Αντιλήψεις των τελειόφοιτων φοιτητών και φοιτητριών Παιδαγωγικών τμημάτων αναφορικά με την ενταξιακή και ειδική εκπαίδευση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2865775 302 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-12
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Βελαώρας Παναγιώτης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παπαδοπούλου Καλλιρρόη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αντιλήψεις των τελειόφοιτων φοιτητών και φοιτητριών Παιδαγωγικών τμημάτων αναφορικά με την ενταξιακή και ειδική εκπαίδευση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αντιλήψεις των τελειόφοιτων φοιτητών και φοιτητριών παιδαγωγικών τμημάτων αναφορικά με την ενταξιακή και ειδική εκπαίδευση
Περίληψη:
Τα τελευταία χρόνια ο διάλογος για την ενταξιακή εκπαίδευση, ως μια νέα προσέγγιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, γίνεται όλο και πιο έντονος. Στη διαμόρφωση των πρακτικών που ευνοούν την ενταξιακή εκπαίδευση, σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί και οι αντιλήψεις τους, γεγονός που προκύπτει από ερευνητικά δεδομένα προηγούμενων μελετών. Συχνά οι εκπαιδευτικοί παρουσιάζονται ανεπαρκώς εκπαιδευμένοι ως προς το θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο της ενταξιακής εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα να διατηρούν αρνητικές αντιλήψεις ως προς την ενταξιακή εκπαίδευση. Το πρόγραμμα σπουδών των σχολών των φοιτητών και μελλοντικών εκπαιδευτικών, διαδραματίζει καίριο ρόλο για τη δική τους επιμόρφωση και επάρκεια, αλλά και αποτελεί παράγοντα μείζονος σημασίας για τη διαμόρφωση των αντιλήψεων τους απέναντι στο θεσμό της ενταξιακής εκπαίδευσης. Συνεπώς, η διερεύνηση των αντιλήψεων των μελλοντικών εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με την ελλιπή ελληνική βιβλιογραφία για το παρόν ζήτημα, καθιστούν σημαντική την ανάγκη περαιτέρω διερεύνησης του θέματος. Η παρούσα ερευνητική εργασία είναι μια ποιοτική έρευνα, μέσω της οποίας διερευνήθηκαν και αναλύθηκαν οι αντιλήψεις 14 τελειόφοιτων φοιτητών/τριών παιδαγωγικών τμημάτων αναφορικά με την ενταξιακή και
ειδική εκπαίδευση. Ειδικότερα, το μεθοδολογικό εργαλείο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ημι-δομημένη συνέντευξη, ενώ η ανάλυση δεδομένων βασίζεται στην ανάλυση περιεχομένου.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της παρούσας ερευνητικής προσπάθειας, φαίνεται πως στους φοιτητές και φοιτήτριες που φοιτούν σε τμήμα δασκάλων υπάρχει ελλιπής γνώση σχετικά με την ενταξιακή εκπαίδευση, αλλά και για τη φοίτηση των αναπήρων στο γενικό σχολείο, ενώ οι αντιλήψεις τους σχετίζονται με το κλινικό μοντέλο για την αναπηρία. Αντιθέτως οι φοιτητές/τριες που φοιτούν σε τμήμα νηπιαγωγών
υιοθετούν μία κοινωνική οπτική της αναπηρίας και έχουν θετικές αντιλήψεις προς την ενταξιακή εκπαίδευση. Παράλληλα οι φοιτητές/τριες προβάλλουν την παροχή κατάλληλης εκπαίδευσης ως την βασικότερη προϋπόθεση για την επίτευξη της ενταξιακής εκπαίδευσης. Συγχρόνως διαφαίνεται η ανάγκη αναμόρφωσης των προγραμμάτων σπουδών, καθώς κρίνεται από τους φοιτητές/τριες ότι χρειάζεται
εμπλουτισμός τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
αντιλήψεις μελλοντικών εκπαιδευτικών, ενταξιακή εκπαίδευση, ειδική εκπαίδευση, αναπηρία, ιατρικό/κοινωνικό μοντέλο
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
157
Αριθμός σελίδων:
140
PDF διπλωματική.pdf (741 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο