Διδακτική πρόταση για την διδασκαλία της Χημείας στην Ε και ΣΤ δημοτικού

Διπλωματική Εργασία uoadl:2926345 112 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-10-26
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
ΑΛΙΣΑΒΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κωνσταντίνος Σκορδούλης, Καθηγητής ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διδακτική πρόταση για την διδασκαλία της Χημείας στην Ε και ΣΤ δημοτικού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διδακτική πρόταση για την διδασκαλία της Χημείας στην Ε και ΣΤ Δημοτικού.
Περίληψη:
Η μελέτη αυτή εστίασε στην εξέταση της διδακτέας ύλης για τις τάξεις Ε και Στ’
Δημοτικού υπό μία κριτική σκοπιά και συγκρίνοντάς το περιεχόμενο των δύο τευχών
των βιβλίων «Φυσικά» για το Δημοτικό, τα οποία, κατ’ εξοχήν, αξιοποιούνται για τη
διδασκαλία της Χημείας και των Φυσικών Επιστημών. Στόχος ήταν, πέραν μίας απλής
αντιπαραβολής δεδομένων από την ακαδημαϊκή βιβλιογραφία και τα προγράμματα
σπουδών άλλων κρατών, να προταθούν εναλλακτικά σενάρια διδασκαλίας της Χημείας
για παιδιά της Ε’ και Στ’ Δημοτικού στα ελληνόφωνα σχολεία.
Στα πλαίσια της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, μεθοδολογικά, εντοπίστηκε πληθώρα
έργων από την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία, τα οποία εστιάζουν σε διάφορες
συναφείς θεματικές. Οι θεματικές αυτές περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τον τρόπο
διδασκαλίας και απόκτησης γνώσεων στην παιδική και ενήλικη ηλικία, την χρήση
παιχνιδιών και δημιουργικών δραστηριοτήτων στο περιβάλλον της τάξης, αλλά και τα
διάφορα παιδαγωγικά συστήματα και προγράμματα διδασκαλίας των φυσικών
επιστημών σε πέντε χώρες: την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία και τη
Φινλανδία.
Από το σύνολο του διαθέσιμου υλικού το οποίο μελετήθηκε, προκύπτει πως η Ελλάδα
έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου αν και θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί τις καλές
πρακτικές άλλων κρατών, όπως είναι η Φινλανδία. Με τον τρόπο αυτό, θα μπορούσαν να
επιλυθούν ζωτικής σημασίας προβλήματα όπως είναι ο «φόβος» των παιδιών αναφορικά
με τη δυσκολία των φυσικών επιστημών ή η ελλιπής κατανόηση της χρησιμότητας και
της ουσιαστικής ωφέλειας από τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στην καθημερινή
ζωή του παιδιού.
Έπειτα, στο πρακτικό μέρος της μελέτης, προτάθηκαν σενάρια τα οποία έχουν ως στόχο
την ενίσχυση της διάθεσης για ομαδική εργασία, την ενθάρρυνση της δημιουργικότητας
και την χρήση παιχνιδιών και δημιουργικών δραστηριοτήτων για τα παιδιά, προκειμένου
να αγαπήσουν τις φυσικές επιστήμες. Άλλωστε, η εκπαίδευση δεν επιτελεί, μόνο, το ρόλο της αμιγούς απόκτησης γνώσεων αλλά και το ρόλο της μετάδοσης των αρχών της
κατανόησης και της ανάγκης για συνεργασία και κοινωνικοποίηση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Χημεία, φυσικές επιστήμες, διδασκαλία, δημοτικό, παιδαγωγικές μέθοδοι
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
49
Αριθμός σελίδων:
116
Διδακτική πρόταση για την διδασκαλία της Χημείας στην Ε και ΣΤ δημοτικού.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο