Η διδασκαλία του κυκλοφορικού συστήματος του ανθρώπου αξιοποιώντας έννοιες της Φυσικής και της Βιολογίας σε μαθητές της Α' Λυκείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2896408 150 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-02-02
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Ρεπούση Δήμητρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σκορδούλης Κωνσταντίνος, Καθηγητής Επιστημολογίας και Διδακτικής της Μεθοδολογίας της Φυσικής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Γαλάνη Αποστολία, επίκουρη καθηγήτρια Διδακτικής της Γεωγραφίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διδασκαλία του κυκλοφορικού συστήματος του ανθρώπου αξιοποιώντας έννοιες της Φυσικής και της Βιολογίας σε μαθητές της Α' Λυκείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διδασκαλία του κυκλοφορικού συστήματος του ανθρώπου αξιοποιώντας έννοιες της Φυσικής και της Βιολογίας σε μαθητές της Α' Λυκείου
Περίληψη:
Η παρούσα ερεύνα εξέτασε τα αποτελέσματα μίας εναλλακτικής διδακτικής προσέγγισης του Κυκλοφορικού Συστήματος του ανθρώπου σε σχέση με την παραδοσιακή διδακτική προσέγγιση, όπως αυτή προτείνεται από το αναλυτικό πρόγραμμα και αφορά μαθητές της Α’ Λυκείου του Γενικού Λυκείου. Η εναλλακτική διδακτική προσέγγιση αξιοποίησε την επιστήμη της Φυσικής για την ερμηνεία των λειτουργιών που πραγματοποιούνται στο κυκλοφορικό σύστημα και είχε ως στόχο να καταγράψει το κατά πόσο αυτό είναι αποτελεσματικό ως προς τους μαθητές. Για το σκοπό αυτό κατασκευάστηκαν τέσσερα (4) καινοτόμα και διαφορετικά φύλλα εργασίας, βασισμένα στο μοντέλο της καθοδηγούμενης ανακάλυψης, καθένα από τα οποία μελετούσε μία συγκεκριμένη διαδικασία και προσανατόλιζε τους μαθητές στον επιθυμητό διδακτικό στόχο και πραγματοποιήθηκαν στην τάξη. Για την ανάλυση των αποτελεσμάτων χρησιμοποιήθηκαν Excel Microsoft Office 2007, στατιστικοί δείκτες περιγραφικής στατιστικής και η στατιστική μέθοδος t-test για ανεξάρτητα δείγματα. Ο περιορισμός της έρευνας είναι ότι το γνωσιακό υπόβαθρο των μαθητών όσον αφορά τη Φυσική είναι άγνωστο, καθώς πριν τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας δεν είχε γίνει αξιολόγηση των γνώσεών τους.
Από την ανάλυση των φύλλων εργασίας εξήχθησαν εξαιρετικά ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Το 90% των μαθητών ανταποκρίθηκε με επιτυχία στην εναλλακτική διδακτική προσέγγιση, καταφέρνοντας να ερμηνεύσει τη λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος του ανθρώπου μέσω καθαρά φυσικών φαινομένων. Επιπλέον, οι μαθητές έλυσαν απορίες που τυχόν είχαν από τη Φυσική, ενώ ,παράλληλα, εντοπίστηκαν τα αδύναμα σημεία της παρούσας έρευνας και προτάθηκαν διορθώσεις. Τέλος, έγινε σύγκριση της παρούσας έρευνας με άλλες προϋπάρχουσες δείχνοντας ότι είναι μία ενδιαφέρουσα και χρήσιμη εναλλακτική προσέγγιση με εξαιρετικά αποτελέσματα από τους μαθητές.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Βιολογία, Κυκλοφορικό σύστημα, διδασκαλία, Α' Λυκείου
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
16
Αριθμός σελίδων:
81
ΚΕΝΤΡΙΚΗ-converted.pdf (991 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο