Αφήγηση. Η διδασκαλία της στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2886360 269 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Γλωσσολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-11-27
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Λογοθέτη Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κουτσουλέλου-Μίχου Σταματία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Γούτσος Διονύσης, Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Παναρέτου Ελένη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αφήγηση. Η διδασκαλία της στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αφήγηση. Η διδασκαλία της στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Περίληψη:
Προτείνεται ένας διδακτικός τρόπος για το κειμενικό είδος της αφήγησης στη Β’βάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα, βάσει του αναλυτικού προγράμματος και των εν χρήσει διδακτικών εγχειριδίων. Αρχικά, ορίζεται το κειμενικό είδος της Αφήγησης, δίνεται η δομή και τα βασικά λεξικογραμματικά του στοιχεία (Labov, Knapp&Watkins), αναφέρονται τα διάφορα είδη της αφήγησης και η ειδοποιός διαφορά μεταξύ περιγραφής και αφήγησης. Στη συνέχεια, αναφέρονται τα παιδαγωγικά μοντέλα που έχουν προταθεί για τη διδασκαλία παραγωγής γραπτού λόγου στη μητρική γλώσσα και ακολουθεί μια κριτική θεώρηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων (ΑΠ) για το μάθημα της γλώσσας στη Β’ βάθμια εκπαίδευση. Μετά την ανάλυση της υπόθεσης του Γλωσσικού Εξαγομένου ως Αυτό-εισαγομένου της Swain, παρουσιάζεται με κριτικό πνεύμα η διδακτική της Αφήγησης όπως προκύπτει μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια (Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο). Σκοπός της έρευνας είναι να προταθεί μια αποτελεσματική μέθοδος διδασκαλίας της αφήγησης που θα εμπλέκει τους μαθητές/-τριες. Δείγμα της έρευνας αποτελούν 46 μαθητές/-τριες Α’ Γυμνασίου με μητρική γλώσσα την ελληνική και χωρίς διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίοι παρέδωσαν συνολικά 3 διαδοχικές αφηγήσεις ο/η καθένας/μια (πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη διδασκαλία). Μέσω μεταβλητών από τα κείμενά τους μελετήθηκε κατά πόσον ο τρόπος αυτός διδασκαλίας θα φέρει αλλαγή/βελτίωση από την πρώτη στην δεύτερη εκδοχή της αφήγησης των μαθητών και αν θα υπάρχει μεταβολή ανάμεσα στην πρώτη και την τρίτη αφήγηση· και ανάμεσα στη δεύτερη και την τρίτη αφήγηση των μαθητών. Ακολουθεί το σχέδιο διδασκαλίας και αναλυτικά η διδακτική πρόταση (σκεπτικό, θεωρητική βάση, βοηθητικό υλικό, πορεία διδασκαλίας, μεταγνωστικές δραστηριότητες). Βασικά συμπεράσματα της συγκεκριμένης έρευνας είναι η ουσιαστική αξιοποίηση του μετασυγγραφικού σταδίου, τα γραπτά των μαθητών βελτιώθηκαν ως προς ένα δομικό τμήμα (ηθικό δίδαγμα/επιμύθιο) και αρκετά λεξικογραμματικά στοιχεία των οποίων η χρήση απαντάται συστηματικότερα και όλοι οι μαθητές ενεπλάκησαν ενεργά και με ενδιαφέρον. Τέλος, γίνονται μερικές προτάσεις για μελλοντική έρευνα με βάση τα συμπεράσματα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
αφήγηση, διδασκαλία, μητρική γλώσσα, παραγωγή λόγου, μέθοδος διδασκαλίας
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
66
Αριθμός σελίδων:
117
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Αφήγηση. Η διδασκαλία της στη Β΄βάθμια εκπαίδευση [Merged].pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.