Η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών και η εφαρμογή της θετικής ψυχολογίας: η περίπτωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πολυπολιτισμικών τάξεων

Διπλωματική Εργασία uoadl:2959498 178 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-09-22
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Μαυροπούλη Ειρήνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σμυρναίου Ζαχαρούλα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τομέας Παιδαγωγικής του Παιδαγωγικού τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Μπούρας Αντώνιος, Διδακτικό Προσωπικό ΠΑΙ.Τ.Δ.Ε. – ΕΚΠΑ
Φρυδάκη Ευαγγελία, Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, του Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών και η εφαρμογή της θετικής ψυχολογίας: η περίπτωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πολυπολιτισμικών τάξεων
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών και η εφαρμογή της θετικής ψυχολογίας: η περίπτωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πολυπολιτισμικών τάξεων
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα μελετά το επίπεδο επαγγελματικής εξουθένωσης και ψυχικής ανθεκτικότητας 78 εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι εργάζονται σε πολυπολιτισμικές σχολικές τάξεις. Γίνεται χρήση της Κλίμακας Επαγγελματικής Εξουθένωσης της Maslach (Maslach Burnout Inventory, MBI) και το ερωτηματολόγιο των Connor & Davidson για τη μέτρηση της ψυχικής ανθεκτικότητας. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν ποιοτικές ημιδομημένες συνεντεύξεις σε 6 εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στις συγκεκριμένες τάξεις. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι εκπαιδευτικοί βιώνουν μέτρια επαγγελματική εξουθένωση και μέτρια προς υψηλή ψυχική ανθεκτικότητα. Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών βιώνει χαμηλή συναισθηματική εξάντληση, υψηλή αποπροσωποποίηση και μέτρια προς υψηλή προσωπική επίτευξη. Το φύλο, τα χρόνια προϋπηρεσίας και η ηλικία δε σχετίζονται με την επαγγελματική εξουθένωση και την ψυχική ανθεκτικότητα. Επίσης, στα αίτια της επαγγελματικής εξουθένωσης ανέφεραν πως αποτελούνται από το άγχος το οποίο σχετίζεται με τη γλώσσα και την επικοινωνία, τις αποκλίνουσες συμπεριφορές των μαθητών, την αντιμετώπισή τους, την επιλογή του διδακτικού υλικού και το διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο. Άλλο αίτιο που ανέφεραν ήταν οι υψηλές ευθύνες. Ακόμη, εφαρμόζουν είτε σε μικρό είτε σε ικανοποιητικό βαθμό τις πρακτικές της Θετικής Ψυχολογίας όπως: το θετικό τρόπο σκέψης, τις θετικές συναδελφικές σχέσεις, την ισοτιμία των αρνητικών και θετικών συναισθημάτων, την αναγνώριση των θετικών και των αρνητικών συναισθημάτων, τη στόχευση σε ένα δημιουργικό κλίμα τάξης, το ενδιαφέρον για τη ψυχική υγεία, την αυτοαποτελεσματικότητα και την αναγνώριση των δυνατών και των αδύνατων σημείων της προσωπικότητας τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Επαγγελματική εξουθένωση, ψυχική ανθεκτικότητα, Θετική Ψυχολογία, διαπολιτισμική εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
81
Αριθμός σελίδων:
146
ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΗ ΕΙΡΗΝΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο