Στρεσογόνα γεγονότα ζωής και δευτερογενής ψυχική ανθεκτικότητα εκπαιδευτικών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2939888 263 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμογές της Ψυχολογίας στη σχολική κοινότητα
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-03-27
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Αδαμίδου Ελευθερία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παναγιώτης Λιανός, Διδάκτωρ, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Χρυσή Χατζηχρήστου, Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αικατερίνη Λαμπροπούλου, Επίκουρη καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Στρεσογόνα γεγονότα ζωής και δευτερογενής ψυχική ανθεκτικότητα εκπαιδευτικών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Στρεσογόνα γεγονότα ζωής και δευτερογενής ψυχική ανθεκτικότητα εκπαιδευτικών
Περίληψη:
Η αλληλεπίδραση των εκπαιδευτικών με παιδιά που έχουν βιώσει τραυματικές εμπειρίες στο πλαίσιο επαγγελματικής ενασχόλησης δύναται να προσφέρει θετικές αλλαγές στη ζωή τους. Οι θετικές αλλαγές που παρατηρούνται στη ζωή των εκπαιδευτικών που έχουν εμπειρία με παιδιά που έχουν βιώσει τραυματικά γεγονότα, προσδιορίζονται μέσω του όρου της δευτερογενούς ψυχικής ανθεκτικότητας. Η παρούσα μελέτη αποτελεί πιλοτική προσέγγιση και έχει ως στόχο τη μελέτη της δευτερογενούς ψυχικής ανθεκτικότητας, τη σχέσης της με τα προσωπικά στρεσογόνα γεγονότα των εκπαιδευτικών καθώς επίσης και την διερεύνηση της δευτερογενούς ανθεκτικότητας ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς που έχουν εμπειρία με παιδιά που έχουν εκτεθεί σε τραυματικές εμπειρίες και σε εκπαιδευτικούς που δεν έχουν ανάλογη εμπειρία. Με σκοπό τη διερεύνηση των παραπάνω παραγόντων χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο στρεσογόνων γεγονότων ζωής (Life Stressor Checklist – Revised) και η κλίμακα μέτρησης δευτερογενούς ανθεκτικότητας (Vicarious Resilience Scale). Το δείγμα της παρούσας έρευνας αποτελείται από 64 εκπαιδευτικούς οι οποίοι χωρίζονται σε δύο ομάδες, τους έχοντες και τους μη έχοντες εμπειρία με παιδιά που έχουν εκτεθεί σε στρεσογόνες εμπειρίες. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως τα προσωπικά στρεσογόνα γεγονότα των εκπαιδευτικών, τα συνολικά έτη προϋπηρεσίας και τα έτη εμπειρίας με παιδιά που έχουν έρθει αντιμέτωπα με στρεσογόνες καταστάσεις σχετίζονται με υψηλότερα επίπεδα δευτερογενούς ανθεκτικότητας. Επιπλέον, δεν παρατηρήθηκαν διαφορές στα επίπεδα της δευτερογενούς ανθεκτικότητας ανάμεσα στα δύο φύλα και ανά επίπεδο εκπαίδευσης. Τέλος, βρέθηκε πως, οι εκπαιδευτικοί που έχουν εμπειρία με παιδιά που έχουν βιώσει τραυματικές εμπειρίες παρουσίασαν υψηλότερα επίπεδα δευτερογενούς ψυχικής ανθεκτικότητας από τους εκπαιδευτικούς χωρίς σχετική εμπειρία. Η μελέτη της δευτερογενούς ανθεκτικότητας θα παρέχει σημαντική γνώση σχετικά με τις αλλαγές που παρατηρούνται στη ζωή των εκπαιδευτικών ως απόρροια της αλληλεπίδραση τους με παιδιά που έχουν εκτεθεί σε στρεσογόνες εμπειρίες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Δευτερογενής ψυχικη ανθεκτικότητα, στρεσογόνα γεγονότα ζωής, εκπαιδευτικοί
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
88
Αριθμός σελίδων:
59
Διπλωματική εργασία 27.03.21.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο