Ελληνικοί διεθνισμοί και ελληνογενείς ξένοι όροι σε σχολικά βιβλία φυσικών επιστημών (Γεωγραφία)

Διπλωματική Εργασία uoadl:2931940 135 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Διδακτική Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-01-04
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Ιωάννου Κωνσταντίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευγενία Μαγουλά, Αναπλ. Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Γεωργία Κατσούδα, Ερευνήτρια Α’, Ακαδημία Αθηνών
Αποστολία Γαλάνη, Αναπλ. Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ελληνικοί διεθνισμοί και ελληνογενείς ξένοι όροι σε σχολικά βιβλία φυσικών επιστημών (Γεωγραφία)
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ελληνικοί διεθνισμοί και ελληνογενείς ξένοι όροι σε σχολικά βιβλία φυσικών επιστημών (Γεωγραφία)
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να ερευνήσει ένα φαινόμενο γλωσσικής φύσεως που
συναντούν καθημερινά οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κυρίως
των δύο μεγαλύτερων τάξεων (Ε’ και Στ’) και αφορά στις δάνειες λέξεις που απαντούν
στα σχολικά βιβλία για το μάθημα της Γεωγραφίας. Καθώς η ορολογία της είναι
διεθνής και έχει τις ρίζες της στα αρχαία χρόνια, η εξέταση του λεξιλογικού πεδίου
της γεωγραφίας, θεωρούμε ότι θα συμβάλει στην καλύτερη κατανόησή του και στην
αποτελεσματικότερη διδασκαλία του μαθήματος.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 49 μαθητές Ε’ Δημοτικού Ιδιωτικού Σχολείου της
Αττικής και σε 50 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Για την επεξεργασία
των δεδομένων που προέκυψαν από τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων από τους
εκπαιδευτικούς χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πρόγραμμα SPSS (Statistical Package
for Social Sciences). Οι λέξεις διεθνούς ορολογίας για το μάθημα της Γεωγραφίας που
εντοπίστηκαν από τους μαθητές αξιοποιήθηκαν από τους ίδιους με τα λογισμικά
‘’text2mindmap.com’’ και ‘’imagination9’’ δημιουργώντας εύκολα εννοιολογικούς
χάρτες.
Θεωρούμε ότι η ανάλυση σύνθετων λέξεων στα επιμέρους συνθετικά τους, η
σύνδεση διεθνισμών με τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά και η αξιοποίηση
λογισμικών σχετικών με το λεξιλόγιο, μπορούν να αποτελέσουν σημαντικά ‘’όπλα ‘’
στη φαρέτρα κάθε μαθητή.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Εναλλακτική προσέγγιση μαθήματος Γεωγραφίας, Ελληνογενείς ξένοι όροι, Ετυμολογία, Σύνδεση μαθήματος με νέες τεχνολογίες, Σύνδεση Γεωγραφίας με Μυθολογία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
61
Αριθμός σελίδων:
108
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

FINAL_DISSERTATION-ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.