Η αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση: Η περίπτωση δημιουργίας και εφαρμογής ενός παιχνιδιού Επαυξημένης Πραγματικότητας στην διδασκαλία της Ιστορίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2895555 311 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πληροφορική στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-22
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Καραδήμα Ελισάβετ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βουδούρη Αγγελική, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Κουτρομάνος Γεώργιος, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Ζαράνης Νικόλαος, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση: Η περίπτωση δημιουργίας και εφαρμογής ενός παιχνιδιού Επαυξημένης Πραγματικότητας στην διδασκαλία της Ιστορίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση: Η περίπτωση δημιουργίας και εφαρμογής ενός παιχνιδιού Επαυξημένης Πραγματικότητας στην διδασκαλία της Ιστορίας
Περίληψη:
Σήμερα, ο ορισμός της εγγραμματοσύνης περιλαμβάνει την ικανότητα να κατανοούμε και να χρησιμοποιούμε την τεχνολογία για προσωπικούς και κοινωνικούς λόγους. Για τον παραπάνω σκοπό, οι ΤΠΕ έχουν ενταχθεί στο σχολικό πρόγραμμα. Ψηφιακές εφαρμογές και παιχνίδια εμπλουτίζουν τη διδασκαλία και προσφέρουν πολλαπλά οφέλη στο γνωστικό, ψυχοκοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο των μαθητών.
Αρχικά, στην παρούσα εργασία, πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική ανασκόπηση στον τομέα των ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών και εφαρμογών για κινητές συσκευές. Ο σκοπός της εργασίας είναι να παρουσιάσει τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός κινητού ψηφιακού εκπαιδευτικού παιχνιδιού που χρησιμοποιεί την τεχνολογία της Ε.Π. για το μάθημα της Ιστορίας με τίτλο «Η αναζήτηση του μυστικού υλικού» καθώς και να διερευνήσει την επίδραση του παιχνιδιού αυτού στην γνωστική ανάπτυξη και τη συμμετοχή των μαθητών. Επιπρόσθετα, η εργασία πραγματοποιεί μια πρώτη αξιολόγηση του παιχνιδιού από 12 μαθητές και 8 εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στην εμπειρική εφαρμογή του. Το βασικό ερώτημα της έρευνας είναι η επίδραση του ψηφιακού παιχνιδιού «Η αναζήτηση του μυστικού υλικού» στην μάθηση και την συμμετοχή των παιδιών ηλικίας 10-12 ετών. Όμως, κατά τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της εφαρμογής κρίθηκε αναγκαία μια συνολική αξιολόγηση της από τους συμμετέχοντες μαθητές και εκπαιδευτικούς μέσα από ερωτηματολόγια και φύλλα παρατήρησης.
Μετά την ποιοτική και ποσοτική ανάλυση των απαντήσεων των συμμετεχόντων, διαφάνηκε ότι το παιχνίδι είχε θετική επίδραση στην γνωστική ανάπτυξη και την συμμετοχή των μαθητών. Στη συνέχεια, μέσα από τις απαντήσεις των μαθητών και την ποιοτική ανάλυση των φύλλων παρατήρησης προέκυψε μια ποικιλία απόψεων, ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών για την εφαρμογή του παιχνιδιού, το μάθημα της Ιστορίας και την συνεργασία. Επιπροσθέτως, εκφράστηκαν τα συναισθήματά τους για το παιχνίδι, καταγράφηκαν τα αγαπημένα τους σημεία, οι δυσκολίες που συνάντησαν καθώς και χρήσιμες ιδέες για τον εμπλουτισμό του και την βελτίωσή του. Όσον αφορά την γνώμη των εκπαιδευτικών για το παιχνίδι σχετικά με την χρησιμότητα, την ευχρηστία και τη μελλοντική του χρήση, η έρευνα καταλήγει σε θετικές απόψεις των εκπαιδευτικών που αποτελούν ελπίδα για την μελλοντική ένταξη του παιχνιδιού «Η αναζήτηση του μυστικού υλικού» ή άλλου παρόμοιου στην διδασκαλία τους. Τέλος, καταγράφηκαν πολύτιμες ιδέες για τον εμπλουτισμό και τη βελτίωση του παιχνιδιού στο μέλλον.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Τεχνολογία – Πληροφορική
Λέξεις-κλειδιά:
ΤΠΕ και μάθηση, εκπαιδευτικό παιχνίδι, σοβαρό παιχνίδι, μάθηση βασισμένη στο παιχνίδι, ενεργός μάθηση, εποικοδομισμός, κοινωνικός εποικοδομισμός, παιχνίδι βασισμένο στη τοποθεσία, παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας, κινητή μάθηση, εγκαθιδρυμένη μάθηση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
114
Αριθμός σελίδων:
185
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Karadima_Elisavet_Master.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.