Διδασκαλία Βασικών Πρακτικών Χημείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Ανάπτυξη Εργαστηριακών Ασκήσεων και Αξιολόγησή τους από Εκπαιδευτικούς

Διπλωματική Εργασία uoadl:2948342 142 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της Χημείας
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-07-01
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Μουτσάκης Ιωάννης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αικατερίνη Πασχαλίδου, Ε.ΔΙ.Π., Τμήμα Χημείας, Ε.Κ.Π.Α.
Εμμανουήλ Δασενάκης, Καθηγητής, Τμήμα Χημείας Ε.Κ.Π.Α.
Θωμάς Μαυρομούστακος, Καθηγητής, Τμήμα Χημείας Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διδασκαλία Βασικών Πρακτικών Χημείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Ανάπτυξη Εργαστηριακών Ασκήσεων και Αξιολόγησή τους από Εκπαιδευτικούς
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διδασκαλία Βασικών Πρακτικών Χημείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Ανάπτυξη Εργαστηριακών Ασκήσεων και Αξιολόγησή τους από Εκπαιδευτικούς
Περίληψη:
Στην παρούσα ερευνητική εργασία αναπτύχθηκαν τέσσερις εργαστηριακές ασκήσεις χημείας σχετικά με τις οξεοβασικές ιδιότητες των χημικών ουσιών συνοδευόμενες από φύλλα εργασίας σχεδιασμένες ώστε να καθοδηγούν την ενεργό συμμετοχή στους μαθητές σε γενικές επιστημονικές και χημικές πρακτικές. Οι εργαστηριακές ασκήσεις, οι οποίες συνολικά αποτελούν μια ενότητα, σχεδιάστηκαν ώστε αφ’ ενός τα αποτελέσματα και συμπεράσματα που προκύπτουν από κάθε εργαστηριακή άσκηση να χρησιμοποιούνται στις επόμενες και αφ’ ετέρου να επάγουν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών σταδιακά σε ολοένα και περισσότερες πρακτικές. Οι ασκήσεις αυτές παρουσιάστηκαν σε εκπαιδευτικούς χημείας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και εξετάστηκαν οι απόψεις και οι αντιλήψεις τους σχετικά με τις ασκήσεις και τις πρακτικές.
Η έρευνα διεξήχθη με τη συνδρομή 23 εκπαιδευτικών οι οποίοι διδάσκουν το μάθημα της χημείας, με τη χρήση ερωτηματολογίου στο οποίο απάντησαν αφότου τους παρουσιάστηκαν μέσω βίντεο οι εργαστηριακές ασκήσεις που αναπτύχθηκαν και τους δόθηκαν τα φύλλα εργασίας. Στο πλαίσιο μιας περαιτέρω διερεύνησης των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών για τις επιστημονικές και χημικές πρακτικές, πραγματοποιήθηκε σε 4 εκπαιδευτικούς και δομημένη – κλειστού τύπου συνέντευξη.
Για την απόκτηση μιας σφαιρικότερης κατανόησης όσον αφορά τις απόψεις και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τις επιστημονικές και χημικές πρακτικές που αναγνώρισαν ή για την επιλογή μιας εργαστηριακής άσκησης για την ενεργό συμμετοχή των μαθητών σε αυτές, κατεβλήθη προσπάθεια ώστε να ανιχνευτεί μια πιθανή ύπαρξη συσχέτισης των παραγόντων του ερωτηματολογίου (δημογραφικών δεδομένων του δείγματος και αναγνώρισης πρακτικής – επιλογής εργαστηριακής άσκησης) μεταξύ τους.
Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προέκυψε ότι τμήμα εκπαιδευτικών δεν παρουσιάζει μια σαφή αντίληψη των πρακτικών γι’ αυτό και δυσκολεύονται να τις διακρίνουν μεταξύ τους. Επίσης σε κάποιες επιστημονικές και χημικές πρακτικές ο παράγοντας της διδακτικής εμπειρίας του εκπαιδευτικού εμφανίζει να διαδραματίζει ρόλο ως προς τις αντιλήψεις που έχουν για αυτές.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Χημικές Πρακτικές, Επιστημονικές Πρακτικές, Κεντρικές – Μεγάλες Ιδέες, Χημική Σκέψη, Εργαστηριακές Ασκήσεις Χημείας, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
77
Αριθμός σελίδων:
221
Διπλωματική Εργασία.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο