Διερεύνηση της συνάφειας μεταξύ του Αναλυτικού Προγράμματος και των θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με άξονα την καλλιέργεια των γραμματισμών και τους προωθούμενους Λόγους

Διπλωματική Εργασία uoadl:2897953 244 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-02-24
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Βοζίκας Δημήτριος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αθανάσιος Μιχάλης, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Δημήτριος Φωτεινός, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Λαμπρίνα Γιώτη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Α.Π.Θ.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση της συνάφειας μεταξύ του Αναλυτικού Προγράμματος και των θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με άξονα την καλλιέργεια των γραμματισμών και τους προωθούμενους Λόγους
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση της συνάφειας μεταξύ του Αναλυτικού Προγράμματος και των θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με άξονα την καλλιέργεια των γραμματισμών και τους προωθούμενους Λόγους
Περίληψη:
Η παρούσα μελέτη εστιάζει σε έναν από τους θεμελιώδεις παράγοντες της
εκπαιδευτικής διαδικασίας, στο Αναλυτικό Πρόγραμμα. Ειδικότερα, ερευνητικό
ερώτημα αποτελεί η ανίχνευση των γραμματισμών που προωθούνται μέσω των
Αναλυτικών Προγραμμάτων του Γενικού Λυκείου, στο μάθημα της Νεοελληνικής
Γλώσσας. Διερευνάται, ακόμη, το είδος του γραμματισμού που συναντάται
συχνότερα. Δευτερευόντως, μελετώνται οι Λόγοι που λανθάνουν στα Αναλυτικά
Προγράμματα, σε επίπεδο γλωσσικής ιδεολογίας, πολιτικής ιδεολογίας και
εκπαιδευτικής πολιτικής. Εξετάζεται, επίσης, αν υφίσταται αντιστοιχία μεταξύ των
Αναλυτικών Προγραμμάτων και των θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων (έτη:
2002 – 2018), ως προς τους προωθούμενους γραμματισμούς και Λόγους. Για την
έρευνα του ζητήματος αξιοποιήθηκε η ποιοτική ερευνητική μέθοδος, με χρήση
κριτικής ανάλυσης λόγου. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προκύπτει ότι κοινή
συνισταμένη των εξεταζόμενων Αναλυτικών Προγραμμάτων και των θεμάτων των
Πανελλαδικών Εξετάσεων αποτελούν οι αρχές του λειτουργικού γραμματισμού, του
κριτικού γραμματισμού, της φιλελεύθερης πολιτικής ιδεολογίας και του
προοδευτισμού. Τέλος, όσον αφορά στην γλωσσική ιδεολογία, από τα αναφερόμενα
Αναλυτικά Προγράμματα προωθείται η πλουραλιστική προσέγγιση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Αναλυτικό Πρόγραμμα, Νεοελληνική Γλώσσα, γραμματισμός, Λόγος, γλωσσική ιδεολογία, πολιτική ιδεολογία, εκπαιδευτική πολιτική, ποιοτική μέθοδος, κριτική ανάλυση λόγου.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
103
Αριθμός σελίδων:
91
Βοζίκας_Διπλωματική Εργασία_Tελικό.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο