Δυσχέρειες στη ροή της ομιλίας σε τυπικά αναπτυσσόμενα ελληνόφωνα παιδιά προσχολικής ηλικίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2891947 393 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Διδακτική Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-12-27
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Πουλημένου Χαρά
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευγενία Μαγουλά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.
Δήμητρα Κατή, Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Ε.Κ.Π.Α.
Αλέξανδρος-Σταμάτιος Αντωνίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Δυσχέρειες στη ροή της ομιλίας σε τυπικά αναπτυσσόμενα ελληνόφωνα παιδιά προσχολικής ηλικίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Δυσχέρειες στη ροή της ομιλίας σε τυπικά αναπτυσσόμενα ελληνόφωνα παιδιά προσχολικής ηλικίας
Περίληψη:
H παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τις δυσχέρειες στη ροή του λόγου σε 14 ελληνόφωνα παιδιά (7 κορίτσια και 7 αγόρια) τυπικής ανάπτυξης μεταξύ των ηλικιών 4;4-5;0 ετών κατά τη διάρκεια δύο διαφορετικών επικοινωνιακών συνθηκών: α) συζήτηση μεταξύ παιδιού και ερευνήτριας και β) επαναφήγηση ιστορίας. Κατά την περίοδο της προσχολικής ηλικίας τα παιδιά εμφανίζουν πιο συχνά δυσχέρειες συγκριτικά με παιδιά σχολικής και εφηβικής ηλικίας. Πρόκειται για μία κρίσιμη περίοδο, καθώς το 95% των παιδιών με τραυλισμό ξεκίνησαν για πρώτη φορά να τραυλίζουν στην ηλικία των 4 ετών. Σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας είναι να συμβάλλει στη δημιουργία μίας «νόρμας» για τα είδη και τη συχνότητα των δυσχερειών που αναμένονται σε τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά προσχολικής ηλικίας βοηθώντας τους λογοθεραπευτές στη διάκριση μεταξύ φυσιολογικής δυσχέρειας και τραυλισμού. Πιο ειδικά, οι παράμετροι που εξετάστηκαν ήταν τα είδη και η συχνότητα των δυσχερειών ανά επικοινωνιακή συνθήκη στο σύνολο των παιδιών και ανά φύλο σε κάθε μία συνθήκη ξεχωριστά καθώς και η επίδραση της επικοινωνιακής συνθήκης και του φύλου στη συχνότητα των δυσχερειών. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι εκδηλώνονται διάφορα είδη δυσχέρειας κατά την ομιλία των παιδιών όπως σιωπηλές παύσεις, επαναλήψεις όλων των ειδών (ήχων, συλλαβών, λέξεων, φράσεων, τμημάτων φράσεων), αναδιατυπώσεις, παρεμβολές ήχων. Αναφορικά με τη συχνότητα του συνόλου των δυσχερειών, εντοπίστηκε ότι τα παιδιά εμφάνισαν περισσότερες από 10 δυσχέρειες ανά 100 συλλαβές. Ωστόσο, η συχνότητα των δυσχερειών που εκδηλώνονται πιο συχνά στον τραυλισμό ήταν ≤ 3 ανά 100 συλλαβές, ενώ ο μέσος αριθμός των μονάδων επανάληψης ήχων, συλλαβών και μονοσύλλαβων λέξεων ήταν <2. Τέλος, αναφορικά με την επίδραση του φύλου και της επικοινωνιακής συνθήκης στη συχνότητα των δυσχερειών, στατιστικά σημαντικές διαφορές παρατηρήθηκαν μόνο στη δεύτερη περίπτωση. Βρέθηκε, δηλαδή, ότι μόνο το είδος της επικοινωνιακής συνθήκης επηρεάζει τη συχνότητα των δυσχερειών και όχι το φύλο. Τα ευρήματα της εργασίας παρουσιάζουν σημαντικές ομοιότητες αλλά και διαφορές σε σχέση με την προϋπάρχουσα βιβλιογραφία. Ωστόσο, οποιαδήποτε σύγκριση απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, διότι οι προγενέστερες έρευνες αφενός δεν αφορούν την ελληνική γλώσσα, αφετέρου διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους ως προς τη μεθοδολογία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Δυσχέρειες, Ροή ομιλίας, Τυπική ανάπτυξη, Τραυλισμός, Προσχολική ηλικία, Ελληνικά
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
322
Αριθμός σελίδων:
133
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Poulimenou_Chara_Master.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.