Στρατηγικές Αντιμετώπισης Αγχογόνων Καταστάσεων και Επαγγελματική Εξουθένωση σε Εκπαιδευτικούς Γενικής και Ειδικής Αγωγής

Διπλωματική Εργασία uoadl:2937373 220 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-03-06
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Πανταζοπούλου Μαρίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ντιάνα (Αρχοντούλα) Χαρίλα, ΕΔΙΠ, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αικατερίνη Γκαρή, Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Βασιλική Νικολοπούλου, ΕΔΙΠ, Σχολική Ψυχολόγος
Πρωτότυπος Τίτλος:
Στρατηγικές Αντιμετώπισης Αγχογόνων Καταστάσεων και Επαγγελματική Εξουθένωση σε Εκπαιδευτικούς Γενικής και Ειδικής Αγωγής
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Στρατηγικές Αντιμετώπισης Αγχογόνων Καταστάσεων και Επαγγελματική Εξουθένωση σε Εκπαιδευτικούς Γενικής και Ειδικής Αγωγής
Περίληψη:
Στην παρούσα μελέτη διερευνάται το κατά πόσον οι στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί για την αντιμετώπιση των εκάστοτε προβλημάτων τους επηρεάζουν τον βαθμό επαγγελματικής εξουθένωσης που αυτοί βιώνουν. Επίσης, εξετάζεται το αν οι εκπαιδευτικοί γενικής και ειδικής αγωγής διαφέρουν ως προς το φαινόμενο burnout. Γίνεται εκτενής ανασκόπηση της βιβλιογραφίας αναφορικά με τις προαναφερθείσες έννοιες. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 202 εκπαιδευτικοί γενικής και ειδικής αγωγής, κάτοικοι του Νομού Αττικής. Στους συμμετέχοντες χορηγήθηκε η Κλίμακα Στρατηγικών Αντιμετώπισης Αγχογόνων Καταστάσεων και το Ερωτηματολόγιο Εκτίμησης της Επαγγελματικής Εξουθένωσης (Oldenburg Burnout Inventory). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα άτομα που επιλέγουν τη στρατηγική της θετικής επαναξιολόγησης εμφανίζουν χαμηλότερα επίπεδα εξάντλησης και αποστασιοποίησης από την εργασία τους, ενώ με χαμηλότερη εργασιακή εξάντληση συνδέθηκε και η στρατηγική της άρνησης. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε ειδικά σχολεία, υποφέρουν από υψηλότερα επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης συγκριτικά με τους εκπαιδευτικούς τυπικών τάξεων, τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης. Ακόμα, οι δάσκαλοι που διατηρούν θερμή σχέση με τους μαθητές και τους συναδέλφους τους παρουσιάζουν χαμηλότερο burnout. Τέλος, το φύλο, η ηλικία, καθώς και ο τομέας απασχόλησης φαίνεται να παίζουν ρόλο στην επιλογή στρατηγικής. Τα ευρήματα συζητούνται σε συνάρτηση με τη διεθνή και σύγχρονη βιβλιογραφία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
στρατηγικές αντιμετώπισης αγχογόνων καταστάσεων, επαγγελματική εξουθένωση, εκπαιδευτικοί γενικής και ειδικής αγωγής
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
158
Αριθμός σελίδων:
88
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική Εργασία. Μαρίνα Πανταζοπούλου .pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.