"Η διερεύνηση των απόψεων των στελεχών διοίκησης και των εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής για το Στυλ της Ηγεσίας και την επίδρασή του στο σχολικό κλίμα και την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών"

Διπλωματική Εργασία uoadl:2929123 154 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Συγκριτική Παιδαγωγική, Εκπαιδευτική Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-11-26
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Παπακωνσταντίνου Ευαγγελία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΤΣΩΛΗ, ΕΠΙΚΟΥΡΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
ΘΩΜΑΣ ΜΠΑΜΠΑΛΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΦΑΣΟΥΛΗΣ, ΟΜΟΤΙΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
"Η διερεύνηση των απόψεων των στελεχών διοίκησης και των εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής για το Στυλ της Ηγεσίας και την επίδρασή του στο σχολικό κλίμα και την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών"
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
"Η διερεύνηση των απόψεων των στελεχών διοίκησης και των εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής για το Στυλ της Ηγεσίας και την επίδρασή του στο σχολικό κλίμα και την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών"
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία έχει ως αντικείμενο έρευνας και μελέτης τις απόψεις των Διευθυντών/ντριών και των εκπαιδευτικών για το Στυλ Ηγεσίας (Μετασχηματιστικό, Συναλλακτικό, Παθητικό/Αποφευκτικό), που υιοθετείται από τους/τις Διευθυντές/ντριες των σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής και πώς αυτό επηρεάζει το σχολικό κλίμα και την επαγγελματική ικανοποίηση των Διευθυντών/ντριών και των εκπαιδευτικών που εργάζονται στις συγκεκριμένες σχολικές μονάδες.
Στην έρευνα συμμετείχαν 40 Διευθυντές/ντριες και 150 εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής. Χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο για την αποτύπωση των απόψεων των Διευθυντών/ντριών και ένα δεύτερο για τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών. Για την καταγραφή των απόψεων των εκπαιδευτικών για το σχολικό κλίμα, το στυλ ηγεσίας και την εργασιακή ικανοποίηση χρησιμοποιήθηκαν οι κλίμακες OCDQ-RS, Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) των Avolio & Bass και το Ερωτηματολόγιο TSI των Γκόλια & Κουστέλιος, αντίστοιχα. Ενώ, αντίστοιχα στο ερωτηματολόγιο των Διευθυντών/ντριών οι κλίμακες OCDQ-RS, MLQ Form 6S των Avolio & Bass και το Ερωτηματολογίο MSQ.
Από τα αποτελέσματα της έρευνας, σύμφωνα με τις απόψεις – απαντήσεις των εκπαιδευτικών, διαπιστώθηκε ότι υπερισχύει η Μετασχηματιστική Ηγεσία αλλά με μικρή διαφορά σε σχέση με τη Συναλλακτική Ηγεσία. Η υιοθέτηση των πρακτικών της Μετασχηματιστικής Ηγεσίας από τους Διευθυντές διαμορφώνει στο σχολείο ένα περιβάλλον με τα χαρακτηριστικά του «ανοικτού» σχολικού κλίματος, το οποίο συντελεί στην επαγγελματική ικανοποίησή τους, αφού επηρεάζει θετικά τις απόψεις και τα συναισθήματά τους, όσον αφορά στη Διεύθυνση του σχολείου, τη σχολική μονάδα και τις σχέσεις τους τόσο με τους συναδέλφους, όσο και με τους μαθητές τους.
Ανάλογα είναι τα αποτελέσματα της έρευνας, σύμφωνα με τις απόψεις των Διευθυντών/ντριών. Οι Διευθυντές/ντριες υποστήριξαν ότι ακολουθούν αρκετά συχνά τις πρακτικές της Μετασχηματιστικής Ηγεσίας. Είναι υποστηρικτικοί προς το έργο των εκπαιδευτικών και καλλιεργούν ένα ευνοϊκό κλίμα στη σχολική μονάδα που επιδρά θετικά στα συναισθήματα, το ηθικό των εκπαιδευτικών και τις μεταξύ τους σχέσεις. Επιπλέον, ο τρόπος αυτός άσκησης των διοικητικών καθηκόντων τους συντελεί στη συνολική ικανοποίηση που αντλούν από την εργασία τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Στυλ Ηγεσίας, Σχολικό Κλίμα, Επαγγελματική Ικανοποίηση, Διευθυντής/ντρια, Εκπαιδευτικοί
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
184
Αριθμός σελίδων:
165
Papakonstantinou_Evangelia_Master.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο