«Προσωπικοί, οικογενειακοί και σχολικοί παράγοντες διαμόρφωσης της Φιλοκοινωνικής Συμπεριφοράς σε μαθητές Δημοτικού»

Διπλωματική Εργασία uoadl:2898931 210 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-07-12
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Καρακούση Eλένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
κα. Παπαστυλιανού Αντωνία, Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
κα. Ράλλη Ασημίνα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εξελικτικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
κα. Πολυχρόνη Φωτεινή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Προσωπικοί, οικογενειακοί και σχολικοί παράγοντες διαμόρφωσης της Φιλοκοινωνικής Συμπεριφοράς σε μαθητές Δημοτικού»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Προσωπικοί, οικογενειακοί και σχολικοί παράγοντες διαμόρφωσης της Φιλοκοινωνικής Συμπεριφοράς σε μαθητές Δημοτικού»
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα εξετάζει το ζήτημα της φιλοκοινωνικής συμπεριφοράς στην ύστερη παιδική ηλικία διερευνώντας παράγοντες προσωπικότητας και παράγοντες πλαισίου που συμβάλλουν στη διαμόρφωσής της. Συγκεκριμένα, μελετώνται ως ανεξάρτητες μεταβλητές, η ενσυναίσθηση, η πίστη σε έναν δίκαιο κόσμο, η έδρα ελέγχου, ο μακιαβελισμός, το αντιλαμβανόμενο σχολικό κλίμα και η αντιλαμβανόμενος γονεϊκός τύπος διαπαιδαγώγησης της μητέρας. Στην έρευνα συμμετείχαν 249 μαθητές 5ης και 6ης δημοτικού από έξι δημοτικά σχολεία της Αττικής με διαφορετικό κοινωνικοοικονομικό επίπεδο. Ο αριθμός των αγοριών και των κοριτσιών ήταν περίπου ίσος (138 κορίτσια και 111 αγόρια). Η μέση ηλικία των συμμετεχόντων ήταν 11.37 έτη (Τ.Α.: 0.6). Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν τα εργαλεία “Altruistic Behaviour Questionnaire”, “Basic Empathy Scale”, «Κλίμακες προσωπικής και γενικής πίστης σε έναν δίκαιο κόσμο», “Kiddie Mach”, “The School Climate Scale” «Ερωτηματολόγιο αντιλήψεων των παιδιών για την τυπολογία της μητέρας» και “The Nowicki- Strickland life-span locus of control scales”. Επίσης, χορηγήθηκε και αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο δημογραφικών στοιχείων. Τα ευρήματα έδειξαν αρνητική συσχέτιση μεταξύ του μακιαβελισμού και της φιλοκοινωνικής συμπεριφοράς και μέτρια θετική συσχέτιση της φιλοκοινωνικής συμπεριφοράς την πίστη σε έναν δίκαιο κόσμο και με τον υποστηρικτικό τύπο μητέρας και χαμηλή θετική σχέση με το σχολικό κλίμα. Επιπλέον, η ανάλυση πολλαπλής παλινδρόμησης για την αξιολόγηση της ενσυναίσθησης, του θηλυκού φύλου, της πίστης σε έναν δίκαιο κόσμο και του γονεϊκού τύπου διαπαιδαγώγησης της μητέρας ως προβλεπτικούς παράγοντες εκδήλωσης της φιλοκοινωνικής συμπεριφοράς έδειξε ότι στο συγκεκριμένο μοντέλο ισχυρότεροι προβλεπτικοί παράγοντες είναι η πίστη σε έναν δίκαιο κόσμο και η ενσυναίσθηση. Περαιτέρω, εξετάστηκε ο διαμεσολαβητικός ρόλος της ενσυναίσθησης, της πίστης σε έναν δίκαιο κόσμο, της έδρας ελέγχου, του μακιαβελισμού και του σχολικού κλίματος μεταξύ του υποστηρικτικού τύπου μητέρας και της φιλοκοινωνικής συμπεριφοράς (Μοντέλο 1). Στο Μοντέλο 2 εξετάστηκαν οι ίδιες μεταβλητές ως διαμεσολαβητικοί παράγοντες μεταξύ του αυστηρού τύπου μητέρας και της φιλοκοινωνικής συμπεριφοράς. Στο πρώτο μοντέλο έδειξε να διαμεσολαβούν στη σχέση μεταξύ του υποστηρικτικού τύπου μητέρας και της φιλοκοινωνικής συμπεριφοράς η ενσυναίσθηση και η πίστη σε έναν δίκαιο κόσμο, ενώ στο δεύτερο μοντέλο έδειξε να διαμεσολαβούν στη σχέση μεταξύ αυστηρού τύπου μητέρας και φιλοκοινωνικής συμπεριφοράς η ενσυναίσθηση και η εξωτερική έδρα ελέγχου. Τα ευρήματα συζητώνται με βάση την υπάρχουσα βιβλιογραφία. Τέλος, τίθενται οι περιορισμοί της έρευνας, η χρησιμότητά της και ορισμένες προτάσεις για μελλοντική έρευνα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
φιλοκοινωνική συμπεριφορά, ενσυναίσθηση, πίστη σε έναν δίκαιο κόσμο, έδρα ελέγχου, μακιαβελισμός, σχολικό κλίμα, γονεϊκός τύπος διαπαιδαγώγησης της μητέρας
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
77
Αριθμός σελίδων:
82
Διπλωματική εργασία_Καρακούση Ελένη.pdf (854 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο