Ελλείμματα στις γλωσσικές δεξιότητες και διαταραχή στην ανάγνωση: Δυσκολίες στην αναγνωστική κατανόηση και την αποκωδικοποίηση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2947879 204 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψυχική Υγεία και Ψυχιατρική Παιδιών και Εφήβων
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-06-22
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Ζερβού Χαραλαμπία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παπανικολάου Αικατερίνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Κολαΐτης Γεράσιμος, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Αραμπατζή Μαρίνα , Λογοπεδικός, Παιδοψυχιατρική Κλινική, Νοσοκομείο Παίδων «Η Αγία Σοφία»
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ελλείμματα στις γλωσσικές δεξιότητες και διαταραχή στην ανάγνωση: Δυσκολίες στην αναγνωστική κατανόηση και την αποκωδικοποίηση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ελλείμματα στις γλωσσικές δεξιότητες και διαταραχή στην ανάγνωση: Δυσκολίες στην αναγνωστική κατανόηση και την αποκωδικοποίηση
Περίληψη:
Θεωρητικό υπόβαθρο
Οι δυσκολίες στην εκμάθηση της ανάγνωσης φαίνεται σύμφωνα με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί στο παρελθόν, να οφείλονται κυρίως σε ελλείμματα της προφορικής γλώσσας.
Σκοπός
Η παρούσα μελέτη θα διερευνήσει αρχικά τη σχέση μεταξύ των γλωσσικών ελλειμμάτων και των δυσκολιών στην ανάγνωση. Επίσης, θα μελετηθεί η σχέση μεταξύ των γλωσσικών ελλειμμάτων και της αναγνωστικής κατανόησης και αποκωδικοποίησης. Ακόμα, θα αναζητηθεί η σχέση μεταξύ συγκεκριμένων γλωσσικών ελλειμμάτων και των δυσκολιών της ανάγνωσης.
Μέθοδος
Η έρευνα είναι μια αναδρομική ανάλυση 86 ιατρικών αρχείων,από την παιδοψυχιατρική κλινική Παίδων «Η Αγία Σοφία», παιδιών με μέση ηλικία 10,6 έτη (SD=2,4 έτη), τα οποία είχαν δυσκολίες στην ανάγνωση. Τα δεδομένα της έρευνας στηρίχτηκαν στα αξιολογητικά εργαλεία Τέστ –Α (Τέστ Ανάγνωσης) και WISC-III (Τέστ Νοητικών Ικανοτήτων), καθώς και στο κοινωνικό και ιατρικό ιστορικό των παιδιών.
Αποτελέσματα
Τα περισσότερα παιδιά (72,1%) είχαν στο παρελθόν ελλείμματα στις γλωσσικές τους δεξιότητες. Τα παιδιά με προβλήματα λόγου και ομιλίας στο παρελθόν είχαν κατά 13,61 μονάδες χαμηλότερη βαθμολογία στην αποκωδικοποίηση και κατά 13,45 μονάδες χαμηλότερη βαθμολογία στην αναγνωστική κατανόηση (p < 0,05). Οι κυριότερες διαταραχές λόγου και ομιλίας, ήταν η διαταραχή στην έκφραση της γλώσσας (45,2 %) και η ειδική διαταραχή της άρθρωσης (41,9 %) .
Συμπεράσματα
Τα αποτελέσματά μας επιβεβαιώνουν τη συμβολή των γλωσσικών δεξιοτήτων στην ανάπτυξη της ανάγνωσης και κυρίως στην αποκωδικοποίηση και στην αναγνωστική κατανόηση. Ακόμα, αναδεικνύεται η σπουδαιότητα της πρόληψης αλλά και της έγκαιρης αντιμετώπισης των προβλημάτων του λόγου και της ομιλίας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Κατανόηση, Αποκωδικοποίηση, Γλωσσικά ελλείμματα, Ανάγνωση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
41
Αριθμός σελίδων:
69
Ελλείμματα στις Γλωσσικές Δεξιότητες και Διαταραχή στην Ανάγνωση_Δυσκολίες στην Αναγνωστική Κατανόηση και την Αποκωδικοποίηση.pdf (1019 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο