Ο Εθισμός Παιδιών και Εφήβων στο Διαδίκτυο και Προτάσεις για Παρέμβαση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2897451 313 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-02-16
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Βουγιουκέλλη Στέλλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αλέξανδρος – Σταμάτιος Αντωνίου, Αναπληρωτής Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε. – Ε.Κ.Π.Α.
Χριστίνα Συριοπούλου – Δελλή, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Ε.Κ.Π. Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Εμμανουήλ Τσαλαμανιός, Παιδοψυχίατρος – Διευθυντής Ε.Σ.Υ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο Εθισμός Παιδιών και Εφήβων στο Διαδίκτυο και Προτάσεις για Παρέμβαση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο Εθισμός Παιδιών και Εφήβων στο Διαδίκτυο και Προτάσεις για Παρέμβαση
Περίληψη:
Η παρούσα βιβλιογραφική ανασκόπηση αποσκοπεί στη διερεύνηση του επιπέδου του εθισμού στο διαδίκτυο τόσο σε εφήβους όσο και σε παιδιά μικρότερης ηλικίας, καθώς έχει καταγραφεί πως αυτές οι ηλικιακές ομάδες αποτελούν τους πιο επιρρεπείς πληθυσμούς στο σύγχρονο αυτό φαινόμενο της διαδικτυακής εξάρτησης, καθώς διαθέτουν ιδιαίτερα αναπτυξιακά στοιχεία και αποτελούν «γενιές» της τεχνολογίας. Η βιβλιογραφία διαπιστώνει πως η ραγδαία αύξηση του εθισμού στο διαδίκτυο των παραπάνω πληθυσμών παρατηρείται τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και οι διαδικτυακές δραστηριότητες παιδιών και εφήβων ποικίλλουν, με κυριότερες τα διαδικτυακά παιχνίδια και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μέσα από τη μελέτη και σύγκριση σύγχρονων επιστημονικών ερευνών, βρέθηκε πως ο εθισμός στο διαδίκτυο αποτελεί ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο, καθώς τα αίτια της εμφάνισής του μπορεί να είναι ψυχικής, βιολογικής, περιβαλλοντικής ή κοινωνικής φύσεως. Παράλληλα, ο εθισμός στο διαδίκτυο φαίνεται να επηρεάζει σημαντικά την ψυχική και σωματική υγεία των προβληματικών χρηστών, την ακαδημαϊκή τους απόδοση, καθώς και τις σχέσεις τους με την οικογένεια, η οποία διαδραματίζει πρωταρχικό ρόλο στην ανάπτυξη και αντιμετώπιση της διαδικτυακής εξάρτησης. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση παραθέτει μια σειρά από εργαλεία μέτρησης του διαδικτυακού εθισμού, τα οποία, ωστόσο, εστιάζουν κυρίως στην οπτική γωνία του χρήστη και όχι της οικογένειας, με αποτέλεσμα η διάγνωση να μην καθίσταται αντικειμενική και σφαιρική. Συμπερασματικά, οι μελλοντικές έρευνες θα πρέπει να συμπεριλάβουν μεγαλύτερο δείγμα παιδιών και προεφήβων αλλά και να αξιολογούν περισσότερο τις απόψεις των γονέων. Τέλος, κρίνεται απαραίτητη η έγκαιρη πρόληψη και παρεμβατική προσέγγιση του εθισμού στο διαδίκτυο μέσα από την εφαρμογή προγραμμάτων που συμβάλλουν στην ενημέρωση των μαθητών, τη συνειδητοποίηση της υπερβολικής ενασχόλησης τους με το διαδίκτυο και την κινητοποίησή τους για αλλαγή της παθολογικής συμπεριφοράς
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Εθισμός στο διαδίκτυο, Έφηβοι, Παιδιά, Οικογένεια, Παρέμβαση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
198
Αριθμός σελίδων:
98
Vougioukelli_Stella_Master.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο