Χημικές πληροφορίες από συσκευασίες καταναλωτικών προϊόντων στη διδασκαλία της Χημείας Α΄ τάξης Λυκείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2920161 171 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της χημείας και νέες εκπαιδευτικές τεχνολογίες
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-07-20
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Καραβάς Ευάγγελος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μεθενίτης Κωνσταντίνος, Αναπληρωτής Καθηγητής τμήματος Χημείας ΕΚΠΑ
Μαυρομούστακος Θωμάς, Καθηγητής ΕΚΠΑ
Παρασκευοπούλου Πατρίνα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Χημικές πληροφορίες από συσκευασίες καταναλωτικών προϊόντων στη διδασκαλία της Χημείας Α΄ τάξης Λυκείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Χημικές πληροφορίες από συσκευασίες καταναλωτικών προϊόντων στη διδασκαλία της Χημείας Α΄ τάξης Λυκείου
Περίληψη:
Η εκπαίδευση στη Χημεία βοηθάει ώστε οι μαθητές να εξελιχθούν σε χημικά
εγγράμματους πολίτες, οι οποίοι θα είναι σε θέση: να αποκτούν και να χρησιμοποιούν
χημικές πληροφορίες, να χρησιμοποιούν χημικές γνώσεις στην καθημερινή ζωή, να
αποκωδικοποιούν τις επιστημονικές πληροφορίες, να χρησιμοποιούν κάποια από τα
εργαλεία και τις μεθόδους της Χημείας και επιπλέον να έχουν ενδιαφέρον και εκτίμηση
για τη Χημεία.
Σε αυτή την εργασία μελετούμε την ικανότητα των μαθητών της Α’ τάξης του Λυκείου να
αξιοποιούν χημικές πληροφορίες από επισημάνσεις καταναλωτικών προϊόντων, με
βάση τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους, αλλά και στη διάρκεια διδασκαλίας των
αντίστοιχων ενοτήτων. Μετά από βιβλιογραφική ανασκόπηση, κατασκευάστηκαν
εργαλεία και πραγματοποιήθηκε η έρευνα από τον Οκτώβριο του 2018 μέχρι το Μάιο
του 2019, σε δείγμα 43 εκπαιδευτικών και 43 μαθητών της Α΄ τάξης Λυκείου,
ακολουθώντας μεικτό σχεδιασμό που συνδύαζε τη συλλογή και ανάλυση ποσοτικών
και ποιοτικών δεδομένων. Τα αποτελέσματα της μελέτης προέκυψαν από επεξεργασία
των δεδομένων μας με τη βοήθεια του Στατιστικού Πακέτου για Κοινωνικές επιστήμες
(Statistical Package for the Social Sciences). Η αξιοπιστία της ερευνάς μας, που
προέκυψε από το πρώτο ερωτηματολόγιο με τις 35 προτάσεις αναγνώρισης χημικής
πληροφορίας στις επισημάνσεις, κρίνεται πολύ ικανοποιητική με συντελεστή
αξιοπιστίας Cronbach α ίσο με 0,84 για το σύνολο του δείγματος. Οι χημικές
πληροφορίες των επισημάνσεων καταναλωτικών προϊόντων χωρίστηκαν σε τρείς
κατηγορίες: α) τις άμεσα αναγνωρίσιμες πληροφορίες που αναγνωρίστηκαν σε πολύ
μεγάλα ποσοστά από τους μαθητές μας, β) πληροφορίες προϊόν γνωστικής
επεξεργασίας με μικρά ποσοστά αξιοποίησης τους πριν τη διδασκαλία, και αρκετή
βελτίωση μετά τη διδασκαλία, γ) τις πληροφορίες εικονογραφήματα που ερμηνεύονταν
από τους μαθητές με μεγάλη επιτυχία. Συμπερασματικά διαπιστώθηκε ότι, ενώ οι
μαθητές αντιμετώπιζαν αρχικά μια δυσκολία ως προς την ερμηνεία και την αξιοποίηση
των επισημάνσεων μετά τη βιωματική προσέγγισή τους υπήρξε σημαντική βελτίωση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
επισημάνσεις καταναλωτικών προϊόντων, πληροφοριακός γραμματισμός, χημικές πληροφορίες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
53
Αριθμός σελίδων:
113
Karavas_Vagelis_mde_TELIKO.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο