Μεταγνωστικές Στρατηγικές και Προσεγγίσεις Μάθησης μαθητών με και χωρίς μαθησιακές δυσκολίες με βάση τον Προσανατολισμό Στόχων και τις Έμμεσες Θεωρίες Νοημοσύνης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2898235 134 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-12-10
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Αλαμπατζιά Αθανασία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Αντωνία Παπαστυλιανού, Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Σπύρος Τάνταρος, Επίκουρος Καθηγητής, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μεταγνωστικές Στρατηγικές και Προσεγγίσεις Μάθησης μαθητών με και χωρίς μαθησιακές δυσκολίες με βάση τον Προσανατολισμό Στόχων και τις Έμμεσες Θεωρίες Νοημοσύνης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μεταγνωστικές Στρατηγικές και Προσεγγίσεις Μάθησης μαθητών με και χωρίς μαθησιακές δυσκολίες με βάση τον Προσανατολισμό Στόχων και τις Έμμεσες Θεωρίες Νοημοσύνης
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των μεταγνωστικών στρατηγικών αναγνωστικής κατανόησης, των προσεγγίσεων στη μάθηση και των δύο διαστάσεων κινήτρων, του προσωπικού προσανατολισμού στόχων επίτευξης και των έμμεσων θεωριών νοημοσύνης μαθητών με και χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Το δείγμα αποτέλεσαν 262 μαθητές, 125 αγόρια και 137 κορίτσια, Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου, εκ των οποίων οι 32 είχαν διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών. Στους συμμετέχοντες χορηγήθηκαν ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς, το “Metacognitive Awareness of Reading Strategies (MARSI)”, που αξιολογεί τη χρήση μεταγνωστικών στρατηγικών για την κατανόηση κειμένων ανάγνωσης, το “The Revised Learning Process Questionnaire (R-LPQ-F)”, για την εξέταση του είδους προσεγγίσεων στη μάθηση που υιοθετείται από τους μαθητές, το «Ερωτηματολόγιο Ακαδημαϊκών Προσανατολισμών στον Στόχο», για τη διερεύνηση των στόχων επίτευξης και το “Implicit Theories of Intelligence (ITIS)”, που εστιάζει στις έμμεσες θεωρίες νοημοσύνης. Από τα αποτελέσματα διαπιστώθηκε ότι τόσο οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες όσο και αυτοί με χαμηλή επίδοση, από την ομάδα των τυπικών μαθητών, αναφέρουν μικρότερη χρήση μεταγνωστικών στρατηγικών αναγνωστικής κατανόησης και υιοθέτηση προσέγγισης βάθους, ενώ φάνηκε να χρησιμοποιούν περισσότερο στρατηγικές επιφάνειας, καθώς αναφέρουν μειωμένα κίνητρα για μάθηση, μικρότερη υιοθέτηση των στόχων μάθησης και της αυξητικής θεωρίας, σε σχέση με τους μαθητές που σημειώνουν υψηλή επίδοση. Σημαντικές διαφορές εμφανίζονται και ανάμεσα στα δύο φύλα, ενώ ανάμεσα στους μαθητές Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου δεν εντοπίζονται διαφορές σε επίπεδο σημαντικότητας. Επίσης, παρατηρήθηκε ότι οι στόχοι μάθησης αποτελούν τον πιο ισχυρό προβλεπτικό παράγοντα των μεταγνωστικών στρατηγικών και των προσεγγίσεων στη μάθηση. Τα παραπάνω αποτελέσματα ερμηνεύονται βάσει της μέχρι τώρα βιβλιογραφίας, ενώ παρουσιάζονται οι περιοριστικοί παράγοντες της εν λόγω έρευνας, καθώς και προτάσεις για μελλοντική έρευνα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
μαθησιακές δυσκολίες, αναγνωστική κατανόηση, μεταγνωστικές στρατηγικές, προσέγγιση βάθους, στρατηγικές επιφάνειας, προσανατολισμός στόχων, έμμεσες θεωρίες νοημοσύνης
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
107
Αριθμός σελίδων:
112
Αθανασία Αλαμπατζιά.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο