Η ιστορία της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιάς - Δεμερλή - Σύνορα : Διαμάχες για το ζήτημα της χάραξης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2920290 196 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορία και Φιλοσοφία των Επιστημών και της Τεχνολογίας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-07-22
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Λαγωνίκας Βασίλης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αριστοτέλης Τύμπας, Καθηγητής, Ι.Φ.Ε.
Διονύσης Παρασκευόπουλος, Επιστημονικός Συνεργάτης, Ι.Φ.Ε.
Χρήστος Καραμπάτσος, Μεταδιδακτορικός Υπότροφος, Ι.Φ.Ε.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η ιστορία της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιάς - Δεμερλή - Σύνορα : Διαμάχες για το ζήτημα της χάραξης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η ιστορία της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιάς - Δεμερλή - Σύνορα : Διαμάχες για το ζήτημα της χάραξης
Περίληψη:
Το θέμα της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ιστορία της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιάς - Δεμερλή – Σύνορα (ΠΔΣ).
Στο πρώτο κεφάλαιο θα αναφερθεί η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε σχετικά με τη δευτερογενή βιβλιογραφία και τις πρωτογενείς πηγές ενώ στη συνέχεια θα σημειωθούν οι θεωρητικές προσεγγίσεις σχετικά με τον τρόπο συνδιαμόρφωσης τεχνολογίας, οικονομίας, κοινωνίας και πολιτικής. Για να επιτευχθεί αυτό, θα χρησιμοποιηθεί η προσέγγιση του Th. Hughes για τα Large Technical Systems και τη σημασία της αντιμετώπισης τεχνικών δυσχερειών, η άποψη της G. Hecht περί Τεχνοπολιτικής και συνδιαμόρφωσης τεχνολογίας και πολιτικών, οικονομικών και στρατιωτικών σχεδιασμών. Καθώς επίσης η προσέγγιση των E.P. Thompson και J. Scott περί Ηθικής Οικονομίας και των αιτιών αντίστασης των κατοίκων στην εισαγωγή-εγκατάσταση της τεχνολογίας.
Στο δεύτερο κεφάλαιο θα προσδιοριστεί το χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσεται η προσπάθεια του ελληνικού κράτους να κατασκευάσει μια σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει την Αθήνα με τα βόρεια σύνορά του. Ως αφετηρία των προσπαθειών θεωρούμε το 1871, ενώ την ολοκλήρωση της γραμμής θα την προσδιορίσουμε το 1914 με την κατασκευή του ενωτικού τμήματος Παπαπούλι - Πλατύ. Αφού σταθούμε στην ιστορία της αντιμετώπισης των τεχνικών δυσκολιών και στη διαμόρφωση των τεχνικών χαρακτηριστικών της γραμμής, θα μιλήσουμε για προτάσεις που κατατέθηκαν προς το ελληνικό κράτος αλλά και σχέδια που είδαν το φως της δημοσιότητας τόσο τη δεκαετία 1868 - 1878, καθώς και σε προτάσεις που έγιναν από έλληνες μηχανικούς, τις επόμενες δεκαετίες, οι οποίες αναδεικνύουν το ζήτημα της ενδεχομενικότητας στην περίπτωση της επιλογής χάραξης και την αλληλεπίδραση της τεχνολογίας με γεωπολιτικούς παράγοντες.
Στο τρίτο κεφάλαιο θα μιλήσουμε για ιστορίες που εξελίσσονται γύρω από ζήτημα της επιλογής χάραξης της γραμμής. Η διαμάχη μεταξύ του μηχανικού Κ. Ξυδή και του νομομηχανικού Δ. Διαμαντίδη, η άποψη του Ι. Μεταξά για τη σιδηροδρομική πολιτική του ελληνικού κράτους και ο ρόλος του στρατού στην επιλογή της χάραξης, η αντιπαράθεση σχετικά με το σημείο σύνδεσης της γραμμής ΠΔΣ με τους Οθωμανικούς σιδηροδρόμους και ο ανταγωνισμός των «Θεσσαλικών Σιδηροδρόμων» και του ΠΔΣ για το πέρασμα της γραμμής από τη Λάρισα, αποτελούν ιστορίες συνδιαμόρφωσης μεταξύ τεχνολογίας, στρατιωτικών σχεδιασμών και οικονομικών συμφερόντων. Ενώ στο τέλος θα μιλήσουμε για τη συνδιαμόρφωση μεταξύ τεχνολογίας και κοινωνίας. Θα δούμε τις αντιδράσεις των κατοίκων στο πέρασμα του σιδηροδρόμου από τις περιοχές τους προσπαθώντας να βρούμε τους λόγους άρνησης αποδοχής της τεχνολογίας του σιδηροδρόμου.
Στόχος της εργασίας είναι να δοθεί μια ερμηνεία σχετικά με την επιλογή του ελληνικού κράτους να κατασκευάσει μια σιδηροδρομική γραμμή προς τα βόρεια σύνορά του, καθώς επίσης και τον τρόπο που αυτή η επιλογή βρίσκεται σε αλληλεπίδραση με κοινωνικούς, οικονομικούς και γεωπολιτικούς παράγοντες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
σιδηρόδρομος, ελληνικό κράτος, χάραξη, σύνορα, 19ος αιώνας,αντιπαραθέσεις
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
96
Αριθμός σελίδων:
66
Διπλωματική Λαγωνίκα Βασίλη.pdf (656 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο