Απόψεις και εμπειρίες μαθητών/τριών τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης και των γονιών τους αναφορικά με τη διαγνωστική διαδικασία αξιολόγησης αναπηριών και ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2894804 191 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-15
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Καλαϊτζίδη Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευδοξία Ντεροπούλου-Ντέρου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Απόψεις και εμπειρίες μαθητών/τριών τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης και των γονιών τους αναφορικά με τη διαγνωστική διαδικασία αξιολόγησης αναπηριών και ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Απόψεις και εμπειρίες μαθητών/τριών τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης και των γονιών τους αναφορικά με τη διαγνωστική διαδικασία αξιολόγησης αναπηριών και ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών
Περίληψη:
Ερευνητικά δεδομένα από τον ελληνικό και διεθνή χώρο υποστηρίζουν τη συνεχώς αυξανόμενη διαγνωστική αξιολόγηση των παιδιών με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει τις απόψεις και τις εμπειρίες των μαθητών/τριών τμήματος ένταξης και παράλληλης στήριξης που φοιτούν σε γενικό δημοτικό σχολείο, καθώς και των γονιών τους, αναφορικά με τη διαγνωστική διαδικασία αξιολόγησης αναπηριών και ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών από τους επίσημους διαγνωστικούς φορείς. Οι συμμετέχοντες/ουσες ήταν πέντε γονείς και τέσσερα παιδιά. Η έρευνα ήταν ποιοτική και για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν ημι-δομημένες συνεντεύξεις. Κατά τη διεξαγωγή συνεντεύξεων με τα παιδιά χρησιμοποιήθηκε και επικουρικό υλικό. Η μέθοδος ανάλυσης των ευρημάτων που ακολουθήθηκε ήταν η θεματική ανάλυση περιεχομένου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, από τη μία η διαγνωστική διαδικασία θεωρείται αναγκαία για την υποστήριξη των παιδιών και της οικογένειας, από την άλλη είναι λανθασμένη, γιατί οδηγεί σε στιγματισμό. Οι φορείς διάγνωσης έπειτα από τη διαδικασία αξιολόγησης εκδίδουν μία διάγνωση, για την οποία μπορεί να υπάρχει ομοφωνία ή και διάσταση απόψεων. Όταν η διάγνωση εκδίδεται από Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα συνοδεύεται από θεραπευτικές συνεδρίες, ενώ όταν εκδίδεται από τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. προτάσσεται το κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο φοίτησης. Οι επαγγελματίες που στελεχώνουν τους φορείς διάγνωσης έχουν κυρίως ιατρικές-παραϊατρικές ειδικότητες και λειτουργούν δίνοντας έμφαση στη διάγνωση, στην αποκατάσταση ή στη μαθησιακή διαδικασία. Οι λόγοι παραπομπής στη διαγνωστική διαδικασία ήταν κυρίως οι δυσκολίες των παιδιών στον προφορικό ή γραπτό λόγο. Το εκπαιδευτικό πλαίσιο συμμετείχε στην παραπομπή είτε προτάσσοντάς την είτε συμφωνώντας για την έναρξη ή τη συνέχιση της διαδικασίας. Οι γονείς και τα παιδιά αναφέρονται και σε θετικά και σε αρνητικά συναισθήματα κατά την ενημέρωση για την παραπομπή ή για τη διάγνωση. Τα παιδιά δεν γνώριζαν για την ύπαρξη της διάγνωσης, αλλά υπέθεσαν την ύπαρξη γραπτής περιγραφής της διαδικασίας ή της επίδοσής τους κατά την αξιολόγηση. Η διάγνωση δεν επηρέασε τη σχολική ζωή των παιδιών, ενώ οι αλλαγές που συνέβησαν αφορούσαν μόνο τη φοίτηση σε τμήμα ένταξης ή με παράλληλη στήριξη. Οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις των συμμετεχόντων/ουσών δεν επηρεάστηκαν καθόλου από τη διάγνωση. Τέλος, αναφορικά με τις θεραπευτικές συνεδρίες μερικοί/ές εξέφρασαν την ικανοποίησή τους και άλλοι/ες τη μερική έως καθόλου ικανοποιητική παρουσία τους. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων γίνεται υπό το πρίσμα των σύγχρονων εννοιολογικών προσεγγίσεων για την αναπηρία και η συζήτηση κινείται γύρω από το πλαίσιο της Ενταξιακής Εκπαίδευσης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
διαγνωστική αξιολόγηση, φορείς διάγνωσης, απόψεις και εμπειρίες παιδιών με αναπηρίες, απόψεις και εμπειρίες γονέων παιδιών με αναπηρίες, ετικετοποίηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
139
Αριθμός σελίδων:
255
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

KALAITZIDI ELENI.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.