The contribution of musical rhythm to the processing of syntax and geometrical patterns of temporal and spatial hierarchy

Διπλωματική Εργασία uoadl:2927114 136 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Γνωσιακή Επιστήμη
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-11-10
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Ορφανού Αλεξάνδρα-Χριστίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
1. Βαρλοκώστα Σπυριδούλα, Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
2. Βατάκη Αργυρώ, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
3. Ειρήνη Σκαλιόρα, Καθηγήτρια, Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
The contribution of musical rhythm to the processing of syntax and geometrical patterns of temporal and spatial hierarchy
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η συμβολή του μουσικού ρυθμού στην επεξεργασία της γλωσσικής σύνταξης και των γεωμετρικών μοτίβων με χρονική και χωρική ιεραχία
Περίληψη:
Ακολουθώντας ευρήματα που υποδεικνύουν ότι η χρήση ενός ρυθμικού μουσικού προεγέρτη σε παιδιά με μητρική γλώσσα την αγγλική και την ουγγρική μπορεί να διευκολύνει τη συντακτική επεξεργασία γλωσσικών δομών αλλά όχι την εκτέλεση οπτικο-χωρικών ή μαθηματικών έργων, ερευνήσαμε τις εν λόγω επίδρασεις σε ελληνόφωνα παιδιά τυπικής ανάπτυξης ηλικίας 11 ετών. Οι συμμετέχοντες άκουγαν ένα ηχητικό ερέθισμα με ισχυρή ή ασθενή μετρική δομή ή σιωπή διάρκειας 32’’και στη συνέχεια έβλεπαν προτάσεις της ελληνικής γλώσσας, οι μισές εκ των οποίων παρουσίαζαν παραβίαση συμφωνίας επιθέτου-ουσιαστικού ως προς το γένος και εκτελούσαν κρίσεις γραμματικότητας. Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο ελέγχθηκε η επίδραση του μουσικού προεγέρτη σε άλλα δύο οπτικά έργα, όπου αντί των γλωσσικών χρησιμοποιήθηκαν ως ερεθίσματα ακολουθίες σχημάτων με χρονική ιεραρχία και γεωμετρικά σύνολα με χωρική ιεραρχία, τα μισά εκ των οποίων αντίστοιχα παρουσίαζαν παραβιάσεις των κανόνων σύνθεσής τους. Συμπεριφορικά δεδομένα (κρίσεις γραμματικότητας και χρόνοι απόκρισης) συλλέχθηκαν από δύο ομάδες παιδιών με ή χωρίς μουσική εκπαίδευση. Σύμφωνα με την ερευνητική υπόθεση, τα παιδιά αναμένονταν να εντοπίσουν ταχύτερα και ακριβέστερα τις παραβιάσεις όταν τα ερεθίσματα παρουσιάζονταν κατόπιν του προεγέρτη με ισχυρή μετρική δομή συγκριτικά με αυτόν με αδύναμη μετρική δομή ή με τη σιωπή, αλλά μόνο στα έργα με προτάσεις και ακολουθίες σχημάτων με χρονική ιεραρχία. Πράγματι, το έργο με τα γεωμετρικά σύνολα με χωρική ιεραρχία ήταν το μόνο που έμεινε ανεπηρέαστο από το είδος του μουσικού προεγέρτη, υποδεικνύοντας τη χρονική ιεραρχία και όχι το γνωστικό πεδίο ως κύριο παράγοντα εμφάνισης του φαινομένου. Επίσης, τα παιδιά με μουσική εκπαίδευση δέχθηκαν ισχυρότερες επιδράσεις από το είδος του μουσικού προεγέρτη συγκριτικά με τα παιδιά χωρίς σχετική παιδεία, οι οποίες ήταν θετικές από τον έντονα μετρικό ρυθμό και αρνητικές από τον ασθενώς μετρικό ρυθμό, όπως προέκυψε από τις συγκρίσεις αμφοτέρων με τη συνθήκη της σιωπής. Τα αποτελέσματα αυτά είναι χρήσιμα τόσο για τη βαθύτερη κατανόηση του φαινομένου της ρυθμικής προέγερσης όσο και για τη διεύρυνση των πεδίων εφαρμογής θεραπειών που βασίζονται στη μουσική.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Ρυθμός, προέγερση, χρονική ιεραρχία, συντακτική επεξεργασία, αποκατάσταση με χρήση μουσικής, γνωσιακή επιστήμη.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
76
Αριθμός σελίδων:
45