Εκπαίδευση ενός Παιδιού Σχολικής Ηλικίας με ΔΑΦ στην Αυτοδιαχείριση με Στόχο τη Βελτίωση Καίριων Δεξιοτήτων για τη Σχολική του Ένταξη

Διπλωματική Εργασία uoadl:2877971 324 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-07-07
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Ζιώγκα Γεωργία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΕΠΟΠΤΕΥΟΥΣΑ:
Αγγελική Γενά, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής, Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

ΜΕΛΗ:
Πέτρος Γαλάνης, PhD, ΕΔΙΠ Ειδικής Αγωγής, Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Εριφύλλη Τσιρέμπολου, PhD, Ψυχολόγος, Διδάσκουσα στο ΠΜΣ Ειδικής Αγωγής του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εκπαίδευση ενός Παιδιού Σχολικής Ηλικίας με ΔΑΦ στην Αυτοδιαχείριση με Στόχο τη Βελτίωση Καίριων Δεξιοτήτων για τη Σχολική του Ένταξη
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εκπαίδευση ενός Παιδιού Σχολικής Ηλικίας με ΔΑΦ στην Αυτοδιαχείριση με Στόχο τη Βελτίωση Καίριων Δεξιοτήτων για τη Σχολική του Ένταξη
Περίληψη:
Η σχολική ένταξη των παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) αποτελεί πρόκληση τόσο για τα ίδια όσο και για την εκπαιδευτική κοινότητα η οποία καλείται να δημιουργήσει τις πρακτικές και παιδαγωγικές συνθήκες που θα διευκολύνουν αυτή την προσπάθεια. Στα πλαίσια της σχολικής τάξης, σημαντική είναι η δυσκολία των παιδιών με ΔΑΦ να ανταποκριθούν σε ερωτήσεις και να εκτελέσουν εντολές που απευθύνει η εκπαιδευτικός σε ολόκληρη την τάξη (Γενά, 2001). Οι συγκεκριμένες αδυναμίες είναι καίριας σημασίας καθώς επηρεάζουν αρνητικά την εποικοδομητική συμμετοχή τους στη μαθησιακή διαδικασία και τη μαθησιακή τους πρόοδο. Σκοπός της παρούσας πιλοτικής έρευνας ήταν η διερεύνηση της επίδρασης ενός συμπεριφορικού-αναλυτικού προγράμματος παρέμβασης στην ανάπτυξη και τη διατήρηση της ικανότητας ενός μαθητή 8 ετών να αποκρίνεται σε ομαδικές ερωτήσεις και να εκτελεί ομαδικές εντολές που παρείχε η θεραπεύτρια στα πλαίσια ενός ψυχο-εκπαιδευτικού προγράμματος σε τάξη προσομοίωσης. Η παρέμβαση περιελάβανε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση παρεχόταν τμηματική βοήθεια και κοινωνική ενίσχυση σε συνάφεια με τη συμπεριφορά, και στη δεύτερη φάση ο συμμετέχοντας εκπαιδεύτηκε να αυτό-καταγράφει την επιθυμητή συμπεριφορά με παράλληλη συστηματική απόσυρση της τμηματικής βοήθειας. Η αποτελεσματικότητα της παρέμβασης αξιολογήθηκε μέσω ενός οιονεί-πειραματικού σχεδίου. Μετά την εισαγωγή της πρώτης φάσης της παρέμβασης καταγράφηκε σημαντική αύξηση της συχνότητας των αποκρίσεων σε ομαδικές ερωτήσεις και της εκτέλεσης ομαδικών εντολών. Η εισαγωγή της αυτό-καταγραφής είχε ως αποτέλεσμα τη διατήρηση και περαιτέρω αύξηση της συχνότητας των εξαρτημένων μεταβλητών. Μάλιστα, τα οφέλη της παρέμβασης γενικεύτηκαν και στην εποικοδομητική συμμετοχή του συμμετέχοντα στη μαθησιακή διαδικασία, χωρίς αυτή να έχει αποτελέσει άμεσο στόχο της παρέμβασης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, ένταξη, αυτό-καταγραφή, μελέτη περίπτωσης.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
160
Αριθμός σελίδων:
125
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Ζιώγκα Γ_Διπλωματική Εργασία.pdf
1000 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.