Από τον προφορικό στον γραπτό λόγο: Φωνογραφημική επίγνωση στην Α' τάξη του δημοτικού σχολείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2905369 286 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ανθρωπιστικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-05-13
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Καρπουζάκη Ειρήνη-Νικολέτα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαγουλά Ευγενία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Από τον προφορικό στον γραπτό λόγο: Φωνογραφημική επίγνωση στην Α' τάξη του δημοτικού σχολείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Από τον προφορικό στον γραπτό λόγο: Φωνογραφημική επίγνωση στην Α' τάξη του δημοτικού σχολείου
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως σκοπό την εφαρμογή, αξιοποίηση και δοκιμή ενός εργαλείου αξιολόγησης της φωνολογικής επίγνωσης στον γραπτό λόγο των μαθητών. Πιο συγκεκριμένα, το εν λόγω κριτήριο στοχεύει στην αποτίμηση των ικανοτήτων πρώτης γραφής και τον προσδιορισμό των ικανοτήτων φωνολογικής επεξεργασίας που έχουν κατακτήσει οι μαθητές της Α’ τάξης του δημοτικού σχολείου. Αυτό που επιδιώκεται είναι να δοθεί η δυνατότητα να δημιουργηθεί ένας διαγνωστικός μηχανισμός, ο οποίος θα προσεγγίσει με υψηλότερο ποσοστό ακρίβειας μια ασφαλέστερη εκτίμηση των φωνολογικών δυσκολιών που παρουσιάζει ένα παιδί που έχει ξεκινήσει τη συστηματική εκμάθηση της γραφής. Το φωνολογικό αυτό εργαλείο επιδιώκει να γίνει πρόδρομος πληροφόρησης μέσα από το οποίο θα αναγνωρίσει και θα ανιχνεύσει τα εφόδια ή τις αδυναμίες του κάθε παιδιού, με απώτερο στόχο την έγκαιρη, κατάλληλη και συστηματική παρέμβαση. Ειδικότερα, η έρευνα εστιάζει στο εργαλείο και καλείται να διερευνήσει την ικανότητά του να ανιχνεύσει τον βαθμό κατάκτησης των φωνολογικών μηχανισμών του εντοπισμού και της παραγωγής φωνημάτων, να αναδείξει δυσκολίες ανά επίπεδο (συλλαβή, ρίμα, φώνημα και αντιστοιχία φωνήματος - γραφήματος), καθώς και να εντοπίσει τις φωνολογικές παραδρομές της αντικατάστασης και της παράλειψης στον γραπτό λόγο αναφορικά με τα φωνήματα [f], [θ], [δ], [v], [x], [γ]. Μέσω από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και την έρευνα αναδεικνύεται η θετική συμβολή της γραπτής αξιολόγησης της φωνολογικής επίγνωσης σε παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας και αποδεικνύεται πως τα κατάλληλα σχεδιασμένα εργαλεία μετρήσεων του φωνολογικού επιπέδου των μαθητών μπορούν να θεωρηθούν σημαντική βοήθεια και συμπληρωματικά κριτήρια στα χέρια των εκπαιδευτικών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
φωνολογική επίγνωση, αξιολόγηση φωνολογικής επίγνωσης, γραπτός λόγος, γλωσσολογικά επίπεδα, φωνολογικές διαδικασίες, εντοπισμός, παραγωγή, συλλαβή, ρίμα, φώνημα, αντιστοίχιση φωνήματος - γραφήματος, αντικατάσταση, παράλειψη, φωνολογικές παραδρομές
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
37
Αριθμός σελίδων:
92
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΚΑΡΠΟΥΖΑΚΗ_ΕΙΡΗΝΗ_ΝΙΚΟΛΕΤΑ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.