Οι Στόχοι για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του Ο.Η.Ε και η Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη μέσα από ένα Μοντέλο για την Ανθρώπινη Ανάπτυξη

Διπλωματική Εργασία uoadl:2925728 522 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-10-21
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Μπόικος Ηλίας
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σκορδούλης Κωνσταντίνος, Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε. Ε.Κ.Π.Α
Μαυρικάκη Ευαγγελία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Π.Τ.Δ.Ε. Ε.Κ.Π.Α
Γαλάνη Αποστολία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Π.Τ.Δ.Ε. Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι Στόχοι για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του Ο.Η.Ε και η Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη μέσα από ένα Μοντέλο για την Ανθρώπινη Ανάπτυξη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι Στόχοι για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του Ο.Η.Ε και η Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη μέσα από ένα Μοντέλο για την Ανθρώπινη Ανάπτυξη
Περίληψη:
Η ιστορία του Ανθρώπου πάνω στην Γη αποτελεί ένα μοναδικό και σύνθετο φαινόμενο που έχει απασχολήσει την ανθρώπινη γνώση από διάφορες πλευρές. Η σύγχρονη επιστήμη που εξετάζει τον Άνθρωπο και την ανάπτυξή του οργανώνεται σε πολλά επιστημονικά αντικείμενα και σώματα γνώσης που δεν χρησιμοποιούν κοινές παραδοχές και μεθοδολογίες. Ωστόσο, όσο αυξάνεται η γνώση γύρω από τον Άνθρωπο δημιουργούνται νέα διεπιστημονικά ερευνητικά πεδία που προσπαθούν να απαντήσουν σε σύνθετα ζητήματα που τα παραδοσιακά επιστημονικά αντικείμενα δεν μπορούν να απαντήσουν. Στα πλαίσια της παρούσας εργασίας διερευνήθηκαν οι τρόποι με τους οποίους τα διαφορετικά επιστημονικά αντικείμενα διαπραγματεύονται τον Άνθρωπο και την Ανθρώπινη Ανάπτυξη καθώς και οι έως τώρα συνθετικές επιστημονικές προσεγγίσεις επί του θέματος. Η έρευνα αυτή οδήγησε στο να προταθεί ένα Μοντέλο για την έρευνα της Ανθρώπινης Ανάπτυξης ως χρονικά και κατηγορικά ενιαίας διαδικασίας. Το μοντέλο βασίζεται στην αλληλεπίδραση τριών παραγόντων που καθορίζουν τον Άνθρωπο και την Ανάπτυξή του: ο παράγοντας Φύση που περιλαμβάνει τις υλικές συνθήκες ύπαρξης του Ανθρώπου, ο παράγοντας Κοινωνία που περιγράφει τις σχέσεις του Ανθρώπου, και ο παράγοντας Γνώση που περιγράφει τη συσσώρευση, την οργάνωση και τη μεταφορά της πληροφορίας, των συμπεριφορών και των σωμάτων γνώσεων. Για τη θεμελίωση του μοντέλου περιγράφεται το περιεχόμενο των τριών αυτών παραγόντων, καθώς και παραδείγματα από την Ανθρώπινη Ανάπτυξη που καταδεικνύουν αυτή την αλληλεπίδραση στα διάφορα επίπεδα οργάνωσης και μελέτης της ανθρωπότητας. Ως βασικός μηχανισμός για την Ανθρώπινη Ανάπτυξη εξετάζεται η επίλυση προβλημάτων και η μεταφορά και συσσώρευση καινοτομιών (νεωτερισμών) σχετικά με την επίλυσή τους μέσω του επιπολιτισμού και των μορφών του.
Στα πλαίσια της διαχείρισης των σύγχρονων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα παρουσιάζονται οι Στόχοι του ΟΗΕ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και κατηγοριοποιούνται οι επιμέρους 169 Στόχοι στις τρεις κατηγορίες του Μοντέλου Ανθρώπινης Ανάπτυξης. Επίσης, εξετάζονται και χαρτογραφούνται οι αλληλεπιδράσεις που έχουν καταγραφεί στη βιβλιογραφία. Παρουσιάζονται τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα αυτής της διαδικασίας και συζητιόνται στα πλαίσια της αξιοποίησης του Μοντέλου. Διαμορφώνεται ένας οδικός χάρτης για τη διασαφήνιση, ιεράρχηση και αξιολόγηση των προβλημάτων σε σχέση με τα εμπλεκόμενα μέρη και τις περιστάσεις των προβλημάτων αυτών, αλλά και για την χαρτογράφηση των αλληλεπιδράσεων ανάμεσα στους στόχους ως εργαλείο αναπτυξιακού σχεδιασμού για την επίλυση των προβλημάτων και την εφαρμογή των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Τέλος στα πλαίσια της εργασίας αυτής εξετάζεται η εκπαίδευση και η σχέση της με την Ανθρώπινη Ανάπτυξη στην ιστορία της ανθρωπότητας ως μια μορφή επιπολιτισμού. Εξετάζεται η σχέση της με την επίλυση προβλημάτων και η ένταξή της στον σχεδιασμό των εθνών και της ανθρωπότητας, η κοινωνικοποίησή της και η ανάπτυξή της παράλληλα με την ανάπτυξη των άλλων ανθρώπινων δραστηριοτήτων. Παρουσιάζεται η σχέση της εκπαίδευσης με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και η σχέση της εκπαίδευσης των Φυσικών Επιστημών και της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με την Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη. Παρουσιάζονται τρία επίπεδα στη σχέση της εκπαίδευσης με τη Βιώσιμη Ανάπτυξη: 1. Η Βιώσιμη Ανάπτυξη, οι Σ.Β.Α. και η σχετική επιστημονική γνώση ως γνωστικό περιεχόμενο, 2. η εκπαίδευση του πληθυσμού σαν αναπτυξιακή δύναμη και 3. η εκπαίδευση ως ανθρώπινη δραστηριότητα που υπόκειται σε αναπτυξιακό σχεδιασμό. Διατυπώνεται τέλος η διαπίστωση ότι αυτά τα τρία επίπεδα της σχέσης της εκπαίδευσης με την Ανθρώπινη Ανάπτυξη μπορούν να διερευνηθούν περαιτέρω στα πλαίσια του Μοντέλου της Ανθρώπινης Ανάπτυξης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Ανθρώπινη Ανάπτυξη, Βιώσιμη Ανάπτυξη, Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
173
Αριθμός σελίδων:
138
BOIKOS THESIS 2020.pdf (29 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο