Μια συγκριτική μελέτη του οργανικού σκοπού ¨Σηλυβριανός συρτός", όσον αφορά το ύφος και τις τεχνικές παιξίματος του βιολιού

Διπλωματική Εργασία uoadl:2921959 396 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκτέλεση/Ερμηνεία της Παραδοσιακής Μουσικής
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-09-08
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Μήλας Νικόλαος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χάρης Σαρρής Δρ. Εθνομουσικολόγος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Λάμπρος Λιάβας Καθηγητής Εθνομουσικολογίας & Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας
Βασιλική Λαλιώτη Μόνιμη Επίκουρη Καθηγήτρια Εθνομουσικολογίας & Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας
Αναστάσιος Χαψούλας Καθηγητής Εθνομουσικολογίας & Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μια συγκριτική μελέτη του οργανικού σκοπού ¨Σηλυβριανός συρτός", όσον αφορά το ύφος και τις τεχνικές παιξίματος του βιολιού
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μια συγκριτική μελέτη του οργανικού σκοπού ¨Σηλυβριανός συρτός", όσον αφορά το ύφος και τις τεχνικές παιξίματος του βιολιού
Περίληψη:
Βασική αφορμή για την συγκεκριμένη μελέτη ήταν η προσωπική ενασχόληση του γράφοντος με το βιολί και ιδιαίτερα με τις διαφορετικού ύφους ιδιωματικές ερμηνείες που άπτονται της παραδοσιακής-λαϊκής μουσικής του Ελλαδικού χώρου, άμεσα επηρεασμένου από την περιοχή των Βαλκανίων και της Ανατολικής Μεσογείου. Βασικός στόχος της εργασίας είναι να φανούν τα διαφορετικά ιδιαίτερα γνωρίσματα της εκτέλεσης και της ερμηνείας του βιολιού και πως αυτό αντικατοπτρίζει την χρονολογική εποχή και το κοινωνικό περίβλημα της, την προσωπικότητα και το καλλιτεχνικό υπόβαθρο του κάθε ερμηνευτή και τους αμιγώς μουσικούς και τεχνικούς παράγοντες που επηρεάζουν την μουσική πράξη ώστε να έχουμε διαφορετικό ηχητικό αποτέλεσμα. Για να περιοριστεί το πεδίο έρευνας και να φωτιστούν οι διαφορετικές ερμηνείες, επιλέχθηκε για να μελετηθεί ένας και μόνο οργανικός σκοπός ηχογραφημένος από τρεις διαφορετικές χρονολογικές εποχές της δισκογραφίας.
Στην εν λόγω εργασία γίνεται αρχικά μια περιγραφή και ανάλυση του «Σηλυβριανού συρτού», από την πλευρά των μουσικών καταβολών και αιτιολογείται ο λόγος που επιλέχθηκαν να μελετηθούν και να συγκριθούν ηχογραφήσεις από τη δισκογραφία και με ποιο σκεπτικό επιλέχθηκαν οι τρεις συγκεκριμένες περιπτώσεις: α) Γιώργος Μακρυγιάννης ο «Νισύριος», β)Στέφανος Βαρτάνης, γ)Στάθης Κουκουλάρης. Βασική μεθοδολογική επιλογή είναι η καταγραφή των τριών ηχογραφήσεων σε δυτική σημειογραφία, αλλά πέραν αυτού ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει η αλληλεπίδραση δυο διαφορετικών κόσμων (Δύση - Ανατολή) και τριών βασικών θεωρητικών μοντέλων (Δυτικοευρωπαϊκής μουσικής, Βυζαντινής μουσικής, Ανατολική μουσικής).
Στο κυρίως μέρος της εργασίας παραθέτονται βιογραφικά στοιχεία του κάθε ερμηνευτή και οι καταγραφές, ενώ η ανάλυση για κάθε μια από τις περιπτώσεις χωρίζεται σε δυο μέρη. Αρχικά γίνεται μια προσπάθεια να διαχωριστούν τα σημάδια διαποίκιλσης της ερμηνείας ώστε να φανεί πιο ξεκάθαρα η μελωδική γραμμή. Υπό αυτήν την προϋπόθεση γίνεται τροπική και αρμονική ανάλυση της κάθε περίπτωσης. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας την ανάλυση αυτή χρησιμοποιώντας την διάκριση μεταξύ βασικών φθόγγων της μελωδίας και τα σημάδια διαποίκιλσης (ποικίλματα, μελίσματα, παραλλαγές) γίνεται αναλυτική καταγραφή τους και προσπαθούμε να εισχωρήσουμε στο μυαλό και την πρόθεση του κάθε ερμηνευτή.
Μετά από την καταγραφή, την ανάλυση και τη σύγκριση των τριών περιπτώσεων παρατηρούνται χρήσιμα συμπεράσματα είτε αμιγώς τεχνικού-μουσικού είτε μουσικολογικού ενδιαφέροντος. Η σύγκριση των τριών περιπτώσεων εξάγουν συμπεράσματα για τους ίδιους ερμηνευτές, για τον τρόπο διαχείρισης των μουσικών και τεχνικών παραγόντων στην ηχογράφηση αλλά κυρίως για το κατά πόσο επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν επόμενες γενιές μουσικών, δημιουργώντας συνεχώς προϋποθέσεις για μουσική δημιουργία και αναδημιουργία λαϊκού ενδιαφέροντος.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία
Λέξεις-κλειδιά:
λαϊκό βιολί, ιδιωματική ερμηνεία, φραζάρισμα, διαποίκιλση, εξελικτική πορεία, Σηλυβριανός συρτός
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
36
Αριθμός σελίδων:
93
Διπλωματική εργασία_Νίκος Μήλας.pdf (15 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο