Διερεύνηση των εκπαιδευτικών πρακτικών των μαθηματικών σε δομές ειδικής εκπαίδευσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2938403 77 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-03-10
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Θεοδωροπούλου Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βασίλης Τσάφος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ευδοξία Ντεροπούλου-Ντέρου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Καλλιρρόη Παπαδοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση των εκπαιδευτικών πρακτικών των μαθηματικών σε δομές ειδικής εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση των εκπαιδευτικών πρακτικών των μαθηματικών σε δομές ειδικής εκπαίδευσης
Περίληψη:
Τα μαθηματικά αποτελούν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία, αφού χρειάζονται σε πολλούς τομείς της καθημερινότητάς τους. Η παρούσα ερευνητική εργασία αφορά τη διερεύνηση των εκπαιδευτικών πρακτικών που υιοθετούν οι μαθηματικοί σε δομές ειδικής εκπαίδευσης. Απώτερος σκοπός της έρευνας είναι η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων και η ανάπτυξη προβληματισμών από την ευρύτερη κοινότητα των μαθηματικών για το πώς οι απόψεις τους επηρεάζουν τις εκπαιδευτικές πρακτικές τους.
Η μεθοδολογική προσέγγιση που ακολουθήθηκε είναι η ποιοτική έρευνα και ως μεθοδολογικό εργαλείο επιλέχθηκε η ημι-δομημένη συνέντευξη. Παραχωρήθηκαν 10 συνεντεύξεις, οι οποίες ηχογραφήθηκαν, ενώ για τη συμμετοχή στην έρευνα έπρεπε οι εκπαιδευτικοί να είναι μαθηματικοί που εργάζονται σε δομές ειδικής εκπαίδευσης κατά το σχολικό έτος 2019-2020. Η επιλογή του δείγματος έγινε με τη μέθοδο της χιονοστιβάδας. Για την ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η ανάλυση περιεχομένου.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας η ειδική εκπαίδευση κρίνεται απαραίτητη και αναφέρονται οι στόχοι της ειδικής εκπαίδευσης. Προέκυψε η διαφοροποίηση του ρόλου του ειδικού εκπαιδευτικού από τον ρόλο του γενικού και τονίστηκε ιδιαίτερα ο υποστηρικτικός και βοηθητικός του ρόλος. Το μάθημα των μαθηματικών κρίνεται μείζονος σημασίας καθώς συμβάλλει στην αυτονομία των μαθητών, μέσα από την πραγματοποίηση χρηματικών συναλλαγών, και στην ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης. Οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται εξαρτώνται από το μαθητικό δυναμικό, ανάλογα με το είδος της αναπηρίας αλλά και τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ότι συμβουλεύονται το αναλυτικό πρόγραμμα αλλά κυρίως το απλοποιούν, μειώνοντας τους στόχους, την ύλη που πρέπει να διδάξουν και αφαιρώντας οτιδήποτε κρίνουν ότι θα δυσκολέψει τους μαθητές. Τα υλικοτεχνικά μέσα και υλικά επηρεάζουν την οργάνωση και την υλοποίηση των εκπαιδευτικών τους πρακτικών. Αντικείμενο μελέτης αποτέλεσαν οι μορφές αξιολόγησης, ενώ αναφέρθηκαν και οι βασικότερες προκλήσεις που έχουν οι εκπαιδευτικοί μαθηματικών κατά την άσκηση του εκπαιδευτικού τους έργου.
Τέλος, οι περιορισμοί της παρούσας ερευνητικής εργασίας μπορεί να θέσουν αρκετές προτάσεις για περαιτέρω μελλοντικές έρευνες σχετικές με τις εκπαιδευτικές πρακτικές.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
ειδική εκπαίδευση, μαθηματικά, εκπαιδευτικές πρακτικές
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
170
Αριθμός σελίδων:
123
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διερεύνηση των εκπαιδευτικών πρακτικών των μαθηματικών σε δομές ειδικής εκπαίδευσης.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.