Η αξιοποίηση της αφήγησης λαϊκών μύθων και στοιχείων από την ιστορία της Επιστήμης στη διδασκαλία αστρονομικών εννοιών: Πρόταση διδασκαλίας για τις φάσεις της Σελήνης και τις ηλιακές και σεληνιακές Εκλείψεις

Διπλωματική Εργασία uoadl:2896202 239 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-29
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Καράπαπα Αγγελική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γαλάνη Αποστολία, Επίκουρη Καθηγήτρια Διδακτικής της Γεωγραφίας, Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η αξιοποίηση της αφήγησης λαϊκών μύθων και στοιχείων από την ιστορία της Επιστήμης στη διδασκαλία αστρονομικών εννοιών: Πρόταση διδασκαλίας για τις φάσεις της Σελήνης και τις ηλιακές και σεληνιακές Εκλείψεις
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η αξιοποίηση της αφήγησης λαϊκών μύθων και στοιχείων από την ιστορία της Επιστήμης στη διδασκαλία αστρονομικών εννοιών: Πρόταση διδασκαλίας για τις φάσεις της Σελήνης και τις ηλιακές και σεληνιακές Εκλείψεις
Περίληψη:
Σύμφωνα με τα ερευνητικά δεδομένα, η ένταξη της αφήγησης στη διδασκαλία Φυσικών Επιστημών έχει αποδειχθεί ότι προσφέρει μια σειρά δυνατοτήτων μεταξύ των οποίων διευκόλυνση της κατανόησης των εννοιών, θετική ανταπόκριση των μαθητών και δημιουργία μιας ευχάριστης συναισθηματικής ατμόσφαιρας στην τάξη. Σκοπός λοιπόν της παρούσας έρευνας αποτελεί η διερεύνηση του κατά πόσο η ενσωμάτωση αφηγήσεων μπορεί να αποδειχθεί ωφέλιμη στη διδασκαλία αστρονομικών εννοιών και συγκεκριμένα των φάσεων της Σελήνης και των ηλιακών και σεληνιακών Εκλείψεων, όταν αυτή μάλιστα είναι αφορμώμενη από λαϊκούς μύθους και στοιχεία από την ιστορία της επιστήμης. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 46 μαθητές Στ’ Δημοτικού ενός σχολείου της Αθήνας, οι οποίοι έλαβαν μέρος σε διδακτική παρέμβαση διάρκειας 6 διδακτικών ωρών, που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την ερευνήτρια. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν, μέσω των δεδομένων από ημιδομημένες συνεντεύξεις, ανέδειξαν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις αντιλήψεις των μαθητών πριν την παρέμβαση και με τη μεσολάβηση αυτής, με το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών να έχει μετακινηθεί προς το επιστημονικό μοντέλο. Η προσέγγιση λοιπόν αστρονομικών εννοιών μέσω ένταξης στοιχείων από την ιστορία της επιστήμης και λαϊκών αφηγημάτων, αποδείχθηκε ιδιαίτερα αποτελεσματική, δημιουργώντας ένα γόνιμο έδαφος για την εμπλοκή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία και την μετακίνηση προς την επιστημονική γνώση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
αφήγηση, Αστρονομία, φάσεις της Σελήνης, Εκλείψεις, λαϊκοί μύθοι, ιστορία της Επιστήμης.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
124
Αριθμός σελίδων:
131
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Angeliki_Karapapa_Master.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.