Πρόσληψη και Διαχείριση του μύθου σε μουσειακό περιβάλλον. Μελέτη Περίπτωσης: το νέο μουσείο της Αργούς στο Βόλο.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2923267 304 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαχείριση Μνημείων: Αρχαιολογία, Πόλη και Αρχιτεκτονική
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-10-10
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Θεοδώρου Ελευθερία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δημήτρης Πλάντζος, Αναπληρωτής καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας, Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Δέσποινα Καταπότη, Επίκουρη καθηγήτρια Πολιτισμικής Θεωρίας και Ψηφιακού Πολιτισμού, Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Παναγιώτης Μαστραντώνης, Δρ Πανεπιστημίου Αιγαίου, Τμήμα Πολιτιστικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Πρόσληψη και Διαχείριση του μύθου σε μουσειακό περιβάλλον. Μελέτη Περίπτωσης: το νέο μουσείο της Αργούς στο Βόλο.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Πρόσληψη και Διαχείριση του μύθου σε μουσειακό περιβάλλον. Μελέτη Περίπτωσης: το νέο μουσείο της Αργούς στο Βόλο.
Περίληψη:
Το θέμα της παρούσας διπλωματικής εργασίας αφορά το μύθο και την ικανότητα της μυθικής λειτουργίας να δημιουργεί ταυτότητες. Ταυτότητες φυσικά επινοημένες, οι οποίες χρησιμοποιούνται ως ερμηνευτικά εργαλεία του παρελθόντος. Στη πόλη του Βόλου, που παραδοσιακά ταυτίζεται με την αρχαία Ιωλκό, ο μύθος της Αργοναυτικής Εκστρατείας προβάλλεται και εντυπώνεται στη συλλογική μνήμη των κατοίκων με κάθε ευκαιρία. Έπειτα από την ανακατασκευή ενός αντιγράφου της Αργούς και την αναβίωση ενός μέρους του ταξιδιού των Αργοναυτών, αναδύθηκε η ανάγκη δημιουργίας ενός τόπου μνήμης για την εναπόθεση αυτού του παρελθόντος. Η πράξη αυτή έχει σκοπό αφενός την προβολή του εγχειρήματος αλλά και την οικονομική και τουριστική του εκμετάλλευση.
Η απόφαση ανέγερσης ενός μουσείου αφιερωμένου στην Αργώ έπεται μιας συστηματικής προεργασίας που στόχο είχε την οικειοποίηση και την ενσωμάτωση του μύθου της Αργοναυτικής Εκστρατείας στη πολιτισμική μνήμη της πόλης. Αναφορές στο μύθο υπάρχουν διάχυτες στο αστικό περιβάλλον και επεκτείνονται από τη δημόσια γλυπτική, τις ονομασίες δρόμων και τοπικών συλλόγων, έως και την πιο επιτελεστική πράξη αναφοράς στην αργοναυτική εκστρατεία που είναι η προσπάθεια αναβίωσης του ταξιδιού της Αργούς με την ανακατασκευή του μυθικού σκαριού και την προσπάθεια εμπέδωσης του εγχειρήματος στην συλλογική μνήμη των κατοίκων της πόλης.
Η πόλη του Βόλου διαθέτει ένα ισχυρό υλικό πολιτιστικό απόθεμα που αφορά τόσο την αρχαία όσο και τη νεότερη και σύγχρονη πολιτιστική κληρονομιά. Παρόλα αυτά οι δημοτικές αρχές και οργανώσεις επιλέγουν να επενδύσουν στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά του μύθου για τη δημιουργία μιας ταυτότητας για την πόλη. Αυτό δεν είναι απαραίτητα προβληματικό. Ωστόσο, είναι διαφορετικό όταν αυτή η εμπορευματοποιημένη άυλη κληρονομιά λειτουργεί ως ιδρυτική ιστορία.
Στη διαδικασία εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς του μύθου, εντοπίζονται δύο σημαντικά ζητήματα. Ο ρόλος του φορέα ή ενός πολιτιστικού διαχειριστή και η επικοινωνία του εγχειρήματος στο δυνητικό κοινό του. Η εργασία παρακολουθεί την επενέργεια που έχει τελικά ο μύθος στη συγκρότηση μιας συλλογικής ταυτότητας, καλλιεργώντας αρχικά την αίσθηση του συνανήκειν ανάμεσα στους κατοίκους μιας πόλης. Με άλλα λόγια την εμπορευματοποίηση ενός παρελθόντος που τελικά μετατρέπεται σε ταυτότητα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Αρχαιολογία, πολιτιστική διαχείριση, μύθος, μυθοκινητική, θεωρίες πρόσληψης
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
108
Αριθμός σελίδων:
70
ΠρόσληψηΚαιΔιαχείρισηΜύθου_Θεοδώρου2020_ΔΠΜΣ ΔιαχείρισηΜνημείων.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο