Τα δίκτυα κειμένων ως μέσα προώθησης του ερμηνευτικού διαλόγου στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2882486 370 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-11
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Γουβέλη Κωνσταντίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευαγγελία Φρυδάκη, Καθηγήτρια, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Αθανάσιος Μιχάλης, Επίκουρος Καθηγητής, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Μαρία Μαμούρα, Εντεταλμένη Διδάσκουσα, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Τα δίκτυα κειμένων ως μέσα προώθησης του ερμηνευτικού διαλόγου στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Τα δίκτυα κειμένων ως μέσα προώθησης του ερμηνευτικού διαλόγου στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας
Περίληψη:
Η έρευνα διερευνά τους τρόπους με τους οποίους η διδασκαλία δικτύων κειμένων, δηλαδή σωμάτων λογοτεχνικών έργων που συνομιλούν μεταξύ τους και προσεγγίζουν πολύπλευρα ένα ζήτημα της ανθρώπινης κατάστασης, εμπλουτίζει την μέθοδο του ερμηνευτικού διαλόγου στην λογοτεχνική εκπαίδευση. Οι στόχοι, ο σχεδιασμός και η διεξαγωγή της έρευνας εστιάζουν στο πώς τα δίκτυα κειμένων επιδρούν στην διεύρυνση του διαλόγου, στην διατύπωση σύνθετων και κειμενικά τεκμηριωμένων ερμηνευτικών τοποθετήσεων και στην διαδικασία του μετασχηματισμού των αναγνωστικών αντιλήψεων των μαθητών. Η θεωρητική πλαισίωση της έρευνας βασίζεται στις έννοιες της Διαλογικότητας του Bakhtin, της Ερμηνείας του Todorov και της Ερμηνευτικής του Gadamer, αλλά και στους στόχους και στις πρακτικές του ερμηνευτικού διαλόγου και των δικτύων κειμένων. Στην συλλογή και στην ανάλυση των δεδομένων επιλέχθηκε η ποιοτική μεθοδολογική προσέγγιση. Τα δεδομένα συγκεντρώθηκαν μέσω της παρακολούθησης διδασκαλιών του μαθήματος της Λογοτεχνίας στην Γ’ τάξη Λυκείου και των συνεντεύξεων των μαθητών και του εκπαιδευτικού. Η ανάλυση των δεδομένων, με βάση συγκεκριμένες κατηγορίες διαμορφωμένες από τους άξονες παρατήρησης, ανέδειξε την θετική επίδραση των πολλαπλών οπτικών και της συνομιλίας των λογοτεχνικών κειμένων των δικτύων στην εφαρμογή του ερμηνευτικού διαλόγου. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν α) την διεύρυνση του διαλόγου ως προς την συμμετοχή και την διαδικασία της κατανόησης των κειμενικών νοημάτων και β) την διατύπωση σύνθετων, εκτεταμένων και κειμενικά τεκμηριωμένων ερμηνευτικών υποθέσεων από τους μαθητές, με αναγωγές στις αναπαραστάσεις των κειμένων και στις οπτικές των συμμαθητών τους. Περαιτέρω ανάπτυξη επιδέχεται ο άξονας του μετασχηματισμού, αφήνοντας ανοιχτά περιθώρια για τον επανασχεδιασμό της έρευνας με νέους όρους παρατήρησης και την μελλοντική διεξαγωγή επιπλέον ερευνών σε άλλα σχολικά περιβάλλοντα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Δίκτυα κειμένων, ερμηνευτικός διάλογος, Λογοτεχνική εκπαίδευση, Λύκειο, ποιοτική έρευνα, μελέτη περίπτωσης, ομάδα εστίασης, ερμηνεία λογοτεχνικών κειμένων, ανάπτυξη διαλόγου, μετασχηματισμός αναγνωστικών αντιλήψεων
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
53
Αριθμός σελίδων:
94
ΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΩΣ ΜΕΣΑ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ .pdf (970 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο