«Αναζητώντας τη Σελήνη»: μια διδακτική παρέμβαση με βάση την παρατήρηση για τη συχνότητα εμφάνισης της Σελήνης στον ουράνιο θόλο κατά τη διάρκεια ενός μήνα

Διπλωματική Εργασία uoadl:2893359 288 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-07
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Μίχα Ελισάβετ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κρυσταλλία Χαλκιά, Ομότιμη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Αναζητώντας τη Σελήνη»: μια διδακτική παρέμβαση με βάση την παρατήρηση για τη συχνότητα εμφάνισης της Σελήνης στον ουράνιο θόλο κατά τη διάρκεια ενός μήνα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Αναζητώντας τη Σελήνη»: μια διδακτική παρέμβαση με βάση την παρατήρηση για τη συχνότητα εμφάνισης της Σελήνης στον ουράνιο θόλο κατά τη διάρκεια ενός μήνα
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα έχει ως σκοπό τη διερεύνηση του βαθμού στον οποίο οι μαθητές/τριες των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου μπορούν, στο πλαίσιο της σχολικής επιστήμης, να οικοδομήσουν την επιστημονική γνώση για την περιφορά της Σελήνης γύρω από τη Γη με περίοδο ένα συνοδικό μήνα (29,3 ημέρες), βασιζόμενοι/ες στη συχνότητα εμφάνισης της Σελήνης στον ουράνιο θόλο. Για να διερευνηθεί αυτό, εφαρμόστηκε μια διδακτική παρέμβαση σε μαθητές/τριες της Στ΄ Δημοτικού, η οποία βασίστηκε στη συστηματική παρατήρηση του ουράνιου θόλου με στόχο την αναζήτηση της Σελήνης για ένα μήνα (κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά και της νύχτας) και στη διδασκαλία της φαινόμενης κίνησης της Σελήνης σε ένα κονστρουκτιβιστικό πλαίσιο μάθησης. Για την υλοποίηση της έρευνας εφαρμόστηκε ένα pre-test (ημιδομημένη ατομική συνέντευξη) για τη διερεύνηση των αρχικών ιδεών των μαθητών/τριών σχετικά με τα υπό μελέτη φαινόμενα και ένα post-test για τον έλεγχο τυχόν μεταβολής των αρχικών ιδεών μετά τη διδακτική παρέμβαση.
Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία έχει ως αντικείμενο τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση του πρώτου μέρους της διδακτικής παρέμβασης, δηλαδή του πλαισίου παρατήρησης του ουράνιου θόλου για ένα μήνα, δύο φορές την ημέρα και σε συγκεκριμένες ώρες (μία φορά το πρωί και μία το βράδυ). Βασική επιδίωξη ήταν να διερευνηθεί ο βαθμός στον οποίο οι μαθητές/τριες της Στ΄ Δημοτικού μπορούν, μέσω της διδακτικής παρέμβασης που εφαρμόστηκε, να διαπιστώσουν ότι για ακίνητο παρατηρητή στη Γη και για συγκεκριμένη ώρα της μέρας ή της νύχτας η Σελήνη είναι ορατή τις μισές περίπου ημέρες κάθε μήνα και ότι η Σελήνη φαίνεται από ακίνητο παρατηρητή στη Γη να ανατέλλει κάθε ημέρα με περίπου 50 λεπτά καθυστέρηση. Από την έρευνα προέκυψε ότι οι μαθητές/τριες στην πλειοψηφία τους μπορούν να εξαγάγουν τα παραπάνω συμπεράσματα και να αναδομήσουν τη βασική εναλλακτική ιδέα ότι η Σελήνη είναι πάντα ορατή κατά τη διάρκεια της νύχτας και δεν είναι ορατή κατά τη διάρκεια της μέρας, ώστε στη συνέχεια αξιοποιώντας αυτά τα δεδομένα για να οικοδομήσουν την επιστημονική γνώση για την περιφορά της Σελήνης γύρω από τη Γη με περίοδο ένα συνοδικό μήνα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Διδασκαλία της Αστρονομίας, περιφορά της Σελήνης γύρω από τη Γη, φαινόμενη κίνηση Σελήνης, παρατήρηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
37
Αριθμός σελίδων:
84
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

εργασια_Μίχα_Ελισάβετ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.