Μελέτη αφομοίωσης εννοιών σχετικά με τις περιεκτικότητες διαλυμάτων από μαθητές Γυμνασίου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2879054 167 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σύγχρονες Μέθοδοι Διδασκαλίας της Χημείας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-07-31
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Φιλιππίδης Θεόδωρος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ακρίβος Περικλής, καθηγητής, τμήμα Χημείας, Α.Π.Θ.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μελέτη αφομοίωσης εννοιών σχετικά με τις περιεκτικότητες διαλυμάτων από μαθητές Γυμνασίου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μελέτη αφομοίωσης εννοιών σχετικά με τις περιεκτικότητες διαλυμάτων από μαθητές Γυμνασίου
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας ήταν η διερεύνηση του κατά πόσον οι μαθητές Γυμνασίου μπορούν να κατανοήσουν τις έννοιες που σχετίζονται με την περιεκτικότητα διαλυμάτων, καθώς είναι τεκμηριωμένο ότι οι εναλλακτικές αντιλήψεις των μαθητών που δημιουργούνται σε μικρή ηλικία αντιμετωπίζονται δυσκολότερα στη συνέχεια. Ένας ακόμη στόχος της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση της πιθανής θετικής συμβολής των εργαστηριακών ασκήσεων στην κατανόηση των θεωρητικών εννοιών που σχετίζονται με την περιεκτικότητα των διαλυμάτων. Αρχικά συγκροτήθηκε ερωτηματολόγιο, με μια σειρά ερωτημάτων που σχετίζονται με την ύλη της Χημείας πάνω τις περιεκτικότητες των διαλυμάτων της Γ’ Γυμνασίου. Η διανομή των ερωτηματολογίων διεξήχθη από διδάσκοντες καθηγητές Χημείας στην Α’Λυκείου, στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Τα ερωτηματολόγια ήταν ανώνυμα και το μόνο στοιχείο που αναγράφονταν σ’ αυτά ήταν το φύλο και το εκάστοτε σχολείο. Τα σχολεία που συμμετείχαν ήταν τρία, ένα σχολείο που ανήκει σε μη αστική περιοχή και στο οποίο δε πραγματοποιήθηκαν εργαστηριακές ασκήσεις (A), ένα που ανήκει σε αστική περιοχή όπου πραγματοποιήθηκαν κάποιες εργαστηριακές ασκήσεις (B), και τέλος ένα σχολείο στο οποίο πραγματοποιήθηκαν στοχευμένες εργαστηριακές ασκήσεις και ανήκει σε μη αστική περιοχή (Γ). Συνολικά συλλέχθηκαν 213 ερωτηματολόγια. Η αξιοπιστία των ερωτημάτων και του ερωτηματολογίου αξιολογήθηκε με υπολογισμό του δείκτης ευκολίας, του δείκτη διακριτικότητας και του συντελεστή αξιοπιστίας.
Ένα από τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτει από την παραπάνω μελέτη είναι πως συνολικά οι αξιολογήσεις που επιτεύχθηκαν είναι πολύ χαμηλές. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει πως οι γνώσεις της Χημείας Γυμνασίου δεν μεταδόθηκαν αποτελεσματικά. Ένα επιπλέον συμπέρασμα που προκύπτει από τη μελέτη είναι πως οι μαθητές είχαν καλύτερη επίδοση ανάλογα με ενασχόληση τους και τη σύνδεση των εννοιών με την πειραματική διαδικασία. Έπειτα, από τα ερωτηματολόγια που συλλέχθηκαν μπορούμε να συμπεράνουμε πως η κατανομή που παρατηρείται από τη βαθμολόγηση των ερωτηματολογίων είναι παρόμοια για αγόρια και κορίτσια. Επομένως, δε παρατηρείται κάποια «κλίση» του ενός φύλου προς την επιστήμη της Χημείας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
εναλλακτικές αντιλήψεις, περιεκτικότητα διαλυμάτων, δείκτης ευκολίας, δείκτης διακριτικότητας, συντελεστής αξιοπιστίας
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
10
Αριθμός σελίδων:
84
Φιλιππίδης Θεόδωρος _διπλωματική εργασία_ (τελική).pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο