Εκπαίδευση και επαγγελματική ταυτότητα εκπαιδευτικών υπό το πρίσμα της ένταξης: Η Θεματική Εργαστηριακή Εβδομάδα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2915052 227 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-05-27
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Τσιρόγκα Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ανδρούσου Αλεξάνδρα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εκπαίδευση και επαγγελματική ταυτότητα εκπαιδευτικών υπό το πρίσμα της ένταξης: Η Θεματική Εργαστηριακή Εβδομάδα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εκπαίδευση και επαγγελματική ταυτότητα εκπαιδευτικών υπό το πρίσμα της ένταξης: Η Θεματική Εργαστηριακή Εβδομάδα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα εστιάζει στην επίδραση που έχει η εκπαιδευτική εμπειρία της Θεματικής Εργαστηριακής Εβδομάδας Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, η οποία διεξάγεται στο ΤΕΑΠΗ του ΕΚΠΑ, στη διαμόρφωση της επαγγελματικής ταυτότητας μεταπτυχιακών φοιτητών/ριών-εν ενεργεία εκπαιδευτικών σε θέματα ένταξης. Μέσα από ομάδες εστίασης με συμμετέχοντες/ουσες, ανάλυση των ημερολογίων που τηρούν κατά τη διάρκειά της και συμμετοχική παρατήρηση της ερευνήτριας, επιχειρείται η διερεύνηση της επίδρασης της συμμετοχής σε αυτήν, σε μεταπτυχιακούς φοιτητές/ήτριες των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών ‘’Εκπαίδευσης και Ανθρώπινα Δικαιώματα’’ και ‘’Ειδική Αγωγή’’ του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ, που εργάζονται ως εκπαιδευτικοί. Η ανάλυση των ευρημάτων διεξάγεται με βασικούς θεωρητικούς άξονες την έννοια της ένταξης και της ενταξιακής εκπαίδευσης, την διαδικασία δόμησης της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών και το ρόλο της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης τους σε αυτή τη διεργασία αλλά και τη νοηματοδότηση του ρόλου του εκπαιδευτικού σε ένα ενταξιακό περιβάλλον μάθησης. Τα δεδομένα που αναλύονται αφορούν στο πώς αντιλαμβάνονται οι συμμετέχοντες/ουσες ότι επέδρασε η διεργασία της ΘΕΒ στην αντίληψή τους για την έννοια της ένταξης και της ενταξιακής εκπαίδευσης, στη νοηματοδότηση του ρόλου τους ως εκπαιδευτικοί, στην εξέλιξη της επαγγελματικής τους ταυτότητας και στην ενδυνάμωσή τους, στη σύνδεση θεωρίας και πράξης, σε θέματα συνεργασίας και λειτουργίας των κοινοτήτων πρακτικής και μάθησης καθώς και σε θέματα εκπαίδευσης μαθητών με αναπηρία. Τα ευρήματα αναδεικνύουν τη βιωματική διαδικασία της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής εμπειρίας ως διαφορετική από τις έως τότε εκπαιδευτικές τους εμπειρίες και ως καθοριστική στη πυροδότηση διαδικασιών αναστοχασμού των συμμετεχόντων/ουσών και ανανοηματοδότησης του ρόλου τους και πτυχών της ταυτότητάς τους. Οι συμμετέχοντες/ουσες χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη εμπειρία ως ενδυναμωτική και τονίζουν τη συμβολή της στη σύνδεση θεωρίας πράξης στα πλαίσια της διαχείρισης της ετερότητας μέσα στο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Σε αυτές τις διαδικασίες αναστοχασμού και ενδυνάμωσης ξεχωρίζουν ως καταλυτική τη συλλογική συνθήκη μέσα στην οποία αναπτύχθηκαν και τη δημιουργία ουσιαστικά μίας κοινότητας πρακτικής και μάθησης ενώ εντοπίζουν ως σημαντικό όφελος την απόκτηση μεθοδολογίας που συνίσταται στη διερεύνηση του εκάστοτε εκπαιδευτικού πλαισίου και των αναγκών του. Διακρίνουν αλλαγές στις αντιλήψεις τους για τις πρακτικές τους και το ρόλο τους στα πλαίσια της ενταξιακής εκπαίδευσης, ανανοηματοδοτούν την εκπαίδευση ως εκπαίδευση για όλους, ωστόσο εκφράζονται δισταγμοί και ανασφάλειες σε θέματα αναπηρίας και εκπαίδευσης μαθητών με αναπηρία σε γενικά πλαίσια.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
επαγγελματική ταυτότητα εκπαιδευτικών, θεματική εργαστηριακή εβδομάδα, εκπαίδευση εκπαιδευτικών, ρόλος εκπαιδευτικού, κοινότητες πρακτικής και μάθησης, ενταξιακή εκπαίδευση, εκπαίδευση μαθητών με αναπηρία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
106
Αριθμός σελίδων:
132
Tsiroga_professional_identity.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο