Οι ανταποκρίσεις των μαθητών Γυμνασίου από τη διδακτική αξιοποίηση της πολυπρισματικής προσέγγισης στο μάθημα της Ιστορίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2923199 167 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-09-24
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Ηλιάδη Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
 Μαμούρα Μαρία: Εντεταλμένη Διδάσκουσα και Διδάκτωρ Παιδαγωγικής του Τμήματος ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
 Φρυδάκη Ευαγγελία: Καθηγήτρια του Τμήματος ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
 Μηλίγκου Ευανθία- Έλλη: Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος ΦΠΨ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι ανταποκρίσεις των μαθητών Γυμνασίου από τη διδακτική αξιοποίηση της πολυπρισματικής προσέγγισης στο μάθημα της Ιστορίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι ανταποκρίσεις των μαθητών Γυμνασίου από τη διδακτική αξιοποίηση της πολυπρισματικής προσέγγισης στο μάθημα της Ιστορίας
Περίληψη:
Αρκετοί επιστήμονες που έχουν ασχοληθεί με την εκπαίδευση της Ιστορίας έχουν επισημάνει ότι η διδακτική αξιοποίηση της πολυπρισματικής προσέγγισης μπορεί να συμβάλλει στην κατανόηση και ερμηνεία των ιστορικών γεγονότων από τους μαθητές, την καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης και τη διαμόρφωση δημοκρατικών στάσεων, ενώ μάλιστα προασπίζεται η παγκόσμια ειρήνη. Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα έρευνα είχε ως σκοπό να διερευνήσει τις ανταποκρίσεις των μαθητών κατά τη διάρκεια διδασκαλιών στις οποίες αξιοποιήθηκε η πολυπρισματική προσέγγιση και να εκτιμήσει τη συμβολή της στη μαθησιακή διαδικασία.
Πραγματοποιήθηκε, λοιπόν, μια ποιοτική έρευνα, στην οποία συλλέχθηκαν ερευνητικά δεδομένα από τρεις διδακτικές παρεμβάσεις σε τμήμα της Γ’ τάξης ενός Πειραματικού Γυμνασίου της Αθήνας. Τα ερευνητικά εργαλεία που αξιοποιήθηκαν για την συλλογή των ερευνητικών δεδομένων ήταν η συμμετοχική παρατήρηση από την οποία εξασφαλίστηκαν σημειώσεις πεδίου και τα ιστορικά δοκίμια που συνέθεσαν οι μαθητές αμέσως μετά την ολοκλήρωση κάθε διδασκαλίας.
Με βάση, λοιπόν, τις προφορικές αλλά και τις γραπτές απαντήσεις των μαθητών αναδείχθηκε ότι η διδακτική αξιοποίηση της πολυπρισματικής προσέγγισης συνέβαλε στο να κατανοήσουν οι μαθητές ουσιαστικά και εις βάθος τα ιστορικά γεγονότα αλλά και να τα ερμηνεύσουν μέσα από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Ακόμη, αποδείχθηκε ότι οι μαθητές αξιοποίησαν στις δικές τους ιστορικές αφηγήσεις την πολυπρισματική προσέγγιση για να παρουσιάσουν με ουδετερότητα και αμεροληψία την πολυδιάστατη πραγματικότητα των ιστορικών γεγονότων. Τέλος, από τα ερευνητικά ευρήματα προέκυψε ότι οι διδακτικές παρεμβάσεις συνέβαλαν στη σταδιακή ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης των μαθητών καθώς οι ίδιοι προσπάθησαν να ερμηνεύσουν τις ιστορικές εξελίξεις και επιλογές με βάση το ιστορικό συγκείμενο, εξοικειώθηκαν με τις ενέργειες αξιολόγησης της αξιοπιστίας των ιστορικών πηγών και εξέφρασαν συμπεράσματα στα οποία αποτίμησαν τις ιστορικές αλλαγές που προκάλεσαν τα ιστορικά γεγονότα.
Συμπερασματικά, οι μαθητές μπόρεσαν να ανταποκριθούν με επιτυχία στις διδασκαλίες που πραγματοποιήθηκαν εκφράζοντας μάλιστα ενδιαφέροντα συμπεράσματα αναφορικά με την πολυπρισματικότητα και την φύση της επιστήμης της Ιστορίας. Στα θετικά αποτελέσματα που προέκυψαν εκτιμάται ότι συνέβαλαν και άλλες διδακτικές τεχνικές που αξιοποιήθηκαν στην διδασκαλία, όπως για παράδειγμα η αξιοποίηση του νοητικού χάρτη, ο οποίος βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν την πολυπρισματικότητα των ιστορικών εξελίξεων, να τα ταξινομήσουν τις πληροφορίες που συνέλεξαν από τις ιστορικές πηγές και να τις διαχειριστούν συνθέτοντας μια πολυπρισματική και τεκμηριωμένη ιστορική αφήγηση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
πολυπρισματική προσέγγιση, πολυπρισματικότητα, ανταποκρίσεις μαθητών, ιστορική σκέψη
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
143
Αριθμός σελίδων:
164
Ηλιαδη- Διπλωματικη - Για περγαμο.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο