Ερμηνευτικές προσεγγίσεις της παιδικής λογοτεχνίας στην εκπαίδευση. Το σχολικό αναγνωστικό πρόγραμμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπό το πρίσμα της Συναλλακτικής Θεωρίας της L. M. Rosenblatt.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2866784 368 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Λογοτεχνία
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-20
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Αλαφογιάννη Άννα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βασιλική Πάτσιου, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε. Κ. Π. Α.
Ιωάννης Βρεττός, Ομότιμος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε. Κ. Π. Α.
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε. Κ. Π. Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ερμηνευτικές προσεγγίσεις της παιδικής λογοτεχνίας στην εκπαίδευση. Το σχολικό αναγνωστικό πρόγραμμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπό το πρίσμα της Συναλλακτικής Θεωρίας της L. M. Rosenblatt.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ερμηνευτικές προσεγγίσεις της παιδικής λογοτεχνίας στην εκπαίδευση. Το σχολικό αναγνωστικό πρόγραμμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπό το πρίσμα της Συναλλακτικής Θεωρίας της L. M. Rosenblatt.
Περίληψη:
Κατά τον 20ο αιώνα η λογοτεχνική κριτική αναπτύχθηκε πολύ και διανθίστηκε με νέες θεωρητικές προσεγγίσεις. Η ιστορικο-βιογραφική μέθοδος, ο δομισμός, η ψυχαναλυτική προσέγγιση και η σχετικά πρόσφατη θεωρία της πρόσληψης έχουν δώσει πολλά θεωρητικά εργαλεία στους κριτικούς, προκειμένου να ερμηνεύσουν έργα της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους. Ένα όμως από τα πιο επιτακτικά ερωτήματα στην εποχή μας είναι ποια από αυτές τις προσεγγίσεις είναι η πλέον κατάλληλη για χρήση της στη σχολική τάξη κατά τη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Η εργασία κάνει χρήση των θεωρητικών διακηρύξεων της Αμερικανίδας Louise Rosenblatt, η οποία εμπνεύστηκε τη συναλλακτική θεωρία, ως έναν τρόπο προσέγγισης της διαδικασίας της ανάγνωσης. Σύμφωνα με τη θεωρία, υπάρχει ένα φάσμα ανάγνωσης, στο ένα άκρο του οποίου βρίσκεται η αισθητική ανάγνωση και στο άλλο η μη αισθητική. Κάνοντας χρήση των κατάλληλων ερωτήσεων και δραστηριοτήτων είναι εφικτό για τον εκπαιδευτικό να ενισχύσει στους μαθητές του την αισθητική στάση, όσον αφορά την ανάγνωση λογοτεχνικών έργων. Η εργασία μας διερευνά τον βαθμό κατά τον οποίο προωθείται η αισθητική ή η μη αισθητική στάση από τις προτεινόμενες δραστηριότητες του τρίτομου Ανθολογίου Λογοτεχνικών Κειμένων για το Δημοτικό Σχολείο, σε μία προσπάθεια εξαγωγής συμπερασμάτων σχετικά με τις στοχεύσεις της επίσημης διδασκαλίας της λογοτεχνίας στην ελληνική πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
συναλλακτική θεωρία, αισθητική στάση, μη αισθητική στάση, διδακτική προσέγγιση, λογοτεχνία για παιδιά και νέους.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
82
Αριθμός σελίδων:
186
Ερμηνευτικές προσεγγίσεις της παιδικής λογοτεχνίας στην εκπαίδευση. Το σχολικό αναγνωστικό πρόγραμμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπό το πρίσμα της Συναλλακτικής Θεωρίας της L. M. Rosenblatt..pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο