Investigating Greek EFL Teachers' participation in online Communities of Practice as a means of professional development

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2931585 164 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-01-04
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Κουρκουλή Αικατερίνη
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
1. Καραβά Ευδοκία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
2. Σηφάκης Νικόλαος, Καθηγητής, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
3. Ματθαιουδάκη Μαρίνα, Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ
4. Αλεξίου Θωμαή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ
5. Κουτσογιάννης Δημήτριος, Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, ΑΠΘ
6. Μητσικοπούλου Βασιλική, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
7. Σουγάρη Αρετή Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Investigating Greek EFL Teachers' participation in online Communities of Practice as a means of professional development
Γλώσσες διατριβής:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διερεύνηση της συμμετοχής Ελλήνων Εκπαιδευτικών της Αγγλικής ως Ξένης Γλώσσας σε Διαδικτυακές Κοινότητες Πρακτικής ως μέσο για την επαγγελματική τους ανάπτυξη
Περίληψη:
Απαντώντας στην ανάγκη για μια πιο αποτελεσματική μορφή επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ο κυρίαρχος στόχος αυτής της διατριβής είναι η διερεύνηση της συμμετοχής εκπαιδευτικών σε Διαδικτυακές Κοινότητες Πρακτικής ως ένα αποτελεσματικό μέσο για την επαγγελματική τους ανάπτυξη και η ανάδειξη καθοριστικών παραγόντων επιτυχίας που συντελούν στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας αυτού του πολλά υποσχόμενου μοντέλου επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Η αναγκαιότητα για την ανάπτυξη Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής ως απάντηση στην αναποτελεσματικότητα των εφαρμοζόμενων πρακτικών επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών αγγλικής ως ξένης γλώσσας στην Ελλάδα , προέκυψε ως αποτέλεσμα της μελέτης επιπτώσεων του Προγράμματος ΠΕΑΠ, ένα καινοτόμο πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε μικρούς μαθητές (Καραβά & Ζουγανέλη 2013).
Η παρούσα διατριβή περιγράφει βήμα προς βήμα τη διαδικασία συγκρότησης, πιλοτικής εφαρμογής, οργάνωσης, έναρξης και λειτουργίας τεσσάρων (4) Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής για την επιμόρφωση σαράντα εννέα (49) Ελλήνων εκπαιδευτικών αγγλικής γλώσσας στη διδακτική της αγγλικής γλώσσας από τέσσερις (4) Συντονιστές αγγλικής γλώσσας αντίστοιχα, μέσω της ειδικά σχεδιασμένης για αυτό το σκοπό Διαδικτυακής πλατφόρμας 2gather του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (http://rcel.enl.uoa.gr/togather/). Η έρευνα διεξάγεται ως συλλογική μελέτη περιπτώσεων (Yin 2003) που καθιστά δυνατή την ανάλυση της κάθε μίας περίπτωσης χωριστά (1 Διαδικτυακής Κοινότητας Πρακτικής) αλλά και διαμέσου των περιπτώσεων (των 4 Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής), με χρήση μικτών μεθόδων. Συνδυάζει την ανάλυση ποσοτικών δεδομένων έρευνας των συμμετεχόντων Εκπαιδευτικών και Συντονιστών «Πριν» και «Μετά» την επιμόρφωση, την ποιοτική ανάλυση του περιεχομένου των πρακτικών της επικοινωνίας στα Φόρουμ των Κοινοτήτων με βάση το μοντέλο της Κοινότητας Διερεύνησης (Community of Inquiry framework, Garrison et al. 2000) και την ποιοτική συγκριτική ανάλυση (Ragin 2000, 2008) που στόχο έχει τον προσδιορισμό των ελάχιστων συστατικών στοιχείων της κοινωνικής και διδακτικής παρουσίας που συμβάλουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα της συζήτησης σε βάθος (Kintz et al. 2015). Η τελική έκθεση συντάσσεται κατόπιν συσχετισμού και συνδυασμού των αποτελεσμάτων της ποιοτικής συγκριτικής ανάλυσης με τα αποτελέσματα της ποσοτικής ανάλυσης ως προς το συνδυασμό της αυξημένης αποτελεσματικότητας και της συζήτησης σε βάθος.
Τα πορίσματα καταδεικνύουν ότι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις Διαδικτυακές Κοινότητες Πρακτικής ELTeachers αποτελούν ένα πιο αποτελεσματικό μέσο επαγγελματικής ανάπτυξης έναντι των παραδοσιακών μεθόδων επιμόρφωσης και εντοπίζονται συγκεκριμένοι παράγοντες που συμβάλλουν στην εξέλιξη των εκπαιδευτικών και την αποτελεσματικότητα της επιμορφωτικής εμπειρίας για τη διδακτική τους πρακτική. Επίσης προσδιορίζονται ως καθοριστικοί παράγοντες επιτυχίας για συζήτηση σε βάθος στα φόρουμ των Κοινοτήτων συνδυαστικά η ευθεία διδασκαλία, η συναισθηματική έκφραση και ο λόγος που προωθεί τη συνοχή της ομάδας. Τέλος, η σύνθεση της πρακτικής εμπειρίας και των ερευνητικών πορισμάτων οδηγεί στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου μοντέλου Σχεδιασμού και Λειτουργίας των Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής (Σχε.Λει.Δι.Π.) που διατυπώνει τους καθοριστικούς παράγοντες επιτυχίας για το σχεδιασμό, τη συγκρότηση, την εκκίνηση και λειτουργία αποτελεσματικών Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής στο μέλλον και προάγει την επιστημονική γνώση στον τομέα αυτό.


Απαντώντας στην ανάγκη για μια πιο αποτελεσματική μορφή επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ο κυρίαρχος στόχος αυτής της διατριβής είναι η διερεύνηση της συμμετοχής εκπαιδευτικών σε Διαδικτυακές Κοινότητες Πρακτικής ως ένα αποτελεσματικό μέσο για την επαγγελματική τους ανάπτυξη και η ανάδειξη καθοριστικών παραγόντων επιτυχίας που συντελούν στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας αυτού του πολλά υποσχόμενου μοντέλου επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Η αναγκαιότητα για την ανάπτυξη Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής ως απάντηση στην αναποτελεσματικότητα των εφαρμοζόμενων πρακτικών επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών αγγλικής ως ξένης γλώσσας στην Ελλάδα , προέκυψε ως αποτέλεσμα της μελέτης επιπτώσεων του Προγράμματος ΠΕΑΠ, ένα καινοτόμο πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε μικρούς μαθητές (Καραβά & Ζουγανέλη 2013).
Η παρούσα διατριβή περιγράφει βήμα προς βήμα τη διαδικασία συγκρότησης, πιλοτικής εφαρμογής, οργάνωσης, έναρξης και λειτουργίας τεσσάρων (4) Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής για την επιμόρφωση σαράντα εννέα (49) Ελλήνων εκπαιδευτικών αγγλικής γλώσσας στη διδακτική της αγγλικής γλώσσας από τέσσερις (4) Συντονιστές αγγλικής γλώσσας αντίστοιχα, μέσω της ειδικά σχεδιασμένης για αυτό το σκοπό Διαδικτυακής πλατφόρμας 2gather του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (http://rcel.enl.uoa.gr/togather/). Η έρευνα διεξάγεται ως συλλογική μελέτη περιπτώσεων (Yin 2003) που καθιστά δυνατή την ανάλυση της κάθε μίας περίπτωσης χωριστά (1 Διαδικτυακής Κοινότητας Πρακτικής) αλλά και διαμέσου των περιπτώσεων (των 4 Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής), με χρήση μικτών μεθόδων. Συνδυάζει την ανάλυση ποσοτικών δεδομένων έρευνας των συμμετεχόντων Εκπαιδευτικών και Συντονιστών «Πριν» και «Μετά» την επιμόρφωση, την ποιοτική ανάλυση του περιεχομένου των πρακτικών της επικοινωνίας στα Φόρουμ των Κοινοτήτων με βάση το μοντέλο της Κοινότητας Διερεύνησης (Community of Inquiry framework, Garrison et al. 2000) και την ποιοτική συγκριτική ανάλυση (Ragin 2000, 2008) που στόχο έχει τον προσδιορισμό των ελάχιστων συστατικών στοιχείων της κοινωνικής και διδακτικής παρουσίας που συμβάλουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα της συζήτησης σε βάθος (Kintz et al. 2015). Η τελική έκθεση συντάσσεται κατόπιν συσχετισμού και συνδυασμού των αποτελεσμάτων της ποιοτικής συγκριτικής ανάλυσης με τα αποτελέσματα της ποσοτικής ανάλυσης ως προς το συνδυασμό της αυξημένης αποτελεσματικότητας και της συζήτησης σε βάθος.
Τα πορίσματα καταδεικνύουν ότι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις Διαδικτυακές Κοινότητες Πρακτικής ELTeachers αποτελούν ένα πιο αποτελεσματικό μέσο επαγγελματικής ανάπτυξης έναντι των παραδοσιακών μεθόδων επιμόρφωσης και εντοπίζονται συγκεκριμένοι παράγοντες που συμβάλλουν στην εξέλιξη των εκπαιδευτικών και την αποτελεσματικότητα της επιμορφωτικής εμπειρίας για τη διδακτική τους πρακτική. Επίσης προσδιορίζονται ως καθοριστικοί παράγοντες επιτυχίας για συζήτηση σε βάθος στα φόρουμ των Κοινοτήτων συνδυαστικά η ευθεία διδασκαλία, η συναισθηματική έκφραση και ο λόγος που προωθεί τη συνοχή της ομάδας. Τέλος, η σύνθεση της πρακτικής εμπειρίας και των ερευνητικών πορισμάτων οδηγεί στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου μοντέλου Σχεδιασμού και Λειτουργίας των Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής (Σχε.Λει.Δι.Π.) που διατυπώνει τους καθοριστικούς παράγοντες επιτυχίας για το σχεδιασμό, τη συγκρότηση, την εκκίνηση και λειτουργία αποτελεσματικών Διαδικτυακών Κοινοτήτων Πρακτικής στο μέλλον και προάγει την επιστημονική γνώση στον τομέα αυτό.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Διαδικτυακές Κοινότητες Πρακτικής, επιμόρφωση εκπαιδευτικών, διδακτική αγγλικής γλώσσας, αποτελεσματικότητα, επαγγελματική ανάπτυξη, παράγοντες επιτυχίας, συζήτηση σε βάθος, φόρουμ
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
16
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
275
Αριθμός σελίδων:
465
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-12-14.

PhD thesis Katerina Kourkouli FINAL (20dec2020)-1.pdf
6 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-12-14.