Ιστορία της Επιστήμης και Μουσειακές Σπουδές. Μέθοδοι επανερμηνείας συλλογών επιστημονικού ενδιαφέροντος: Η περίπτωση του Εγκληματολογικού Μουσείου του Πανεπιστημίου Αθηνών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2939925 99 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Μουσειακές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-03-24
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Σακαλλής Χρυσόστομος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μάρλεν Μούλιου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Αρχαιολογίας & Ιστορίας της Τέχνης, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Μαρία Στεφανίδου - Λουτσίδου, Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Χριστίνα Ζαραφωνίτου, Καθηγήτρια, Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ιστορία της Επιστήμης και Μουσειακές Σπουδές. Μέθοδοι επανερμηνείας συλλογών επιστημονικού ενδιαφέροντος: Η περίπτωση του Εγκληματολογικού Μουσείου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ιστορία της Επιστήμης και Μουσειακές Σπουδές. Μέθοδοι επανερμηνείας συλλογών επιστημονικού ενδιαφέροντος: Η περίπτωση του Εγκληματολογικού Μουσείου του Πανεπιστημίου Αθηνών
Περίληψη:
Οι συλλογές επιστημονικού ενδιαφέροντος δημιουργήθηκαν μέσα από την επιθυμία κατανόησης και ελέγχου της φύσης, με αποτέλεσμα αυτού του είδους οι συλλογές -ως το κύριο εργαλείο παραγωγής και διαμόρφωσης της γνώσης για αρκετούς αιώνες- να μεταφέρουν ένα πολύτιμο περιεχόμενο σχετικά με την ανάπτυξη και διαμόρφωση της επιστήμης, την εξέλιξη της ερευνητικής διαδικασίας, τον τρόπο διδασκαλίας, ακόμη και τον τρόπο ερμηνείας της επιστήμης ως ιστορικό γεγονός.
Ωστόσο, η ταύτιση τους με την παραγωγή αυστηρής ακαδημαϊκής γνώσης, την εκπαίδευση και διδασκαλία, σε συνδυασμό με τις συνεχείς προόδους των επιστημονικών θεωριών δημιούργησαν σταδιακά μια σειρά σύνθετων θεμάτων ως προς τη διαχείριση και επεξεργασία του περιεχομένου τους, εμποδίζοντας με αυτό τον τρόπο την παραγωγή εναλλακτικών σχημάτων κατανόησης και ερμηνείας των διάφορων παραμέτρων που επηρέασαν τον χώρο της επιστήμης. Ακριβέστερα, ο μετασχηματισμός τους από ενεργά ερευνητικά και εκπαιδευτικά εργαλεία σε σύνολα ιστορικών τεκμηρίων μιας παρελθούσας γνώσης φαίνεται να προκαλεί μια ακαμψία σε περαιτέρω ερμηνείες, καθιστώντας ουσιαστικά το περιεχόμενό τους απροσπέλαστο σε επίπεδο κατανόησης.
Η παρούσα διπλωματική εργασία, με εφόδιο τα θεωρητικά εργαλεία και τις πρακτικές μεθόδους της μουσειολογίας, επιχειρεί να αναδείξει τρόπους με τους οποίους μπορεί να υπάρξει μια εκ νέου προσέγγιση αυτών των συλλογών, οι οποίες έχουν παγιωθεί ερμηνευτικά και εκθεσιακά. Ουσιαστικά, η προσπάθεια στρέφεται στην εξεύρεση μεθόδων με τις οποίες μπορεί να καταστεί δυνατή τόσο η αποκάλυψη και κατανόηση της ήδη υπάρχουσα γνώση που μεταφέρουν, όσο και η ενθάρρυνση για περαιτέρω ερμηνεία τους προς τον σχηματισμό νέας γνώσης, από ένα μη εξειδικευμένο κοινό.
Ειδικότερα, μέσα από την ανάλυση και την επανερμηνεία δεκαέξι αντικειμένων από τις συλλογές του Εγκληματολογικού Μουσείου του Πανεπιστημίου Αθηνών, σχεδιάστηκαν δύο θεματικές διαδρομές. Οι διαδρομές αυτές επιδιώκουν να εμπλέξουν τον επισκέπτη σε ένα παιχνίδι ανακάλυψης που θα του επιτρέψει να αποκαλύψει και να κατανοήσει πτυχές της ιδιαίτερης ταυτότητας των αντικειμένων, πτυχές που δεν αναδεικνύονται στην υφιστάμενη εκθεσιακή αφήγηση. Η εφαρμογή της συγκεκριμένης μεθοδολογίας επιλέχθηκε αφενός για να προβάλει την πολύσημειακή φύση των αντικειμένων, αφετέρου για να αναδείξει την δυναμική που προσφέρει η διαδικασία της ερμηνείας, καθώς μέσω αυτής μπορούμε να αμφισβητήσουμε και να σχεδιάσουμε εκ νέου πλήθους αφηγηματικών μοντέλων που περιγράφουν εξίσου όψεις της πραγματικότητας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
συλλογές επιστημονικού ενδιαφέροντος, επιστημονικές συλλογές, πανεπιστημιακά μουσεία, Εγκληματολογικό Μουσείο Πανεπιστημίου Αθηνών, ερμηνεία συλλογών, ερμηνεία μουσειακών αντικειμένων
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
51
Αριθμός σελίδων:
150
Διπλωματική Εργασία - Χρυσόστομος Σακαλλής.pdf (12 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο