προσαρμογη του modified taylor complex figures test και μελετη της επιδρασης της ηλικιας σε μαθητες

Διπλωματική Εργασία uoadl:2898043 225 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-02-25
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Ρούσσου Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Πέτρος Ρούσσος (επιβλέπων), Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Αικατερίνη Λαμπροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
προσαρμογη του modified taylor complex figures test και μελετη της επιδρασης της ηλικιας σε μαθητες
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Προσαρμογη του modified taylor complex figures test και μελετη της επιδρασης της ηλικιας σε μαθητες
Περίληψη:
Η μνήμη θεωρείται ένα θεμελιώδες συστατικό του γνωστικού συστήματος και βρίσκεται στο κέντρο όλων των γνωστικών διεργασιών, καθώς ενσωματώνει ποικίλες λειτουργίες, όπως είναι η μάθηση, η γλώσσα και οι προσωπικές εμπειρίες. Για το λόγο αυτό η δομή και η λειτουργία του μνημονικού συστήματος είναι ένα από τα δημοφιλέστερα πεδία έρευνας στη γνωστική ψυχολογία. Στα πλαίσια της διπλωματικής εργασίας, εξετάζεται η επίδραση της βαθμίδας εκπαίδευσης σε παιδιά σχολικής ηλικίας, κατά τη χορήγηση του Modified Taylor Complex Figure Tests, που είναι ένα εργαλείο για την αξιολόγηση της οπτικής μνήμης και χρησιμοποιείται κυρίως στη νευροψυχολογική έρευνα και κλινική πράξη. Στη μελέτη έλαβαν μέρος 182 μαθητές τυπικής ανάπτυξης, ηλικίας 7 έως 18 ετών, εκ των οποίων οι 90 ήταν κορίτσια και οι 92 αγόρια, χωρίς διάγνωση νευρολογικής ή ψυχιατρικής νόσου ή κάποιας μαθησιακής διαταραχής, από τρία διαφορετικά σχολεία της Αττικής-Πειραιά, ένα Δημοτικό, ένα Γυμνάσιο και ένα Λύκειο. Στην παρούσα μελέτη χορηγήθηκαν οι ακόλουθες δυο δοκιμασίες: το Modified Taylor Complex Figures Test (MTCF) με τη συνθήκη της αντιγραφής και τη συνθήκη της άμεσης ανάκλησης ενός πολύπλοκου σχήματος από μνήμης και τέσσερις υποκλίμακες του British Ability Scales 3rd Edition (BAS III), από τα οποία το πρώτο αξιολογεί την άμεση οπτική μνήμη και οπτικοχωρικές δεξιότητες, ενώ το δεύτερο την οπτικοχωρική ικανότητα που σχετίζεται με την ανάκληση σχημάτων που βρίσκονται σε συγκεκριμένη θέση μέσα στο χώρο. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι δεν υπάρχει επίδραση μεταξύ της βαθμίδας εκπαίδευσης των παιδιών και της επίδοσής τους στη συνθήκη της άμεσης ανάκλησης του MTCF, αλλά υπάρχει στατιστικά σημαντική επίδραση μεταξύ της βαθμίδας εκπαίδευσης και της επίδοσης των παιδιών στη συνθήκη αντιγραφής του MTCF, αλλά και στην επίδοσή τους στο BAS III. Επιπλέον, βρέθηκε μέση θετική και στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ της συνθήκης ανάκλησης του MTCF και του BAS III, αλλά και μεταξύ της βαθμίδας εκπαίδευσης και της συνθήκης αντιγραφής του MTCF. Από την άλλη μεριά, υπάρχει ασθενής θετική συσχέτιση μεταξύ των δύο συνθηκών του MTCF, μεταξύ της συνθήκης αντιγραφής του MTCF και του BAS III, αλλά και μεταξύ της βαθμίδας εκπαίδευσης και του BAS III. Μεταξύ της βαθμίδας εκπαίδευσης και της συνθήκης άμεσης ανάκλησης του MTCF δεν παρατηρείται συσχέτιση και ακόμη, βρέθηκε ότι δεν υπάρχει στατιστικά σημαντική αλληλεπίδραση μεταξύ φύλου και βαθμίδας εκπαίδευσης αναφορικά με τις δυο συνθήκες του MTCF, αλλά ούτε και μεταξύ φύλου και βαθμίδας εκπαίδευσης αναφορικά με την οπτικοχωρική μνήμη του BAS III. Τα ευρήματα συζητούνται και αναλύονται στη συνέχεια, σε συνάρτηση πάντοτε με την πρόσφατη βιβλιογραφία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
MTCF, BAS III, οπτική μνήμη, παιδιά, οπτικοχωρική ικανότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
76
Αριθμός σελίδων:
67
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Τελικό.ΜΡΟΥΣΣΟΥ-ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.