιστώθηκε πως ένα στοχευμένο διδακτικό πρόγραμμα είναι ικανό να διδάξει στρατηγικές που μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις μαθησιακές απαιτήσεις και να βελτιώσουν τη συνολική πορεία του μαθητή.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις- κλειδιά: Μαθησιακές Δυσκολίες, ορθογραφημένη γραφή, φωνολογική επίγνωση, μορφολογική επίγνωση, διδακτικό πρόγραμμα, Τμήμα Ένταξης, εικονογραφική μέθοδος
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
118
Αριθμός σελίδων:
97
ΡΟΓΔΑΚΗ ΜΕΛΠΟΜΕΝΗ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο