Η Εκπαιδευτική Ρομποτική με LEGO WeDo 2.0 ως μαθησιακό εργαλείο εννοιών Μηχανικής και ως μέσο για την ανάπτυξη της Συνεργατικής Επίλυσης Προβλήματος από μαθητές Ε ́ δημοτικού

Διπλωματική Εργασία uoadl:2898764 147 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σύγχρονες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-03-05
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Καλύβα Παρασκευή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ζαχαρούλα Σμυρναίου, επίκουρη καθηγήτρια, ερευνήτρια του εργαστηρίου εκπαιδευτικής τεχνολογίας τομέα Παιδαγωγικής, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Χρόνης Κυνηγός Καθηγητής ΠανεπιστημίουΑθηνών
Κατερίνα Μακρή Δρ. Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Εκπαιδευτική Ρομποτική με LEGO WeDo 2.0 ως μαθησιακό εργαλείο εννοιών Μηχανικής και ως μέσο για την ανάπτυξη της Συνεργατικής Επίλυσης Προβλήματος από μαθητές Ε ́ δημοτικού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Εκπαιδευτική Ρομποτική με LEGO WeDo 2.0 ως μαθησιακό εργαλείο εννοιών Μηχανικής και ως μέσο για την ανάπτυξη της Συνεργατικής Επίλυσης Προβλήματος από μαθητές Ε ́ δημοτικού
Περίληψη:
Η εκπαιδευτική Ρομποτική (ΕΡ) αποτελεί καινοτόμο διδακτικό εργαλείο της
Εκπαίδευσης 4.0, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να δημιουργήσουν ένα
δόμημα με απτά υλικά. Με τη χρήση ενός εκπαιδευτικού ρομποτικού πακέτου μπορεί
να εφαρμοστεί στην πράξη η κονστραξιονιστική εκπαιδευτική φιλοσοφία του S.
Papert, κατά την οποία η απόκτηση της νέας γνώσης συντελείται πιο αποτελεσματικά
όταν αυτοί που μαθαίνουν κατασκευάζουν δομήματα που έχουν προσωπικό νόημα για αυτούς. Έτσι, η ενασχόληση των μαθητών με απτά αντικείμενα πακέτων εκπαιδευτικής ρομποτικής παιγνιώδους μορφής, όπως το LEGO WeDo 2.0, μπορεί να μετατρέψει την τάξη σε δυναμικό περιβάλλον μάθησης.
Η παρούσα μελέτη διεξήχθη κατά την περίοδο 15 - 30 Οκτωβρίου 2018 και 30 Μαΐου 2019, με στόχο τη διερεύνηση των απόψεων μαθητών της Ε ́ τάξης ιδιωτικού δημοτικού σχολείου της Πάτρας και του εκπαιδευτικού της τάξης, αναφορικά με τη συμβολή της ΕΡ μέσω του υλικού LEGO WeDo 2.0, στην ανάπτυξη επιστημονικών νοημάτων Μηχανικής, στο πλαίσιο του αντικειμένου της Φυσικής, και στη βελτίωση της δεξιότητας Συνεργατικής Επίλυσης Προβλημάτων (ΣΕΠ). Πιο συγκεκριμένα, εξετάστηκε α) η ενδεχόμενη βελτίωση της δεξιότητας ΣΕΠ μέσα από τις ομαδικές δραστηριότητες ΕΡ, β) η συμβολή της ΕΡ ως μαθησιακό μέσο για κατάκτηση εννοιών Μηχανικής, γ) η βοήθεια ή όχι της ομάδας ανάλογα με την ομοιογένεια στη σύστασή της και δ) η βελτίωση και στον τομέα της Ρομποτικής τελικά. Με βάση τους τέσσερεις (4) αυτούς άξονες πραγματοποιήθηκε έρευνα ποιοτικής μεθόδου με τη χρήση συνδυασμού εργαλείων παρατήρησης και συνέντευξης.
Η έρευνα διεκπεραιώθηκε στη διάρκεια τεσσάρων Συναντήσεων της ερευνήτριας - εκπαιδεύτριας και της ερευνητικής της βοηθητικής ομάδας, με 12 μαθητές της Ε ́ δημοτικού ιδιωτικού σχολείου της Πάτρας, στη σχολική τους τάξη. Οι μαθητές, σε τέσσερεις ομάδες των τριών μελών, με κριτήριο την προηγούμενη εμπειρία τους στη ρομποτική και το υλικό LEGO, κλήθηκαν να επιλύσουν προβλήματα - δραστηριότητες κλιμακούμενης δυσκολίας, που με το πέρας των Συναντήσεων γίνονταν όλο και περισσότερο «ανοιχτά», με αποκορύφωμα της προσπάθειας ένα πραγματικό πρόβλημα της καθημερινότητας κατά την 4η Συνάντηση.
Από τα ευρήματα της έρευνας μετά από ποιοτική ανάλυση των πέντε ομαδικών συνεντεύξεων των μαθητών, της μίας συνέντευξης του εκπαιδευτικού της τάξης και όλων των βίντεο-δραστηριοτήτων και των τεσσάρων Συναντήσεων από τις τέσσερις ομάδες, διαπιστώθηκε ότι η Εκπαιδευτική Ρομποτική συνιστά εργαλείο μάθησης, αποτελεί διαθεματική δραστηριότητα που προωθεί αποτελεσματικά διδακτικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο του εποικοδομισμού. Με ένα καλά δομημένο σενάριο στο πλαίσιο δραστηριοτήτων με τη χρήση του υλικού LEGO WeDo 2.0, οι μαθητές κυρίως ομοιογενούς επιπέδου γνώσεων, μαθαίνουν κάνοντας, ενισχύουν τις γνώσεις τους αναφορικά με τις έννοιες της μηχανικής αλλά και της τεχνολογίας που συνδέονται με τις φυσικές επιστήμες, δρουν ατομικά και ομαδικά, αναπτύσσουν δεξιότητες ΣΕΠ και στρατηγικές στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Τα συμπεράσματα της παρούσας έρευνας δύναται να χρησιμοποιηθούν ως σημείο
αναφοράς για μελλοντικές έρευνες, να προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες σε
ερευνητές και εκπαιδευτικούς και να αποτελέσουν πεδίο προσέγγισης παραγωγής και
ανταλλαγής πρωτότυπων και καινοτόμων ιδεών αναφορικά με τη βελτίωση της
μαθησιακής διαδικασίας μέσω της εφαρμογής της ΕΡ.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαιδευτική Ρομποτική, LEGO WeDo 2.0, έννοιες Μηχανικής, Συνεργατική Επίλυση Προβλήματος, Κονστραξιονισμός, μαθητές Ε ́ δημοτικού
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
125
Αριθμός σελίδων:
213
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ - ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΛΥΒΑ.pdf
6 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.