Συγκριτική μελέτη των παραγόντων που επηρεάζουν τον επαγγελματικό προσανατολισμό μαθητών Λυκείου με Ε.Μ.Δ. και μαθητών γενικού πληθυσμού

Διπλωματική Εργασία uoadl:2893651 384 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-09
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Μαρκαντώνη Μαργαρίτα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Τιμόθεος Παπαδόπουλος, Καθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας / Πανεπιστήμιο Κύπρου
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε. / Ε.Κ.Π.Α.
Κωνσταντίνος Φάντη, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήμα Ψυχολογίας / Πανεπιστίμιο Κύπρου
Πρωτότυπος Τίτλος:
Συγκριτική μελέτη των παραγόντων που επηρεάζουν τον επαγγελματικό προσανατολισμό μαθητών Λυκείου με Ε.Μ.Δ. και μαθητών γενικού πληθυσμού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Συγκριτική μελέτη των παραγόντων που επηρεάζουν τον επαγγελματικό προσανατολισμό μαθητών Λυκείου με Ε.Μ.Δ. και μαθητών γενικού πληθυσμού
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα είχε ως βασικό στόχο τη συγκριτική διερεύνηση των παραγόντων που συντελούν στην επαγγελματική ανάπτυξη μαθητών τυπικής ανάπτυξης και με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Ε.Μ.Δ.) σε έναν πληθυσμό λυκειακής εκπαίδευσης. Επιμέρους στόχοι αποτέλεσαν η συγκριτική ανίχνευση για το ποιοι ατομικοί παράγοντες (σχολική επίδοση, αυτοεκτίμηση, προσωπικές επιλογές) και ποιοι περιβαλλοντικοί παράγοντες (μορφωτικό επίπεδο γονέων, επάγγελμα γονέων, σειρά γέννησης των παιδιών και αριθμός των αδερφών των μαθητών) συντελούν στην επαγγελματική ανάπτυξη των μαθητών με Ε.Μ.Δ. και χωρίς. Η μελέτη του θέματος βασίστηκε στη χρήση ερωτηματολογίου (ΠΑΤΕΜ-IV και MCRN), που περιλαμβάνει τρεις άξονες ερωτημάτων αξιολόγησης: 1) της ακαδημαϊκής επίδοσης, 2) της επαγγελματική αναζήτησης και 3) της επιλογής επαγγέλματος των μαθητών. Χορηγήθηκε σε 100 μαθητές Γενικού Λυκείου από τους οποίους οι 50 ήταν με Ε.Μ.Δ. και 50 χωρίς (Τυπικά Αναπτυσσόμενες Περιπτώσεις, ΤΑΠ). Οι απαντήσεις των μαθητών αναλύθηκαν με το στατιστικό πακέτο SPSS 25. Διεξήχθη ανάλυση MANOVA για να συγκριθεί η επίδραση της ύπαρξης διάγνωσης Ε.Μ.Δ. στη σχολική επίδοση των μαθητών στα μαθήματα (Αρχαία Ελληνικά, Νεοελληνική Γλώσσα, Ιστορία, Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπάρχει στατιστικά σημαντική επίδραση της ύπαρξης διάγνωσης Ε.Μ.Δ. στη σχολική επίδοση, με τις διαφορές να είναι σημαντικές στις περιπτώσεις της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Φυσικής και της Χημείας. Επίσης, δεν παρατηρήθηκαν διαφορές μεταξύ των μαθητών με και χωρίς Ε.Μ.Δ. στην αυτοεκτίμηση και αυτοαντίληψη. Παρομοίως, δεν βρέθηκαν να διαφέρουν σημαντικά οι μέσοι όροι των απαντήσεων των μαθητών με διαγνωσμένες Ε.Μ.Δ. από εκείνες των ΤΑΠ ως προς τον τρόπο που επιλέγουν με τι θα ασχοληθούν επαγγελματικά. Τέλος, εφαρμόστηκε ανάλυση πολλαπλής παλινδρόμησης και διαπιστώθηκε ότι κανένας από τους παράγοντες (το
μορφωτικό επίπεδο των γονέων, το επάγγελμα των γονέων, η σειρά γέννησης και ο αριθμός των αδερφών των υποκειμένων της έρευνας) δεν συμβάλλουν στατιστικώς σημαντικά στην πρόβλεψη του επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Συμβουλευτική-Επαγγελματικός Προσανατολισμός, Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Ε.Μ.Δ.), παράγοντες επαγγελματικής ανάπτυξης, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
66
Αριθμός σελίδων:
52
Markantoni_Margarita_Master.pdf (820 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο

 

Markantoni_Margarita_Master(questionnaire).pdf (907 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο