Henry James, Dorothy Richardson, Walter Benjamin: Turn-of-the-Century Writing and the Benjaminian Archiving of the Modern

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2924755 145 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-11-30
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Μαρίνου Χρυσή
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Μίνα Καραβαντά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Αγγλική Γλώσσα & Φιλολογία, ΕΚΠΑ.
Άννα Δεσποτοπούλου, Καθηγήτρια, Αγγλική Γλώσσα & Φιλολογία, ΕΚΠΑ.
Αγγελική Σπυροπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Θεατρικές Σπουδές, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Ασπασία Βελισσαρίου, Καθηγήτρια, Αγγλική Γλώσσα & Φιλολογία, ΕΚΠΑ.
Θανάσης Γκιούρας, Καθηγητής, Πολιτική Επιστήμη, Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Εύη Μήτση, Καθηγήτρια, Αγγλική Γλώσσα & Φιλολογία, ΕΚΠΑ.
Αικατερίνη Κίτση-Μυτάκου, Αγλλική Λογοτεχνία, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Πρωτότυπος Τίτλος:
Henry James, Dorothy Richardson, Walter Benjamin: Turn-of-the-Century Writing and the Benjaminian Archiving of the Modern
Γλώσσες διατριβής:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Χένρι Τζέιμς, Ντόροθι Ρίτσαρντσον, Βάλτερ Μπένγιαμιν: Η Γραφή στο Γύρισμα του Αιώνα και η Μπενγιαμινική Αρχειοθέτηση του Νεωτερικού
Περίληψη:
Η παρούσα διατριβή διερευνά τους τρόπους με τους οποίους ο καπιταλισμός, κυρίαρχος στη νεωτερικότητα, καταγράφεται στο έργο των Χένρι Τζέιμς και Ντόροθι Μίλλερ Ρίτσαρντσον. Ο κριτικός στοχασμός του Βάλτερ Μπένγιαμιν αποτελεί μεθοδολογικό εργαλείο και ερμηνευτικό πρότυπο για την αντιστικτική και συγκριτική προσέγγιση του έργου των δυο συγγραφέων. Οι θεματικοί άξονες που εξετάζονται είναι ο αστικός χώρος, η κοινωνική τάξη σε συνδυασμό με την εργασιακή δύναμη, και το εμπόρευμα ως μορφή του υλικού και έκφραση του καπιταλισμού. Επιχειρώ τη διαλεκτική συνομιλία συγκεκριμένων έργων των δύο συγγραφέων με σκοπό να αναδείξω την αρχειακή λογική τους σε σχέση με τη νεωτερική συνθήκη. Το πολύτομο μυθιστόρημα Pilgrimage (1915-1938) της Ρίτσαρντσον εξετάζεται συνθετικά με τα έργα του Τζέιμς: Το Πορτραίτο μιας Κυρίας (1881), το διήγημα «Το Αυθεντικό» (1892), και το ταξιδιωτικό κείμενο The American Scene (1907), καθώς επίσης και δοκίμια τους. Υποστηρίζω ότι ο Τζέιμς και η Ρίτσαρντσον οικοδομούν λογοτεχνικά αρχεία συγκρίσιμα με το Μπενγιαμινικό υπόδειγμα. Η εκκοσμικευμένη κριτική του Μπένγιαμιν, ως πρότυπο αρχειακής λογικής, προσφέρει το θεωρητικό πλαίσιο αυτής της εργασίας: μπενγιαμινικές έννοιες όπως η ρευστότητα των ορίων μεταξύ ιδιωτικής και δημόσιας σφαίρας, ο φετιχισμός του εμπορεύματος, το αστικό παλίμψηστο, το ερείπιο, και η διαλεκτική εικόνα εξετάζονται στα έργα των Τζέιμς και Ρίτσαρντσον. Έργα όπως τα The Origin of the German Tragic Drama (1928), Μονόδρομος (1928), Τα Παιδικά Χρόνια στο Βερολίνο γύρω στα 1900 (1938), The Writer of Modern Life: Essays on Charles Baudelaire (1969), The Arcades Project (1982), και δοκίμια όπως τα «Αποσυσκευάζοντας τη Βιβλιοθήκη μου» (1931), και «Ο Συγγραφέας ως Παραγωγός» (1934) αναδεικνύουν μια πληθώρα θεμάτων που επίσης απαντώνται στον Τζέιμς και την Ρίτσαρντσον. Το μητροπολιτικό περιβάλλον και η λειτουργία του ως εμπορικό θέατρο ανταλλακτικών αξιών εγγράφονται στη λογοτεχνική παραγωγή των συγγραφέων. Η φαντασμαγορία της αγοράς κυριαρχεί όχι μόνο στις διαπροσωπικές σχέσεις, αλλά και στην εργασία, στην περιπλάνηση του πλάνητα στην πόλη, και στην αυξανόμενη κινητικότητα των γυναικών. Η Ρίτσαρντσον καταγράφει την έμφυλη εμπειρία στην αγορά εργασίας, την πόλη, και τη σφαίρα της πολιτικής, δείχνοντας την συμμετοχή των γυναικών στον επαγγελματικό στίβο, αλλά και την εμμονή του μοντερνισμού με το καθημερινό, το κοινότυπο, το υλικό. Ο Τζέιμς αναφέρεται στην κυριαρχία της καπιταλιστικής οικονομίας και τις συνέπειες της για την ανθρώπινη ζωή καθώς και στην επαφή των Αμερικανών με τον «Παλαιό Κόσμο» της Ευρώπης. Με αυτήν την έννοια, το «λογοτεχνικό μοντάζ» του Μπένγιαμιν και η εναντίωση σε ερμηνευτικά σχήματα υποδεικνύουν την ανάγνωση του συγκειμένου των συγγραφέων σε αντιδιαστολή με παραδοσιακές αναγνώσεις που θέλουν τον Τζέιμς καλλιτέχνη της αστικής τάξης, την Ρίτσαρντσον φορέα μιας αποκλειστικά γυναικείας γραφής και τον Μπένγιαμιν παραπαίοντα ανάμεσα στη μεταφυσική και τον Μαρξισμό.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
νεωτερικότητα, μοντερνισμός, Μπένγιαμιν, Τζέιμς, Ρίτσαρντσον, καπιταλισμός, διαλεκτική εικόνα, μοντάζ, τάξη, εργασιακή δύναμη, πόλη, εμπόρευμα, αρχείο, αρχειοθέτηση.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
315
Αριθμός σελίδων:
259
MarinouPhDfinalSep2020.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο