Ανάλυση συνεχούς λόγου σε διαλογικά περιβάλλοντα διδασκαλίας λογοτεχνίας με τη μέθοδο του ερμηνευτικού διαλόγου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2933506 211 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Διδασκαλία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-01-26
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Τσολάκης Χρήστος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευαγγελία Φρυδάκη, Καθηγήτριας του Τµήµατος ΦΠΨ, του ΕΚΠΑ
Αθανάσιος Μιχάλης
Μαρία Μαμούρα
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάλυση συνεχούς λόγου σε διαλογικά περιβάλλοντα διδασκαλίας λογοτεχνίας με τη μέθοδο του ερμηνευτικού διαλόγου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ανάλυση συνεχούς λόγου σε διαλογικά περιβάλλοντα διδασκαλίας λογοτεχνίας με τη μέθοδο του ερμηνευτικού διαλόγου
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα αποσκοπεί στην μελέτη του ερμηνευτικού διαλόγου μέσα από το πρίσμα συγκεκριμένων διαλογικών επεισοδίων, όπως αναπτύχθηκαν στο μάθημα της λογοτεχνίας. Συγκεκριμένα, διερευνά τον ερμηνευτικό διάλογο ως σχολική αναγνωστική πρακτική στο πλαίσιο της λογοτεχνικής εκπαίδευσης, εστιάζοντας την προσοχή στον τρόπο με τον οποίο οι λεκτικές αλληλεπιδράσεις καθηγητή και μαθητών τον αναδεικνύουν. Με βάση τις θεωρητικές αρχές και διαδικασίες που ορίζει η μεθοδολογική προσέγγιση της ανάλυσης συνεχούς λόγου (discourse analysis), σχηματίστηκε μία βάση δεδομένων που αποτελούνταν από διαδοχικά εκφωνήματα του καθηγητή και μαθητών, έτσι όπως παρατηρήθηκαν στις διδασκαλίες λογοτεχνίας σε συνθήκες ερμηνευτικού διαλόγου στην τάξη του συνεργαζόμενου Λυκείου των Αθηνών. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε σε δύο επίπεδα: Στο πρώτο επίπεδο, ο κύριος ερευνητικός στόχος αφορούσε την αναγνώριση και κατηγοριοποίηση της μορφής των εκφωνημάτων και ο προσδιορισμός του αντίκτυπού τους στην πορεία των μετέπειτα λεκτικών αλληλεπιδράσεων ώστε να αναδειχθούν μοτίβα και στρατηγικές οικοδόμησης σημασίας. Στο δεύτερο επίπεδο κύριος ερευνητικός στόχος αφορά την εξερεύνηση του πλαισίου το οποίο περιστοιχίζει τα εκφωνήματα, εστιάζοντας στο περιεχόμενο του εκφωνήματος. Γίνεται προσπάθεια να αναδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο το περιεχόμενο του εκφωνήματος αλληλεπιδρά με το δεδομένο πλαίσιο της διαλογικής αλληλεπίδρασης και με τα μετέπειτα εκφωνήματα, σύμφωνα με την έννοια της διαδοχικής οργάνωσης των εκφωνημάτων. Η ανάλυση των δεδομένων αναδεικνύει πως, κατά την εφαρμογή του ερμηνευτικού διαλόγου, η διαλογική αλληλεπίδραση είναι υψίστης σημασίας στις διαδικασίες οικοδόμησης σημασίας και ερμηνείας του λογοτεχνικού κειμένου. Συμπερασματικά, οι γλωσσικές αποτυπώσεις που παρατηρήθηκαν, ειδικά μεταξύ των μαθητών, παρουσιάζουν υψηλούς δείκτες αλληλεξάρτησης· μέσω του διαλόγου η ερμηνευτική θέση του μαθητή συν-οικοδομείται.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
ερμηνευτικός διάλογος, ανάλυση συνεχούς λόγου, λογοτεχνική εκπαίδευση, διαλογικότητα
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
100
Αριθμός σελίδων:
133
διπλωματική εργασία-Τσολάκης Χρήστος.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο