Απάχηδες των Αθηνών (1921 /1930), η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά βασισμένη στην τρίπρακτη οπερέτα: έμφυλες ταυτότητες και ταξικές ανισότητες στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2872994 336 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πολιτισμικές και Κινηματογραφικές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-05-07
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Μπαρτζώκα Αικατερίνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Κομνηνού, Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας & Μ.Μ.Ε., ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Απάχηδες των Αθηνών (1921 /1930), η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά βασισμένη στην τρίπρακτη οπερέτα: έμφυλες ταυτότητες και ταξικές ανισότητες στην Αθήνα του Μεσοπολέμου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Απάχηδες των Αθηνών (1921 /1930), η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά βασισμένη στην τρίπρακτη οπερέτα: έμφυλες ταυτότητες και ταξικές ανισότητες στην Αθήνα του Μεσοπολέμου
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία συνιστά μία απόπειρα «παράλληλης» περιδιάβασης της μουσικοθεατρικής και της πρώτης κινηματογραφικής εκδοχής του έργου Απάχηδες των Αθηνών υπό το πρίσμα των οριακών κοινωνικών αντιφάσεων και των έμφυλων διχοτομιών, όπως οι προηγούμενες συνυφαίνονται στον πολιτικο-κοινωνικό καμβά της Ελλάδας του Μεσοπολέμου και συγκεκριμένα στο πλαίσιο της αθηναϊκής κοινωνίας.
Σημείο εκκίνησης του «οδοιπορικού» στη μεσοπολεμική Αθήνα αποτελεί η φημισμένη οπερέτα (1921) των Νίκου Χατζηαποστόλου και Γιάννη Πρινέα. Η απόπειρα διείσδυσης στο σύμπαν του ελαφρού μουσικού θεάτρου με αιχμή τη γνωριμία του ελληνικού κοινού με το ευρωπαϊκό οπερετικό ρεπερτόριο και την εγχώρια οπερετική παραγωγή, ακολουθείται από τη γνωριμία με τη νεογέννητη τέχνη του κινηματογράφου και τα πρώτα εγχειρήματα στα ελληνικά εδάφη. Οι αδελφοί Γαζιάδη και η Dag Film εγκαινιάζουν την οργάνωση της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής και η μεταφορά των Απάχηδων των Αθηνών στην κινηματογραφική οθόνη (1930) από μέρους τους, διαφημίζεται από τα έντυπα μέσα της εποχής ως «η πρώτη ηχητική και άδουσα ταινία». Την ίδια εποχή η μετάβαση από τον βωβό στον ηχητικό και ομιλούντα κινηματογράφο πραγματώνει μία σημαίνουσα τομή με διεθνή αντίκτυπο και δημιουργεί νέα προαπαιτούμενα στο πεδίο της κινηματογραφικής βιομηχανίας.
Μέσω μίας «παράλληλης» δημιουργικής ανάγνωσης του φιλμικού και του μουσικοθεατρικού κειμένου υπό το φως της τάξης και του φύλου, αναδεικνύονται χαρακτηριστικές μορφές της αθηναϊκής μεσοπολεμικής κοινωνίας και αποκωδικοποιούνται οι αντίστοιχες συμπεριφορές και στάσεις ζωής. Πηγές από τη συναφή ιστοριογραφία και οι κόμβοι συμβολής της με τη φεμινιστική σκέψη και κριτική, ενισχύουν κάθε απόπειρα προσέγγισης των ποικίλων όψεων της πόλης και της καθημερινής ζωής των ανθρώπων της, προσδιορίζοντας τη δημιουργική περιδιάβαση βήμα προς βήμα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Οπερέτα, Νίκος Χατζηαποστόλου, Πρώιμος ελληνικός κινηματογράφος, Αδελφοί Γαζιάδη και Dag Film, Βωβός και ηχητικός/ομιλών κινηματογράφος, Κοινωνική διαστρωμάτωση στη μεσοπολεμική Αθήνα, Φεμινισμός του Μεσοπολέμου
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
86
Αριθμός σελίδων:
181
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

M.A. Thesis (Cultural & Cinema Studies) - Aikaterini Bartzoka .pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.